Stěžovatel u soudu ve Štrasburku Radek Houf vyhodnocením všech zatím známých faktů a důkazů se obrací na Evropská média a všechny soudce ES LP formou otevřeného dopisu a žádá je, aby odstranili katastrofální systémové nedostatky v jednacím řádu soudu umožňující podvody se stížnostmi směřujícími k Evropskému soudu pro lidská práva z České republiky.
T i s k o v á z p r á v a
T i s k o
v á z p r á v a
1) Evropská média
2) Všem soudcům
ES LP – otevřený dopis
Katastrofální
systémové nedostatky v jednacím řádu soudu umožňující podvody se
stížnostmi směřujícími k Evropskému soudu pro lidská práva
z České republiky
My, níže podepsaní,
protestujeme proti porušování práv zaručených mezinárodní Úmluvou, a
to samotným Evropským soudem pro lidská práva ve Štrasburku (dále jen
Soud). Dle našeho zjištění jednací řád Soudu obsahuje takové
nedostatky, které lze označit za katastrofální systémovou
chybu.
Tato chyba je
zneužívána či přesněji plně využívána vládami postkomunistických
států. Konkrétně poukazujeme na dlouhodobé manipulování, pozměňování
a neoprávněné zamítání stížností směřujících z České republiky.
Tyto stížnosti jsou cenzurovány a vyřazovány, aniž byly Soudem řádně
projednány. Tuto manipulaci provádějí, dle našeho zjištění založeném
na vlastních vyjádřeních, čeští pracovníci Soudu.
Jednací řád Soudu
naprosto nedostatečně ošetřuje celý proces projednávání stížností
proti porušování lidských práv podle Úmluvy již v prvotní
fázi. U stěžovatele vyvolává řízení, v jeho fázi do
odmítnutí stížnosti pro její tzv. „zjevnou neopodstatněnost“,
zdání dokonce podvodnosti, konkrétně pak v části, v níž
předkládá soudce zpravodaj zprávu Výboru soudu. Navíc současná úprava
v jednacím řádu Soudu umožňuje legitimní námitku podjatosti
soudce zpravodaje soudního senátu.
Jednací řád velmi
nepřesně a benevolentně formuluje právo a povinnosti Soudu a
stěžovatele v prvotní fázi rozhodování o přijatelnosti
stížnosti. Přitom tato fáze je pro stěžovatele naprosto zásadní.
Rozhoduje se totiž o přijetí stížnosti a rozhoduje se o tom, zda bude
soudem projednávána. Pro stěžovatele to znamená rozhodnutí, zda má
naději domoci se ochrany Soudu v případě, že jsou jeho práva
porušována v jeho zemi, když soudy jeho země neposkytují jeho
právům účinnou ochranu.
Zřizovatel
Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, jak vyplývá z volně
benevolentní formulace některých ustanovení jednacího řádu Soudu,
vychází z předpokladu, že soudce zpravodaj a pracovníci
Kanceláře soudu budou pracovat čestně, nezaujatě a v souladu se
smyslem a posláním tohoto soudu, kterým je ochrana lidských
práv. Zřizovatel Soudu si patrně vůbec neuvědomuje, že mentality osob
různých národů jsou zcela rozdílné. I vlády různých států mohou mít
ve skutečnosti jiné zájmy, než jsou ty proklamované. Soudci
zpravodajové mají obrovskou pravomoc, větší než si jednací řád
připouští. Soudci zpravodajové, bez ohledu na slib, jsou více či méně
zástupci státu, proti kterému je stížnost směřována. Zřizovatel Soudu
zcela podcenil skutečnost, že to, co pro jednoho soudce
zpravodaje či vedoucí kanceláře je nemravné, podvodné a naprosto
nepřípustné může být pro jiného soudce zpravodaje či vedoucího
kanceláře naprosto v pořádku, normální, protože je to
vlastně v souladu se špatným jednacím řádem, který umožňuje
absolutně nepřijatelné postupy v rámci demokratické instituce.
Tristní je, že
k manipulaci se stížnostmi např. z České republiky dochází
dlouhodobě. Stěžovatelé vkládali své naděje po dlouhou dobu do
rukou ES. Nespokojených stěžovatelů z České republiky jsou však
již tisíce – a nyní stěžovatelé odhalili z jejich pohledu
zjevně podvodné jednání pracovníků Kanceláře soudu a českého soudce
zpravodaje. Z pohledu Soudu se však jedná o systémovou chybu
a nedostatky jednacího řádu. Všichni čeští stěžovatelé mohou
potvrdit, že hledání a využívání nedostatků v zákonech je nejen
českou doménou, ale i většiny občanů postkomunistických zemí. Lidé
těchto států se v době nesvobody naučili žít (živořit)
v zavrženíhodném režimu kličkováním mezi nedostatky
komunistických zákonů. Nyní tyto nedostatky jednacího řádu
u ES jsou však využívány postkomunistickými vládami prostřednictvím
v tomto případě českých pracovníků, včetně jednoho soudce !
Pokud ve Výboru jsou tři soudci a všichni jsou z postkomunistických
zemí, lze si domyslet, jak asi vypadá rozhodování o přijatelnosti
stížnosti, tedy oprávněnosti stížnosti. K tomu je potřeba přidat
skutečnost, že stížnost stěžovatele předkládá soudce zpravodaj
navržený vládou, proti které je stížnost směřována ! Ten ji nejen
předkládá, ale za stěžovatele i formuluje, což je pro stěžovatele
absolutně nepřijatelné.
Nahlédneme-li ještě
do statistiky vnímání korupce dle výsledků Transparency
International, zjistíme, že soudci Výboru posuzující stížnosti
z České republiky pocházejí ze zemí s nejvyšší mírou
korupce a nevymahatelnosti práva, což u stěžovatelů jen umocňuje
pocit nejistoty, že jejich věc bude spravedlivě rozhodnuta.
Jaká je realita u
Soudu ? Z tisíce stížností z České republiky je naprosto
drtivá většina odmítnuta pro tzv. zjevnou neopodstatněnost, a to bez
zdůvodnění, bez rozhodnutí a v rozporu i se stávajícím
nedostatečným jednacím řádem. Těch několik stížností, které za 11 let
prošly cenzurou a sítem českých pracovníků soudu, bylo vesměs
v neutrální věci „průtahů v soudním řízení“, na
které si stěžovatel také stěžoval. Stížnosti, kterými stěžovatel
napadá porušení jeho práv podle dalších článků Úmluvy, jsou vesměs
zamítány bez řádného projednání soudem ! Stížnosti na průtahy
v soudním řízení českou vládu politicky neohrožují – vše
ostatní je potíráno.
Podle písemného
vyjádření „české“ Kanceláře soudu je téměř vše tajné.
Tedy rozhodnutí Výboru tří postkomunistických soudců je tajné,
zdůvodnění je také tajné, zpráva, kterou český soudce zpravodaj
Výboru předkládá je tajná, jméno soudce zpravodaje je tajné !
Všechny stížnosti na tento stav u Soudu, ať byly adresovány u Soudu
komukoliv (asi z důvodu jakési falešné loajality) skončily vždy
v „české“ Kanceláři Soudu. Tedy u toho, proti kterému je
směřována.
Česká vláda má
chapadla až do kanceláře Evropského soudu.
Je zjevné, že
stěžovatelům u Soudu je tímto Soudem činěno nejen bezpráví, ale jsou
i finančně poškozováni. Jenom sepsání stížnosti k Soudu a stížnosti
k Ústavnímu soudu v ČR (to je podmínkou, aby se stěžovatel
mohl obrátit na Soud) stojí přibližně 30.000,- Kč, což představuje 4
měsíční příjem starobního důchodce (těch je mezi stěžovateli většina,
neboť těm byl většinou odebrán českým státem majetek bez náhrady
v milionech korun a nemohou se soudní cestou domoci svých práv).
Je-li Soudem odmítnuto neoprávněně cca 3.000 stížností, představuje
škoda vzniklá v souvislosti s podáním stížnosti asi
90.000.000,- Kč, což je škoda velkého rozsahu, mluvou trestního
zákona. Nelze proto ani vyloučit trestní stíhání pracovníků Soudu.
Žádáme Soud a
jeho zřizovatele o následující :
Žádáme
úpravu jednacího řádu Soudu a odstranění systémových chyb
které obsahuje a které mají katastrofální důsledky pro stěžovatele
z postkomunistických zemí. Jsou totiž porušována jejich práva
nejen vládou jejich země, ale, ač se to jeví absurdní, i samotným
Evropských soudem pro lidská práva.
Chopili jsme se iniciativy a
připravili jsme 8 krátkých odstavců s návrhy na možnou úpravu
jednacího řádu, které by tyto nedostatky v jednacím řádu
odstranily.
Žádáme revizi všech
zamítnutých i projednávaných stížností z části zamítnutých.
Jedná se o cca 3.000 stížností z České republiky.
Radek Houf
Stěžovatel u Evropského soudu
pro lidská práva ve Štrasburku