Těsnopisecká zpráva ze 17. schůze Senátu Parlamentu České republiky 1. den schůze (22. července 2004), část II.
Těsnopisecká zpráva
Těsnopisecká
zpráva
ze
17. schůze Senátu
Parlamentu
České republiky
1.
den schůze
(22.
července 2004)
Senátor
Martin Mejstřík: Dámy
a pánové, padla zde zmínka o Podvýboru, který připravoval dnešní
podklady a kde návrh na udělení medaile odbojové skupině bratří
Mašínů neprošel. Neprošel o dva hlasy a já bych rád, vlastně nerad
zde konstatuji, že Podvýbor bohužel z objektivních důvodů neměl
tolik času, aby tuto kauzu projednal nebo tento návrh projednal,
protože jeden z nás potřeboval nutně odejít a chtěl hlasovat. A
chtěl hlasovat proti.
Nic
proti tomu. Podvýbor takto rozhodl. Urychlili jsme tuto debatu. A
hlasovali jsme. Já to zde neříkám proto, že bych chtěl něco někomu
vyčítat. Jenom se omlouvám za to, že možná se vám bude zdát, že zde
vystupuji dlouho. Ale já opravdu bych velmi rád, aby zde zazněly
věci, které jste jednak nemohli slyšet ani na veřejném slyšení,
prostě tam nepadly a ani nemohly padnout na Podvýboru, protože jak
jsem řekl ta debata byla poměrně krátká.
I
já ctím lidský život. Všichni jsme lidé a všichni jej ctíme. Já navíc
jsem křesťan a vy to mnozí o mně víte a možná vás překvapuje můj
postoj.
Mnozí
také víte, že jsem sám neměl jasno v otázce bratří Mašínů, a
proto jsem využil příležitosti a pomohl jsem iniciovat a uspořádat to
veřejné slyšení. Ono nejde dát v tomto příběhu, o kterém dnes
máme vynést jakýsi soud, dát pouze na intuici.
Je
to tak dávno a naše vědomosti jsou tak zkresleny 40 lety propagandy,
ale možná i 10, možná 12 lety nové propagandy popřevratové, která
pořád ještě vychází z té doby totality, a poznal jsem to sám na
sobě, dalo mně velké úsilí, než jsem se probral a domnívám se k jádru
a podstatě věci.
Tedy
jsem člověk a jsem křesťan. Cesty každého z nás jsou rozdílné a
já osobně jsem se vědomým křesťanem stal, když mi bylo 15 let. Tehdy
jsem si musel odpovědět na starozákonní nezabiješ. A novozákonní
milujte své nepřátele.
Ve
svých 15 letech jsem si tuto otázku vyřešil. Zdali dobře nebo špatně,
o tom rozhodne bůh. Položil jsem si otázkou. Jednou budeš mít dítě.
Přijde vrah a vztáhne na něj ruku. Nastavíš mu tvář? Nebo ho zastavíš
silou? Tvé dítě nebo vrah?
Rozhodl
jsem se pro život dítěte. Manželky, matky nebo svůj? Ano, pro svůj
život namísto života následníka. Mám rád lidi, a to lidi bez rozdílu,
včetně nepřátel. Ale zabiju, nebude-li zbytí. Bez radosti, se smutkem
v srdci.
V listopadu
89 jsem s tímto odhodláním a vnitřním usmířením šel do stávky
studentů. Mohlo to být na smrt, ale byli jsme odhodláni nevzdát se
bez boje. Konec konců i vy jste do toho jste přeci s tím bijí,
masakrují naše děti. Šli byste nás bránit kdyby do nás začala
zfanatizování komunisté střílet?
Šli
byste nás bránit třeba i se zbraní v ruce? Jsem přesvědčen, že
ano. Zabiješ, nezabiješ? V 50. letech komunisté masakrovali svůj
vlastní národ. Mnoho lidí podlehlo jejich svodům, marným nadějím o
ráji na zemi.
Ale
velká část národa se nechtěla podvolit. Komunisté rozpoutali teror.
Vraždili děti, vraždili nejlepší děti národa. Vraždili elitu,
vraždili svobodné, nepoddajné. Pokusili se vyvraždit duši národa.
Měli
právo se bránit? Kdo jim to, proboha, chce vyčítat? Bůh nedal lidem
jenom desatero. Co božského v nás, to svoboda. A o té ještě,
doufám, bude řeč.
To
je má osobní úvaha na téma, o kterém hovořil pan senátor Rakušan.
A
nyní mi dovolte, protože jsem se sám na sobě, ale i na některých
z vás, přesvědčil, že hovoříme o něčem, co málo známe. Dovolte
mi zopakovat. Jaké činy posuzujeme. Byl zde zmiňován otec bratří
Mašínů. Málokdo ví o tom, že v roce 1946 byli oba bratři
Mašínové oceněni prezidentem republiky Dr. Edvardem Benešem medailí
za chrabrost. Tenkrát jim bylo 14 a 15 let. Tuto medaili dostali za
druhý odboj. Byli to kluci.
Pak
spadla klec v roce 1948 a oni samozřejmě nemohli jinak, než
přemýšlet o tom, co nástup komunistů znamená. Mám připravený celý
fascikl chronologicky a faktograficky pojmenovaných událostí, rok
1948, 1949, 1950, 1951, co všechno se dělo, jaký strašný teror
komunisté rozpoutali. Vyjmenujme čistky v armádě, popravy,
čistky v akademické obci, čistky v církvi, čistky mezi
sedláky - kdo se odváží říci, že toto nebyla válka, že komunisté
nevyhlásili občanskou válku svému národu. Jak mohli Mašínové jednat
jinak, než jak jednali během druhého odboje! Už v roce 1948, a
bylo jim tenkrát tak 15, 16 let, se pokoušeli o drobné sabotáže.
V roce
1949 a 1950 se pokusili o vážnější skutek. Pokusili se dostat se ke
zbraním. Zkusili to mírovou cestou, nechtěli nikoho zabíjet, šli do
muzea, mysleli, že když vyberou z vitríny kvéry, že jim
poslouží. Samozřejmě, že neposloužily. Byly uzpůsobeny tak, aby
nebyly k použití.Podobně dopadla jiná akce.
V roce
1951, to už byli o něco starší, se rozhodli, že se ke zbraním
dostanou i třeba násilným způsobem. Zde poprvé zabili. Zabili
příslušníka SNB, zabili ho v sebeobraně, poté co vytáhl pistoli.
Další případ. Musím zde konstatovat, že se ke zbrani nedostali,
zpanikařili a utekli.
Druhý případ
v září téhož roku v Čelákovicích, to je ten případ, o
kterém se zmiňoval pan senátor Rakušan - onen zajatý příslušník SNB
omámený chloroformem. Ano, byl spoutaný a nemohl se bránit. Byl
zabit.
Domnívám se,
jsem o tom přesvědčen, a nejenom já, jsou o tom přesvědčeni i
vojenští historikové a odborníci, že nemohli jednat jinak. V té
době, na rozdíl od tvrzení některých, neexistovalo to, co známe my,
tzn. maskovat se, abychom zabránili identifikaci. Známe kukly
speciálních jednotek. V té době tento systém maskování nikdo
neznal, kdyby ho Mašínové znali, jistě by ho použili. To nejsou má
slova, ověřoval jsem si to ve Vojenském historickém ústavu. Bylo
známo maskování, samozřejmě, větvičky na helmě, aby se skryly
v terénu. Speciální jednotky ve druhé světové válce se maskovaly
sazemi, aby jim nesvítily v noci obličeje. Nebylo známo
maskování ke skrytí identifikace, proto byl tento spoutaný člen
zabit, aby nemohl později identifikovat Mašíny.
Pominu
intermezzo s internováním Ctirada Mašína za pokus o opuštění
republiky. On se dostal z vězení v Jáchymově poměrně brzy
na amnestii. Zmiňuji to zde proto, že i to byl důvod, proč v roce
1952 se Mašínové a jejich spolubojovníci pokusili získat peníze, aby
mohli vyplatit vězeňskou stráž a osvobodit svého bratra. To je ten
případ pokladníka.
Nikdo
nehovoří o tom, že jiný ozbrojený člen doprovodu na výzvu Mašínů
prostě odevzdal zbraň. Tento pokladník si ji nechal v kapse,
potom když byli odváděni od auta, tak zbraň tasil a v zápase
s jedním z Mašínů byl zastřelen. Tento pokladník nebyl jen
pokladník, byl to samozřejmě - jak jinak v té době - člen
Lidových milicí.
V srpnu
v roce 1953 se dostali Mašínové při úspěšné akci k poměrně
velkému množství výbušniny. Při této akci nebyl nikdo zraněn, ani
nebylo použito násilí. V září 1953 při sabotážní akci - známých
17 stohů slámy - byl opět tiše zraněn člověk. Opět Mašínové použili
zbraň. Ale zase víte o tom, že tento některými zmiňovaný jako nebohý
hasič-civilista byl pomocník VB. Místo toho, aby hasil stoh, tak se
jal pronásledovat Mašíny.
Na závěr
k tomuto souhrnu, historie bratří Mašínů a jejich odbojové
skupiny mi dovolte k ozbrojeným akcím říci toto: Všichni členové
SNB, pokladník, hasič, všichni muži, kteří byli zabiti, byli zabiti
ne ze zálohy, ale v souboji. Kromě toho jednoho, o kterém jsme
hovořili, že byl spoutaný. Nicméně všichni tito muži byli členy buďto
SNB, nebo VB, nebo Lidových milicí, všichni tito lidé se v té
době dostali ke zbraním. Kdo v době nejtužší krutovlády
komunistické, v době nejhlubších represí mohl vlastnit zbraň?
Tito pánové, já jim to nevyčítám, jenom konstatuji, že budou
vykonávat profesi jakou vykonávali a součástí této profese bylo, že
nosili zbraň. Měli opasek a pistoli za ním. Oni museli počítat, že
jednoho krásného dne se stane to, že ji budou muset použít. Prostě
byli ozbrojenou složkou. I ten hasič.
Tolik
k problému etiky odboje, možná. Mašínové, ani nikdo z nich
nikdy nezabili nikoho, kdo nebyl ozbrojen a kdo poslechl jejich
pokynů, tzn. saniťáci, taxikář - propustili je.
Druhá
kapitola je kapitola, o které se píše v médiích, a to je jejich
útěk, tzv. prostřílení se na svobodu. V roce 1953 po této akci
se stohy, která se ne úplně zdařila, pochopili, že se smyčka stahuje.
Pět členů této skupiny se rozhodlo, že opustí republiku, že se vydá
do svobodné země, aby prošli standardním výcvikem a vrátili se zpátky
bojovat buďto jako součást speciálních vysazených jednotek, nebo jako
součást zahraniční armády. O tom, proč to očekávali, jsem hovořil.
Komunistická
propaganda už v padesátých letech, a bohužel se to opakuje
v současnosti, tenkrát vypustila fámu, že na hranicích
postříleli šest československých pohraničníků. To není pravda,
Mašínové překročili naprosto bez problémů československou hranici,
dostali se na území NDR. Tam došlo k nějakým komplikacím při
jejich pokusu zabavit auto jednomu civilistovi.
Všimli
si jich donašeči tamní policie a upoutali na sebe pozornost. Začala
měsíční anabáze pěti osamělých lidí, kteří byli ozbrojeni na
nepřátelském území. Postupem doby na ně německá vláda nasadila 20 až
25 tisíc volkspolizeits, 25 tisíc ozbrojených mužů. Tito pánové se
minimálně 14 dnů pohybovali na území nepřátelského státu a proti nim
stála armáda 25 tisíc lidí.
Součástí
těchto jednotek nebyla jenom tzv. lidová německá policie, ale byli to
i sovětští specialisté, a spolupracovalo se i s čs. vládou a se
zdejší státní bezpečností a našimi složkami.
Těchto
pět hrdinů se dokázalo probít do svobodné země. Po cestě dva z nich
byli dopadeni: jeden po zranění, druhý zazmatkoval, zabloudil, byl
dopaden, později zde byli popraveni.Bratři Mašínové a Milan Paumer se
prostříleli na svobodu. Zůstali po nich tři mrtví němečtí policisté.
Chci
zde zdůraznit, že neodcházeli na Západ proto, aby utekli z okupované
země, zanechali nás zde na pospas totalitě, a sami si šli užívat
svobody. Oni utíkali proto, aby se vrátili a pomohli nám naši
ztracenou svobodu vydobýt.
To
je moje druhé intermezzo. Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
Senátu Ladislav Svoboda:
Nyní uděluji slovo senátorovi Ladislavu Macákovi.
Prosím, pane senátore.
Senátor
Ladislav Macák: Vážený
pane předsedo, vážený předsedající, kolegyně, kolegové, cca dvě
hodiny posloucháme zdůvodnění v uvozovkách hrdinských činů
skupiny bratří Mašínů. Jsem přesvědčen, že hrdinství nepotřebuje
žádná dlouhá slova. Jestliže někdo udělá hrdinský skutek, lidé si to
uvědomí spontánně sami od sebe.
Podle
mého názoru, jak jsem se přesvědčil, kdo umí česky, zdůvodní všechno.
Toto pořekadlo platilo, platí a platit bude, protože zapálení stohů
není hrdinským činem, bylo to pouze způsobení problémů zemědělcům
v zimě. A jestliže někdo chtěl tyto stohy chránit, chránil
socialismus nebo tenkrát bolševiky, nebo koho? Jestliže někdo zabil
nebo těžce zranil lidi, kteří se bohužel objevili v nesprávný
čas na nesprávném místě, za chvíli bychom mohli říci s odstupem
času, že ten, kdo na sobě odpálil nálož a zabil lidi v autobuse,
třeba Palestinec v Izraeli, by byl také hrdinou. To je naprosto
stejné.
Na
rozdíl od kolegy Mejstříka si nemyslím, že tato skupina se bránila.
Tato skupina útočila. A proto v žádném případě nemůžu podpořit
jejich vyznamenání. Děkuji.
Místopředseda
Senátu Ladislav Svoboda:
Nyní bude hovořit pan senátor Zdeněk Bárta,
připraví se pan senátor Jaroslav Doubrava.
Senátor
Zdeněk Bárta: Dámy
a pánové, raději bych hovořil po jiném předřečníkovi, což není
kritika pana kolegy Macáka. Raději bych hovořil po paní kolegyni
Jarušce, protože mám stejný názor. Já také nebudu hlasovat pro
předložený návrh.
Rád
bych řekl, že mě na tom diskursu, který se tady vede, vadí, že pomíjí
jednu alternativu. Skutečně si myslím, že pro mě není pochyby, jaký
onen režim byl, ale měl bych rozpaky v jakémkoli jiném násilném
režimu, ba i v období války bych měl velké rozpaky zabít
člověka. Tato diskuse je stará. Víte dobře, že Husité, než použili
zbraně, k tomu potřebovali vyjádření univerzity aby si to
vnitřně zodpověděli. Každý z nás jsme tak či onak někdy porušili
základní, elementární boží přikázání, včetně onoho "nezabiješ",
ale to přece ještě nic nevypovídá o tom, jak se vztahuji k dané
situaci, k tyranovi, kterého chci zabít, nebo k pomocníkovi
tyrana nebo k občanu, který je loajální k tyranovi.
Prosím
o toleranci, doufám, že mi bude vámi dána, jestliže nebudu hlasovat
pro tento návrh, protože hrdinství je pro mě v prvé řadě
nasazením vlastního života, a teprve ve velmi extrémní situaci,
kterou nehodlám hodnotit, každý si ji zhodnotíme jinak, tomu může být
jinak. Můžeme se dostat do velmi ošklivých situací, ale pro mě
zůstává tím nejhrdinštějším bojem boj ghándiovský. Asi to vyplývá
z mého světového názoru.
Neříkám
to proto, že bych měl potřebu se omlouvat, ale spíše bych chtěl do
diskuse doplnit to, že i v těch nejhorších situacích zůstává i
možnost nezabít, ale sebeobětovat se. Hrdinou nemusí být, a tady
nesouhlasím s kolegou Kroupou v rozdílu mezi mučedníkem a
hrdinou, protože ten je po mém soudu někde jinde, kdo zabije, hrdinou
je i ten, kdo položí život za druhé. Mám prostě vnitřní rozpory a
nebudu proto pro návrh hlasovat.
Nemyslím
si však, že ti, kteří nesdílejí názor těch, kteří předkládají tento
návrh, a priori hodnotí jinak situaci, historii, chtějí se z něčeho
vylhat. Tato slova mi v onom diskursu vadila a proto jsem měl
potřebu vystoupit. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
Senátu Ladislav Svoboda:
Do rozpravy jsou ještě přihlášeni tři senátoři, a
to Doubrava, Seitlová, Moserová.
Pane
senátore Doubravo, je vám uděleno slovo.
Senátor
Jaroslav Doubrava: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové,
nepřicházím obhajovat padesátá léta a to, co se tenkrát dělo. Už
několikrát jsem veřejně řekl, že odmítám trest smrti za politické
názory apod. Nicméně přesto se nemohu nevyjádřit k tomu, co tady
dnes projednáváme.
Myslím,
že bych to těžko lépe formuloval, než jsme slyšeli od kolegy
Rakušana, ale dovolím si pouze reagovat na některá vystoupení.
Kolega
Pavlata tady vyzdvihával statečný odpor bratrů Mašínů proti
komunistickému režimu. Musím se zeptat: byl to skutečně tak statečný
odpor, jestliže vraždili svázané lidi?
Řekl
tady, že nejvyšším právem je žít svobodně. Já tvrdím, že právo na
život má v podstatě vyšší hodnotu než právo na svobodný život.
Pokud by se tito hrdinové, pro mě v uvozovkách, prostříleli na
svobodu přes naše ozbrojené složky, pak bych řekl, že třeba měli
rovnou šanci jako tyto ozbrojené složky, a pak jejich odchod byl
legitimní. Znovu ale říkám: vraždili svázané lidi.
Byl
to prý odpor legitimní, spravedlivý a hlavně hodný úcty. Udělal jsem
jednu obrovskou chybu. Když jsme se dozvěděli o zavraždění prvního
rukojmího v Kuvajtu, pustil jsem si na internetu záznam, který
přitom zhotovili.
Do
smrti asi uvidím tu oddělenou hlavu toho člověka, kapající krev z ní.
A tehdy tento odporný čin byl celým světem, a myslím včetně vás,
všemi odsouzen. A právem odsouzen. Ale my přece za stejný čin, jako
jsme odsuzovali v Kuvajtu, dnes máme schvalovat udělení státního
vyznamenání pro bratry Mašíny.
Nebudu
snášet další argumenty, myslím, že jsme jich tady slyšeli celou řadu.
Měl
jsem před chviličkou rozhovor s jedním kolegou, kterého si
nesmírně vážím. Ten mi řekl, že pro praktikujícího křesťana vraždy
Mašínů musí být jen vraždami, a já s tím plně musím souhlasit.
Pevně
věřím tomu, že případným schválením tohoto návrhu předloženého
Mejstříkem nezneuctíme naši komoru Parlamentu. Děkuji.
Místopředseda
Senátu Ladislav Svoboda:
Nyní bude hovořit paní senátorka Jitka Seitlová,
prosím.
Senátorka
Jitka Seitlová: Pane
předsedající, dámy a pánové, měla jsem připraveno velmi dlouhé
povídání k tomu, co dnes projednáváme. Ale myslím, že spousta
toho, co jsem chtěla říci, tady byla řečena a nerada bych některé
věci opakovala.
Dovolte
mi, abych na úvod svého vystoupení teď mezi námi přivítala nám milého
a vzácného hosta. Je to pan profesor Kabeš, který přijel ze Spojených
států a který je jednou z 20 osobností, které byly OSN
vyznamenány za svůj postoj a za svoje jednání během celé doby
komunismu. A myslím si, že patří k těm, který s velkou
znalostí věci i s obrovským nadhledem nad tím vším, co se teď
tady v naší komoře děje, i z pohledu mezinárodního zvažuje
a posuzuje.
Víte,
i on mně řekl teď před chviličkou, že to rozhodování není snadné, že
je to velmi složité rozhodování. A já musím říci, že bych chtěla
poděkovat všem těm, kteří vystoupili v celé rozsáhlé diskusi.
Víte, myslím si, že skutečně tady dnes otevíráme otázky, které mají
být řečeny a mají být zodpovězeny. Jsou to otázky, které souvisejí
s hodnocením doby minulé, které souvisejí s hrdinstvím tak,
jak ho vnímáme.
Je
dobře, že se tu objevuje velmi citlivý a filozofický názor nad tím,
zda je hrdinstvím pouze oběť, mučednický postoj, anebo také
hrdinství, které je aktivní, které bojuje za nějaké myšlenky, které
jsou tomu národu vlastní a jsou to myšlenky svobody.
A
můj osobní názor je takový, že ani jedno z těchto hrdinství není
větší nebo silnější. Obě mají svoje místo a obě jsou pro každý národ
důležité.
Rozumím
postojům kolegů paní senátorky Moserové, pana senátora Bárty. Rozumím
tomu, že vnímají svět tak, že by ho rádi viděli bez bolesti, bez
obětí. I já bych si to velmi přál.
Ale
já mám pocit, že pořád a stále znovu je třeba říkat věci, které se
tehdy děly. Je třeba stále znovu opakovat to, že v té době,
kterou posuzujeme, umírali lidé, umírali bez soudů, které by byly
spravedlivými soudy, umírali politickým trestem. A nebylo jich málo.
Byly jich desítky, bylo jich 250, pokud máme to číslo 241, a
následovali další u vojenských soudů.
Víte,
já jsem zpočátku měla stejný názor jako někteří z vás, kteří
říkáte: Radši bych se k tomu neměl vyjadřovat, není to jasné, je
to rozporuplné. Ale čím víc informací jsem dostávala, tím víc jsem
přesvědčena o tom, že ten návrh podpořím tak, jak je předložen.
Myslím, že bychom měli mít tu vůli vyrovnat se s ním a odpovědět
si na otázku, jak to tedy vlastně bylo a zda to bylo v té době
hrdinství a zda to znamenalo něco, co podpořilo možná další a co
podpořilo celý vývoj, který spěl až řekněme do roku 1990.
Víte,
mnoho lidí i na tyhle činy myslelo. A pro mnoho lidí byly tyto činy
oporou.
Následně
řada těch, kteří zde nemohli žít, nemohli zde žít proto, že by se
skutečně ocitli někde ve vězení nebo skončili někde v Jáchymově,
utíkali přes hranice, kolik jich bylo na hranicích zastřeleno. Kolik
těch lidí skutečně skončilo v důsledku tehdejšího režimu velmi,
velmi smutně. A musím říci, že do dnešního dne jsme se s touto
věcí opravdu nevyrovnali.
Dámy
a pánové, myslím, že je dobře, že tu vystoupili i senátoři KSČM a
objevily se názory ze strany senátorů komunistické strany o tom, jak
oni vnímají hodnoty. Myslím si, že je to důkazem toho, že opravdu
jejich zájmem je hodnoty pro tento národ otáčet.
Víte,
srovnávat bratry Mašíny s něčím takovým, jako je terorismus
proti civilistům v jiných zemích, to je podle mě neskutečná
drzost a něco, s čím nemohu zásadně souhlasit. Je to zneužití
hrdinství těchto lidí. Já si myslím, že takovýto názor je něčím, co
je nutné odsoudit. A je nakonec dobře, že se takto projevili a že
vnímáme, jaký mají postoj k celému tomuto vývoji.
Dámy
a pánové, děkuji vám za pozornost a já vyznamenání bratrů Mašínů
podpořím. (Potlesk na galerii hostů.)
Místopředseda
Senátu Ladislav Svoboda:
Nyní slovo uděluji senátorce Jaroslavě Moserové,
prosím.
Senátorka
Jaroslava Moserová: Vážený
pane předsedající, vážený pane předsedo, vážení přítomní, vážení
hosté. Chtěla jsem v tuto chvíli zejména poděkovat Martinovi
Mejstříkovi, že tento pozměňovací návrh podal, protože si myslím, že
tato diskuse byla velmi důležitá, neboť se ukazuje, že je velmi
krátká historická paměť v této zemi, že mnoho lidí zapomíná,
jaký ten režim byl, že jsou také tací, kteří ho mapují teprve od roku
1968 a zapomínají léta padesátá. Říkám, nic to nemění na tom, jak
budu hlasovat. Ale jsem ráda, že to tady zaznívá, jsem ráda, že se to
připomíná.
Těžko se
smiřuji s tím, že komunistická strana pod tímto jménem v naší
zemi existuje a že tam jsou lidé, kteří v ní byli již v oněch
dobách. To je prostě něco, s čím se opravdu těžko mohu smířit.
Naši kolegové to dobře vědí, já se s tímto názorem netajím.
A proto
znovu děkuji Martinovi Mejstříkovi, že se zde vůbec na toto téma
mluví.
Já jenom,
abych vás přesvědčila o svém vztahu k oné době a k lidem,
kteří byli stateční, nosím s sebou ve dne v noci, stále
dopis Milady Horákové její dceři, který jí napsala před svojí smrtí.
Nebudu ho zde citovat. Děkuji.
Místopředseda
Senátu Ladislav Svoboda:
Děkuji, paní senátorko. Nyní uděluji slovo
senátorovi Janu Rakušanovi, prosím.
Senátor
Jan Rakušan: Pane
předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové. Když jsem zde
poslouchal tuto debatu, tak jsem si nemyslel, že je potřeba zde
říkat, kdo z nás je ateista nebo věřící.
Chtěl
bych prostřednictvím pana předsedajícího říci kolegovi Bártovi a
kolegovi Mejstříkovi, že též nejsem ateista, ale neměl jsem pocit, že
tato informace je v naší debatě nějak důležitá.
Potom
bych chtěl prostřednictvím pana předsedajícího poděkovat a vyslovit
uznání senátorce Moserové za její krásný a vyvážený postoj k celému
problému, že se nenechala strhnout nějakou vášní a uplatňovat své
lidské, lékařské a životní zkušenosti.
Dvě
poznámky bych si přece jenom dovolil. Domnívám se, že žádná
ideologie, ať to byla inkvizice, cokoli jiného, nedovoluje zabíjet
zajatce. Na to mně odpovězeno nebylo.
Potom
ještě jednou prostřednictvím pana předsedajícího jsem chtěl říci panu
senátorovi Kroupovi, kterého si vážím, že jsem v řečech velmi
slabý, ale česky umím a mám tady ty materiály, kde se o válečných
zajatcích píše. Chtěl bych použít též jednu větu ze sněmovny, kde pan
kolega Jičínský pronesl větu a nemyslím si, že ji myslel obecně,
myslel ji ve vztahu k člověku, myslel ji jako Mašín verus ten,
kdo je svázaný. A ta věta zněla: "Nikdo nemá právo stavět svou
svobodu nad právo na život druhého člověka." Děkuji vám.
(Potlesk.)
Místopředseda
Senátu Ladislav Svoboda:
Nyní bude opět hovořit senátor Martin Mejstřík.
Uděluji mu slovo.
Senátor
Martin Mejstřík: Zdá
se, že se debata chýlí ke konci. Osobně vystoupím naposledy. Pokusil
jsem se shrnout některé sporné okamžiky, otázky, které padaly
v diskusích a i mně dovolte poděkovat všem, kdo se této debaty
zúčastnili, ať na veřejném slyšení nebo v médiích nebo i zde. Já
si všech těch námitek vážím a myslím to naprosto upřímně, nicméně to
mi nebrání, abych s nimi vášnivě nepolemizoval.
Zdá
se mi, že nejčastěji kladená otázka byla tato: Jaký smysl měl vlastně
jejich tzv. zoufalý boj? Vždyť ničeho nedosáhli. Domnívám se, že
odpověď, ač se to nezdá, je velmi prostá: bylo to vědomí, že proti
zlu se musí bojovat. Žádný větší ani menší smysl jejich činy neměly.
Prostě proti zlu se musí bojovat.
Jiný
názor: byly to zoufalé činy, vše dopadlo jinak, než si představovali,
zmarnili životy a ničeho nedosáhli. Byl to boj, který nebyl obdařen
nadějí, že ho lze vyhrát. Ano, to víme my dnes, po padesáti letech.
Celou námitku lze vzít ale i z jiné strany. Právě v tom je
jejich hrdinství. Postavili se zlu i přesto, že nemohli vyhrát. Ale
zkusili to. A někteří z nich na to doplatili životem.
Mějme
na paměti, že dnes neoceníme pouze ty, kteří přežili, ale i ty, kteří
v nerovném zápase podlehli.
Jiný
názor - snad to mysleli dobře, ale volili nepřiměřené prostředky. To
je jako kdyby někdo v 70. letech vyhodil do povětří nějakou
továrnu, aby uškodil komunistům. Ano, vyhazovat v 70. letech do
povětří továrnu, byť by to třeba byla i zbrojovka, by byl opravdu
holý nesmysl. V 70. letech nám všem bylo jasné, že pět - šest
odhodlaných partyzánů režim nesvrhne. V 50. letech však byla
situace diametrálně odlišná. Očekávání zhroucení komunismu a sny o
pomoci zvenčí byly všeobecné. Mašíny a jejich druhy použité
prostředky nebyly nepřiměřené době, v níž se pohybovali.
Jiná
námitka: násilné činy Mašínů nelze ničím omluvit. Nelze je srovnávat
s partyzány, ti bojovali ve stavu, kdy Československo vyhlásilo
Německu válku. Komunismus byl sice odsouzeníhodný, ale válka
vyhlášena nebyla. K tomu: za to, že jsme nebyli během druhé
světové válce bráni jako nepřátelé spojenců, můžeme děkovat
diplomatickému úsilí dr. Edvarda Beneše, ale zejména zahraničnímu
odboji. Tedy těm mužům a ženám, kteří neseděli doma jako pecky, ale
utekli. Ano, vážení, utekli a někdy se i prostříleli do svobodného
světa, aby mohli bojovat proti zlu. Nebýt těchto hrdinů na západě i
na východě a nebýt zoufalých sebevrahů v domácím druhém odboji,
stáli jsme v r. 1945 na straně poražených.
Související
námitka: nerespektovali mezinárodní konvence o zajatcích. K tomu
hovořil již pan kolega Daniel Kroupa. Domníval jsem se, že by to
mohlo stačit. Já k tomu dodám toto: mohli partyzáni, vážení
přátelé, respektovat ženevské konvence? Stanice wehrmachtu partyzáni
bez milosti vystříleli. Co měli dělat, když nechtěli, protože nemohli
táhnout zajaté Němce do lesů? I prostí němečtí vojáci měli rodiny,
děti a své dny. Mnozí z nich se neprovinili ničím, jen splnili
svoji "povinnost" a narukovali, když jim to přikázali.
A
ještě jedna věc. Jestliže standardní válka má alespoň nějaká
pravidla, občanská válka jak vám potvrdí váleční historikové, nemá
pravidla žádná. Mašínové a nikdo z jejich skupiny válku
nevyhlásili. Občanskou válku proti svému lidu vyhlásili komunističtí
šílenci. Válku nerovnou a zbabělou, protože proti neozbrojenému a
poníženému národu.
Dovolte
mi ještě dvě poznámky k profesoru Jičínskému z PS, protože
k němu se vztahují námitky, které i zde padají na plénu Senátu.
Cituji:
"Pane
kolego Bradský, vražda je vraždou (potlesk v levé a střední
části sněmovny). Právo na vlastní svobodu nemohu stavět nad právo na
život druhého člověka. Z hlediska mezinárodního práva platného
tehdy i dnes tyto věci jsou nesporné. Na hranici mezi Spolkovou
republikou Německo a Německou demokratickou republikou se střílelo.
Občas lidé, kteří z NDR utíkali do Spolkové republiky Německo,
zastřelili pohraničníka. A samozřejmě že ve Spolkové republice
Německo byli postaveni před soud, protože jejich svoboda nemůže být
postavena nad právo na život jiného člověka. A v tomto ohledu
vražda je vraždou a zůstane vraždou."
Když
jsem si přečetl tato slova profesora Jičínského, dlouho jsem nevěděl,
co si s nimi počít. Jednak jsem nevěděl, jak to bylo v NDR,
a jednak mě nenapadl prostý fakt, že kdyby tomu tak bylo, tak
Mašínové a Milan Paumer, který se probojoval do západního Berlína, by
byli okamžitě postaveni před soud a nejspíše odsouzeni. Ono tomu tak
nebylo. To znamená, že pan profesor Jičínský nemluví pravdu. Říká
polopravdu - k tomu se dostanu - což je možná horší, než pravda.
Josef Mašín dokonce dvanáct let ve svobodném Německu žil, oženil
se zde, jeho dcera vystudovala v Německu. Nicméně nedalo mi to a
ještě včera jsem se pokusil přímo v Německu si ověřit, jak to
tedy s těmi soudy s exulanty z NDR bylo. Mělo se to
tak: všichni, komu se podařilo probít - a to je přímo z prokuratury
v Německu - probít se do západního Německa, byli podrobeni
výslechu. Ale to je doba, ne o které hovoříme, 50. léta, ale pozdější
doba, 60. léta.
Byli
podrobeni výslechu při pohovoru, ze známých důvodů nebudu říkat proč.
Prostě všichni, i naši českoslovenští občané, kteří vyšli ven, tak si
je odchytly západní mocnosti a chtěly vědět, odkud, proč, co jsou zač
- takže pohovory před orgány tamější státní správy. Pokud byl při
útěku z NDR zabit východoněmecký pohraničník, zjišťovalo se, zda
tento voják použil zbraň. V případě, že ano, ale v souboji
podlehl, k žádným soudům nedošlo. Několik soudů ale přece
proběhlo, v tom měl pan profesor pravdu. Byly to případy, kdy se
NDR snažila Spolkové republice Německo prokázat, že byl pohraničník
zabit ze zálohy, nicméně ve všech případech ve všech procesech
skončily zproštěním obžaloby.
Pokud
ještě stále někdo pochybuje o tom na základě slov pana profesora
Jičínského i slov zde, která padla o nedodržování mezinárodních smluv
a konvencí, tak vám odcituji jen velmi stručné vyjádření amerického
ministra zahraničních věcí z roku 1956, kdy na opětovnou žádost
československé komunistické vlády o vydání bratří Mašínů a Milana
Paumera československé komunistické justici americká vláda odpovídá,
že žádost zamítá s odvoláním na článek třetí konvence o
extradikci mezi USA a ČSSR, kde se jasně stanoví, že se povinnost
vydat uprchlé zločince nevztahuje na politické trestné činy.
A
poslední věc - profesor Jičínský - jejich svoboda nemůže být
postavena nad právo na život jiného člověka. V tomto ohledu
vražda je vraždou a zůstane vraždou. Potlesk komunistů, ČSSD a ČSSD
v Poslanecké sněmovně. Zde je klíč. Pan profesor, domnívám se,
se hluboce a tragicky mýlí. Jeho mysl tane hluboce v komunistické
době a možná ještě hlouběji, možná až v oné době pobělohorské, o
níž se zmiňoval kolega Bratský. Hřbet ohnutý již předem, aby se
vyhnul napřaženému biči. Ono to je přesně naopak. Svoboda člověka,
svoboda národa je všude tam, kam nevstoupila komunistická nebo jiná
zrůdná totalitní bota, tou nejvyšší hodnotou. Uvedu krátký příběh. Po
napadení Spojených států amerických Japonskem v prosinci 1945
americká vláda zpanikařila a internovala občany japonského původu, o
nichž si myslela, že by mohli tvořit jakousi pátou kolonu. Jeden
z uvězněných Japonců se odhodlal k útěku a při útěku
z internačního tábora zabil amerického vojáka. Byl obviněn
z vraždy, ale Nejvyšší soud USA ho osvobodil. Zdůvodnění: Jeho
svoboda byla preventivním uvězněním omezena neprávem. Bude-li proti
mně stát člověk se zbraní a bránit mi v odchodu ze země, kde
nechci nebo nebudu moci žít, mám právo mu vzít život. Stojí na špatné
straně, stojí na straně zla. Jsme padesát, možná opravdu i několik
stovek let školeni profesory Jičínskými. Své holé ubohé živůtky
vyměnili jsme za vnitřní, ale i vnější svobodu. Ohnuli jsme se,
sklonili až k zemi, život si uchovali, stali se otroky nejen
těch vládců nahoře, ale i svými vlastními. Sami sebe se lekáme,
děsíme se jen toho pomyšlení, že bychom mohli být svobodní, že někdo
může být svobodný, že i tenkrát v těch strašných 50. letech mohl
někdo zůstat svobodný a za svobodu dokonce bojovat a i umřít. O tom
dnes rozhodujeme, dámy a pánové. Jakou cenu má život? Ale zejména
jsme-li vůbec hodni své svobody. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk
části sálu./
Místopředseda
Senátu Ladislav Svoboda:
Nyní bude hovořit senátorka Alena Gajdůšková.
Senátorka
Alena Gajdůšková: Vážený
pane předsedo, pane předsedající, vážené senátorky, vážení senátoři.
Já se v prvé řadě musím zastat celého podvýboru pro státní
vyznamenání, protože není pravda, že nebyl čas na diskusi v tomto
podvýboru. Právě proto, že prvního jednání k této problematice
se nezúčastnili všichni členové podvýboru, bylo jednání odročeno a
zopakovalo se. Takže prostor byl vytvořen.
Za
druhé bych chtěla říci, že i zde zaznělo, že bratři Mašínové utíkali
za svobodou a bylo zde i řečeno, že bojovali za svobodu. Mezi návrhy,
které máme na udělení státních vyznamenání, jsou i lidé a není jich
málo, kteří odešli do exilu a po celá dlouhá léta materiálně,
finančně, duchovně podporovali boj, který se odehrával za svobodu
tohoto národa. Možná jenom nevím, ale neslyšela jsem, že by bratři
Mašínové takto postupovali poté, co se dostali do exilu. Já musím
věřit, že můj postoj je velmi podobný tomu, který zde prezentoval pan
senátor Rakušan a cítím to podobně jako paní senátorka Moserová,
jenom bych se opakovala. Nicméně na závěr bych chtěla opět zdůraznit
to, o čem jsem zde již několikrát hovořila a apelovat na to, že
skutečně stavíme normy a domnívám se, že nemůžeme udělit státní
vyznamenání, nebo dát návrh na udělení státního vyznamenání v tomto
skutečně sporném případě a posvětit tady heslo, že účel světí
prostředky. Proto také pro ten návrh nebudu hlasovat. /Potlesk./
Místopředseda
Senátu Jan Ruml:
Děkuji vám, paní kolegyně. Posledním přihlášeným
v této rozpravě je pan senátor František Kroupa, kterému mu
uděluji slovo.
Senátor
František Kroupa: Pane
předsedající, kolegyně a kolegové. Vyslechli jsme celou řadu názorů
ke kauze bratří Mašínů, lépe řečeno k návrhu na vyznamenání
jejich skupiny. S celou řadou těchto názorů musím zcela
bezvýhradně souhlasit, s řadou názorů musím polemizovat, jeden
musím - nebo minimálně jeden - musím zcela naprosto odmítnout.
Srovnání útěku bratří Mašínů s vraždou rukojmího v Iráku,
zveřejněnou v televizi či na internetu, je čin nepatřičný a
neměl v této komoře zaznít.
Pokud
se podíváme na příčiny pramenící z minulého režimu - přece
všichni víme - lhostejno, zda jsme to prožili nebo se naučili ve
škole, či slyšeli od rodičů - že to byl režim krutý, represivní,
který především v prvních deseti letech své existence za sebou
zanechal stovky mrtvých, desetitisíce uvězněných, deseti, ne-li
statisíce lidí nešťastných, kterým zničil život ať už tím, že uvěznil
některé jejich rodinné příslušníky, či dokonce justičně zavraždil.
V posledních
pěti letech jsem se vždy zúčastnil v září pouti na Svatém
Hostýně, kde jsem měl možnost vystoupit a hovořit na setkání bývalých
politických vězňů, především samozřejmě z dob komunismu.
Budu-li
pozván, přijdu tam i letos a opět těmto lidem vyslovím své uznání,
svůj obdiv, své poděkování za činnost, kterou v době komunismu
vykonali.
Na
druhé straně je nutno vyslovit uznání a obdiv i těm, kteří možná
nevykonávali žádnou politickou činnost. Ale byli komunistickým
režimem obviněni, odsouzeni, uvězněni jenom proto, aby tento režim
sám před sebou, před ostatními občany a před světem dokazoval svou
bdělost, svou ostražitost, jakým způsobem hlídá čistotu této země.
Tato
země ovšem byla spíše zamořena tehdejším režimem, nikoliv očištěna.
Musím říci, že uznávám odpor bratří Mašínů proti komunistickému
režimu. Na druhé straně musím přiznat, že patřím k těm, kteří
vyznávají obdobný či stejný světový názor, o kterém zde mluvil pan
kolega Bárta, pan kolega Mejstřík i pan kolega Rakušan.
Navíc
musím říci, že jsem členem Výboru pro právní záležitosti a lidská
práva Rady Evropy, a proto musím říci, že svoboda názoru jednotlivce
by měla končit tam, kde narazí na svobodu jednotlivce jiného.
Myslím
si, že v této zemi bylo mnoho odpůrců komunismu. Řada z nich
ještě se nedočkala žádného oficiálního uznání. Já vzhledem ke svému
světovému názoru se při hlasování zdržím, ale nic to nemění na faktu,
že chovám úctu ke všem, kteří se dokázali komunistickému režimu
postavit.
Děkuji
za pozornost.
Místopředseda
Senátu Jan Ruml:
Děkuji vám, pane senátore. Byl jsem posledním
přihlášeným do obecné rozpravy.
Táži
se, kdo se ještě hlásí. Nikoho nevidím. Obecnou rozpravu v této
chvíli končím.
Poprosím
pana senátora Tejnoru jako zpravodaje tohoto tisku, aby se k obecné
rozpravě vyjádřil.
Senátor
Karel Tejnora: V obecné
rozpravě vystoupilo 11 senátorů, z toho jeden třikrát a dva
dvakrát.
Zaznamenali
jsme tady dva návrhy na doplnění seznamu návrhů na státní
vyznamenání, a to v bodě II - medaile za hrdinství o skupinu
bratří Mašínů. Tedy tento návrh zazněl postupně od senátora Pavlaty
Josefa a Martina Mejstříka. Tyto návrhy jsou v podstatě
identické, co se týče faktů, a proto bych navrhoval, aby plénum
Senátu hlasovalo za prvé o doplnění seznamu návrhu Podvýboru
Organizačního výboru na státní vyznamenání II - medaile za hrdinství
bez udání stupně pro odbojovou skupinu bratří Mašínů - Ctirada
Mašína, Josefa Mašína, Milana Paumera, Václava Švédu, in memoriam,
Zbyňka Janatu, in memoriam, Ctibora Nováka, in memoriam.
Poté
budeme hlasovat o celém seznamu tak, jak jej obsahuje senátní tisk č.
395 a jak vám byl předložen či prvním hlasováním doplněn.
Místopředseda
Senátu Jan Ruml:
Děkuji vám, pane zpravodaji. Věc se zdá být jasná.
Já svolám ještě kolegyně a kolegy z kuloárů. (Fanfára.)
Nejdříve
vás odhlásím a opět se všichni přihlaste.
Využijeme
doby, než se všichni přihlásíte, k tomu, abych ještě jednou
zopakoval slova zpravodaje, že nejprve budeme hlasovat o návrhu
pana senátora Mejstříka a Pavlaty na doplnění návrhu Senátu na
propůjčení a udělení státních vyznamenání bod II - medaile za
hrdinství bez udání stupně pro odbojovou skupinu bratří Mašínů. To
bude první hlasování.
Pak
budeme hlasovat o tisku č. 395.
Aktuálně
je nás přítomno 49, kvorum 25. Zahajuji hlasování.
Kdo
je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko ANO.
Kdo
je proti tomuto návrhu, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko NE.
Hlasování
č. 33 skončilo. Z registrovaných 51 senátorek a senátorů pro 29,
proti 7, kvorum 26. Tento návrh byl schválen.
Nyní
bychom hlasovali o senátním tisku č. 395 včetně právě schváleného
návrhu.
Zahajuji
hlasování.
Kdo
je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko ANO.
Kdo
je proti tomuto návrhu, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko NE.
Hlasování
č. 34 skončilo. Z registrovaných 52 senátorek a senátorů pro 39,
proti 2 při kvoru 27. Tento návrh byl schválen.
Já
děkuji panu zpravodaji senátoru Tejnorovi. Děkuji vám všem za
trpělivé projednávání tohoto bodu a budeme se věnovat předposlednímu
bodu našeho jednání.
Místopředseda
Senátu Jan Ruml:
Děkuji vám, paní kolegyně. Vzhledem k tomu,
že se objevily nějaké nesrovnalosti s těmi předchozími
hlasováními, dám postupně prostor pro faktickou poznámku paní
senátorce Seitlové a paní senátorce Moserové.
Senátorka
Jitka Seitlová: Pane
předsedající, dámy a pánové, mám pouze faktickou poznámku. Teď jsem
dostala sjetinu hlasování o vyznamenání hrdinství bratří Mašínů a
následné hlasování o souhlasu s vyznamenáním dalších navržených.
V obou jsem jako nepřítomna. Já jsem hlasovala ano v obou
případech. Nezpochybňuji hlasování, protože myslím, že většina byla
dostatečně průkazná. Jen bych chtěla říci, že to byl ještě ten hlas
navíc. V obou případech jsem hlasovala ano a podpořila jsem oba
návrhy.
Místopředseda
Senátu Jan Ruml:
Děkuji. Paní senátorka Moserová pro stenozáznam,
jsou to důležitá sdělení, i pro veřejnost.
Senátorka
Jaroslava Moserová: Také
pro stenozáznam, pane předsedající. Také jsem na obou sjetinách jako
nepřítomna, zatímco v prvém případě, kdy se jednalo o zařazení
bratří Mašínů, doplnění toho návrhu, jsem se zdržela hlasování,
v druhém případě kdy se hlasovalo o celém návrhu, již doplněném,
jsem hlasovala pro. Děkuji.