Deníky Bohemia zveřejnily
23. 12. 2005 článek (autor fm)
Jez by
se mohl začít stavět v roce 2007
Bohužel obsahuje
řadu polemických a několik mylných (nepravdivých) tvrzení.
Patrně
"vychází" z podobně nepřesné zprávy, kterou i s komentářem
naleznete ZDE.
Nepravda byla vypuštěna a nyní hrozí, že média - přes naše
dokazování, že jde o nepravdy - budou do omrzení stále přebírat totéž
- bez ohledu na na (ne)pravdivost obsahu.
Deníky
Bohemia: Kontroverzní jez na Labi by se mohl začít stavět koncem
roku 2007.
Přátelé přírody:
Těžko říci, jak k tomuto termínu autor dospěl. Možná "opisoval"
zprávu, která citovala výrok ministra dopravy. Termín je zcela
nereálný. Dokumnetace EIA má být hotova až v polovině roku 2006.
Teprve pak bude dána k připomínkám veřejnosti a k posouzení. Pokud by
záměr získal souhlasné stanovisko (lze čekat nejdřív začátkem roku
2007), pak bude investor žádat o výjimku. Získá-li ji (léto
2007), požádá o územní povolení. Půjde-li vše jako po másle, územní
povolení by získal koncem roku 2007. Až pak by začalo stavební
řízení, které by mohlo skončit v 2. půlce r. 2008. Stavět by se tedy
mohlo začít NEJDŘÍVE začátkem roku 2009. (Zkušenost nám ale říká, že
i to je spíše optimistický odhad a reálnější je mluvit o roce 2010,
ale možná také až 2012, jako termínu zahájení stavby.)
Je to
vcelku jasná taktika a manipulace (nic nového): Nyní se bude dokola o
stavbě, o níž není rozhodnuto, mluvit jako o "hotové věci",
aby se zvýšil tlak na její povolení. A dokola se budou omílat
nereálné termíny. Až se nestihnou, budeme obviňování ze "zdržování".
("Vidíte, jak škodí?")
Deníky
Bohemia: Jediný jez, na kterém se po deseti letech sporů dohodlo
ministerstvo dopravy s ministerstvem životního prostředí, má nahradit
původně plánované dva jezy.
Přátelé
přírody: Tvrzení o dohodě mezi MŽP a MD lze označit jako lživé.
Jak se lze snadno přesvědčit ZDE,
nejde o dohodu, ale společné "prohlášení"; a nikoli
ministerstev, nýbrž ministrů. Každý, kdo si Společné prohlášení
přečte, musí vidět, že dohodnuto bylo pouze posouzení
jezu. (Mezi posouzením a souhlasem je zásadní rozdíl.)
Je
zvláštní, že autor článku opakuje úplně stejnou chybu jako autorka
zrpávy z 11. 11. 2005 - že se spory vedou 10 let.
Deníky
Bohemia: Nyní navrhovaný jediný plavební stupeň v Děčíně má
zaručit možnost plavby až do Děčína s ponorem do 1,4 metru po větší
část roku, řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. V současnosti není
Labe na českém území po většinu roku, především v létě, splavné.
Přátelé přírody: Poslední
tvrzení je jednoduše zcela lživé. Labe je na českém území splavné po
většinu roku.V některých letech celoročně, v jiných bývá nesplavné
pro velké lodě někdy týdny, ve výjimečných případech měsíce. Zčásti
to bývá kvůli nízkým stavům vody. Zčásti ovšem kvůli vysokým stavům -
tuto nesplavnost (způsobenou vysokými stavy vody) žádný jez nemůže
nikdy vyřešit.
Nelze to chápat jinak, než jako snahu záměrně
oklamat veřejnost - a to i pomocí zcela evidentní lži. Představa, že
na ministerstvu dopravy neznají skutečnost, je nemyslitelná.
Ministr Šimonovský je buď obelháván nebo vědomě lže. Jiná možnost
neexistuje. Vzhledem k tomu, že jsme jej víckrát upozorňovali, že
mnohá tvrzení, kterými argumentuje, nejsou pravdivá, se bohužel
nabízí spíše druhá možnost.
Deníky
Bohemia: Protože Labská vodní cesta je v podstatě jedinou
dopravní vodní cestou v zemi, nemá ČR po větší část roku možnost
provozování vodní dopravy s větším ponorem. Na německé části Labe je
přitom plavební hloubka 1,4 metru zaručena již nyní.
Přátelé
přírody: Opět nepravda. Každý si může na internetu najít stavy
vody v německém Labi a jednoduše zjistí, že poměrně dlouhý úsek Labe
mezi státní hranicí a Magdeburkem rozhodně plavební hloubku 1,4 metru
zaručenu nemá. Není možné uvěřit tomu, že by to na
ministerstvu dopravy ČR nevěděli. Spíš se vnucuje závěr, že lžou, aby
oklamali veřejnost. Smutné je, že to státním úředníkům hlídací psi
demokracie v Denících Bohemia baští i s navijákem.
Deníky
Bohemia: Po zprovoznění jezu u Děčína by v roce 2010 mělo být
možné nakládat v Děčíně zboží, které by dál po Labi mohlo na lodích
putovat až do přístavu v Hamburku.
Přátelé
přírody: V roce 2010 by se stavba mohla nejdříve začít stavět -
rok dokončení stavby je velmi nereálný. Především je ale nutno
zdůraznit, že o stavbě NENÍ rozhodnuto. Stále se jen
posuzuje.
Deníky Bohemia: Od
zprovoznění jezu proto MD očekává oživení nákladní dopravy na
železnici, která vede po pravém břehu Labe k překladišti v Děčíně.
Přátelé přírody: Další
nesmysl. Jak může dojít k oživení želenice proti současnému stavu? V
době, kdy není Labe pro velké lodě splavné, přepravuje přece zboží
železnice tak jako tak. Naopak - pokud přepravu převezme lodní
doprava, bude to na úkor železniční.
Kromě toho se
zamlčuje, že plánovaná loděnice ČLR v Děčíně, pro níž se horuje,
zvýší silniční přepravu v Děčíně. Loděnice má být totiž
zásobována nákladními auty! A stejní lidé, kteří o sobě tvrdí, že
chtějí výstavbou jezů omezit silčniční dopravu, ani nemrknou. Naopak
loděnici prosazují. Rovněž "zapomínají" uvádět, že loděnice
jez pod Děčínem nepotřebuje. (Vyráběné lodě budou prázdné spouštěny
po proudu do SRN. Mají ponor pouhých 110 cm a i kdyby voda v Labi
poklesla ještě více, lze loď bez problémů svézt na "vlně"
vypuštěné ze zdrží na Labi a Vltavě.)
Deníky
Bohemia: Do poloviny příštího roku by mělo
být hotovo posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Pak začne MD
s přípravou výstavby. Jez by měl stát 3,5 miliardy korun.
Ministerstvo dopravy bude příští rok jednat s Německem o nové
mezivládní dohodě o revitalizaci Labe. "Na Labe se musí vrátit
celoroční rekreační lodní doprava, což by mělo naši největší řeku
oživit," řekl Šimonovský.
Přátelé
přírody: Po rozvoji osobní lodní dopravy již řadu let voláme.
Stejně tak po revitalizaci Labe. Obáváme se ovšem velmi toho, co si
pod revitalizací řeky představují naši betonáři. Obáváme se vykradení
a vyprázdnění dalšího pojmu. Kanalizování řeky mohli - za pomoci
médií - betonáři tak dlouho nazývat revitalizací, až se zapomene, co
je skutečná revitalizace řeky. Rádi bychom se mýlili.
Přátelé
přírody, o. p. s. 1. 1. 2006