Claudie Nikolajenková - Chtěla bych zde na pregnantním příkladu upozornit na neomluvitelný přístup státních institucí k ušlechtilému lidskému snaženi.
Aneb jak po patnácti letech komunisticko-kapitalistického vládnutí naši slavní politici přivedli zdravotnictví, sociální systém a školství na totální mizinu.
Chtěla bych zde na uvedeném pregnantním příkladu upozornit na k
AKADEMIE
SOCIÁLNÍHO UMĚNÍ TÁBOR Anežky Janátové /Krčkové/
aneb
CO
VŠE JEŠTĚ NEVÍME ?
Chtěla
bych zde na pregnantním příkladu upozornit na neomluvitelný přístup
státních institucí k ušlechtilému lidskému snažení. Na webu klubu
Osud je zveřejněn aktuálně dokument Charta 2004.
http://www.osud.cz/cs/index.php?action=autor&id=170/
nebo http://www.charta2004.aktualne.cz.
Je sepsán a signován lidmi z OS Paracelsus.
http://www.paracelsus.aktualne.cz/
Řada
OS sdružuje, alespoň jak já tomu rozumím občany, žijící alternativním
způsobem života. Není podmínkou být členem jakéhokoli sdružení,
hlásím-li se k tzv. alternativnímu způsobu života. Je jich stále
více, hlavně mladí se hlásí z různých důvodů, buď osobní
vyspělosti či z prostého donucení nedostatkem k tzv. alternativnímu,
či snad lépe řečeno nekonzumnímu způsobu života. Kdo jsou
„alternativní lidé“? Pro mnohé je tento pojem stále ještě
stejně podezřelý jako členové nějaké sebevražedné sekty. V dokumentu
se mluví o porušování lidských práv a svobod a diskriminaci určité,
nezanedbatelné skupiny obyvatelstva, naléhává výzva je směrována s
kritikou a rozhořčením politikům a nám všem. Podpisy začínají
přibývat, ozývají se i výhrady, nikoli proti obsahu, spíše proti
formě či stylistice. Některým konzervativním lidem zdá se býti výzva,
volající po občanském odporu a neposlušnosti příliš radikální. Než
nad tímto dokumentem šmahem mávneme rukou a odsoudíme jej jako jednu
z mnoha již započatých a stejně rychle do zapomnění zapadlých
iniciativ, doporučuji pročíst si následující řádky a informace a
zamyslet se. Apel na spoluobčany je velmi naléhavý, možná proto
volili autoři, podle některých kritiků poněkud nešťastně, podle
názoru mého zcela bez vedlejšího úmyslu pro svůj dokument název který
se právem historicky vžil pro disidentské hnutí odporu proti
komunistickému režimu. Podíváme-li se do slovníku, zjistíme, že
pojem „charta“, znamenal vždy buď listinu důležitého
obsahu, hlavně státně-politického, dekret, případně, v určité době i
zákon. Z tohoto hlediska tedy mají autoři plné právo svůj dokument
takto nazvat a naopak jiná skupina lidí se nemusí tímto cítit
dotčena. Naopak, měli by se s obsahem dokumentu seznámit a jako
signatáři někdejší CH 77 se k němu vyjádřit a postavit. Vždyť mnozí z
nich jsou dnes stávajícími či bývalými členy vlády a zastávají
důležité funkce ve státní i veřejné správě či v zahraničí. Právě k
politikům se autoři obracejí dalším dokumentem, otevřeným dopisem
zveřejněným na webových stránkách sdružení. Víme, že řada někdejších
disidentů, dnešních politiků má kus pořádného másla na hlavě. Tím se
nechci dotknout všech těch poctivých signatářů CH 77 a lidí z
disentu, kteří nikdy po žádné funkci nebažili a zůstali neznámí, nebo
naopak, nikdy bojovat nepřestali a dodnes se nedomohli ani nápravy,
ani spravedlnosti pro vlastní osobu. Zde si dovolím malou odbočku od
tématu, i když vlastně odbočkou není. Vše totiž souvisí.
Nejsou
malé a velké kauzy. Nejsou malé a velké křivdy. Je jen spravedlnost
či bezpráví, a to bolí vždy stejně a vždy si zaslouží naší
pozornosti, jak rád říká aktivista a obhájce lidských práv John Bok,
který shodou okolností právě dnes zahájil časově neomezenou hladovku,
jíž chce donutit premiéra k odstoupení. Přesně v tomto bodu se
shoduje s duchem provolání nynějších autorů zvedeného dokumentu. Jako
další příklad nekompromisního člověka lze uvést osobu brněnského
antikomunistického aktivisty ing. arch. Lumíra Šimečka, který tím, že
podporoval usilovně právo na veřejný proces a spravedlnost pro
jiného signatáře CH 77, Vladimíra Hučína, si vysloužil skandální
obvinění, vazbu a kriminál. Jistě, oficiálně se jednalo o napadení
veřejného činitele. Dovolte na tomto místě malé vysvětlení, bez
nároku na úplnost. Vladimír Hučín, známý svými nekompromisními
postoji při práci v BIS, spočívající v odhalování levicového
extrémismu a terorismu, odhalil též věci pro politiky krajně
nežádoucí /například skutečné pachatele známých přerovských výbuchů/
a další, velmi závažné skutečnosti. Jednalo se o figury na vysokých
postech, které jeho zjištění přímo ohrozila na kariéře. Navíc nitky
vedly do ČSSD, píchl tedy přímo do vosího hnízda. Za důkladnou práci
si tedy „vyslouzil“ / kromě povýšení/ v důsledku své
neústupnosti zatčení s velkou parádou, mediálním ohlasem v Haló
novinách a v bolševickém Zifčákově plátku a řadu podivných, ale velmi
závažných obvinění. Následovala dlouhá, předlouhá a tuhá vyšetřovací
vazba, dokoce v druhé půli ze zákona neoprávněná, spojená s
dvouměsíčním psychologickým a psychiatrickým „testováním“,
samozřejmě že s negativním výsledkem. Jednalo se o šikanu,
zastrašování a zneužívání psychiatrie. Stejně jako za bolševika. Nyní
měl možnost Šimečkovi jeho podporu oplatit. Ten byl totiž v
osmdesátých letech obětí stejné represe na psychiatrii. Dodnes se
nedomohl ze strany orgánů policie a justice potrestání viníků, ač
jsou známi. Dva političtí vězni, dva vězni svědomí. Lidé o nich
neradi slyší, už samotné slovo „svědomí“ je straší.
Žijeme
skutečně v podivné době. Všichni to sice víme, cítíme, ale někteří
stále ještě spí hlubokým spánkem v bláhové jistotě, že „mne se
to přece netýká“. O tom jsem psát nechtěla. Chci psát o dobré
vůli a porozumění na straně jedné a o lhostejnosti, nepochopení,
nechuti a nepřátelství na straně druhé, která má za sebou zákon. O
tom, že bychom měli hledat co nás spojuje, nikoli rozděluje, neboť
doba je těžká a lidé musí k sobě najít cestu, má-li se něco změnit k
lepšímu, jak všichni doufáme a v této naději žijeme. Jinak by všechny
předchozí oběti, a že jich nebylo málo byly zbytečné. Myslím že
nepotřebujeme další mučedníky. Potřebujeme bojovníky.
Abych
se vrátila k původnímu tématu, omlouvám se za malé, ale aktuální
odbočení, představím na tomto místě školské zařízení, které si
zaslouží pozornosti z více důvodů.
AKADEMIE SOCIÁLNÍHO UMĚNÍ - "TABOR"
Jana
Zajíce 32, Praha 7, 170 00
studium léčebné pedagogiky a sociálně
umělecké terapie
Akademie vznikla jako samostatná škola, jejímž
cílem je výchova v oblasti léčebné pedagogiky a sociálně umělecké
terapie a vlastní prožitek v oblasti sociální problematiky v
nejširším slova smyslu.
Tato výchova se děje především osobním
spoluprožíváním dění při výuce, myšlenkovým zpracováváním poznatků ze
školy a sebepoznáním jednotlivých studentů.
http://akademie.webpark.cz/
Ano,
uvedená škola na úrovni vysoké školy také strádá zlovůlí státu a
ministerských úředníků. Není totiž zařazena, přes mnohaletou a
usilovnou snahu její zakladatelky paní Anežky Janátové-Krčkové,
směrem ke kompetentním orgánům jako školské zařízení. Musí proto
figurovat jako firma v obchodním rejstříku! Se všemi důsledky. Celý
problém je patrně v tom, že se jedná o Českou anthroposofickou
společnost, která všude ve světovém řetězci kulturních státu bez
problémů funguje. Tyto školy jsou ve všech ostatních státech pro svou
společenskou důležitost a nesporný přínos uznávané, dokonce dotované
státem. Rovněž tak stovky camphillů na celém světě, a to i v tzv.
třetím světě. Diplomy z této školy Akademie sociálního umění Tábor
však u nás neplatí. Náš stát je neuznává, stejně jako neuznává školu.
A to přesto, že absolventi získají vysokou kvalifikaci a jsou to
lidé, kteří prošli náročným přijímacím řízením. To je zaměřeno tak,
aby se ukázalo, zda mají pro tuto práci skutečně chuť a osobnostní
předpoklady, tzn. jak dovednosti, tak vztah a lásku k člověku, stejně
jako morální kvality. Jiní se tam, konečně, asi ani nehlásí, i když
sociální cítění si může člověk i osvojit, vypěstovat, při dobré vůli
a má-li dobrý základ. Studenti si platí dobrovolně školné.
Mimochodem, moje dcera od září 2004 začíná na této škole studovat.
Pracovala již rok v jednom z camphillů v Anglii, s postiženými, jako
tzv. co-worker. Měla dost času si rozmyslet zda se hodlá této službě
věnovat na lepší a vyšší úrovni, dosažitelné právě jen studiem na
této akademii. Takový člověk, notabene s vyšším středním odborným
vzděláním včetně uměleckého, přece nemusí nutně celý život dělat
uklizečku ve waldorfské školce jen proto, že vyznává hodnoty
waldorfského školství, prezentované anthroposofem Rudolfem Steinerem.
Ne že by jí to neprospělo.
V
camphillech se lidé hodně nadřou, nejvíce právě co-workeři, bývají to
studenti, brigádníci z celého světa. Pracují s postiženými buď na
farmě zásadně s bio-dynamickým způsobem zemědělství, s hospodářskými
zvířaty a polnostmi či zahradou se sadem, jako v uvedeném případě.
Další alternativou jsou různé chráněné dílny kde se věnují řemeslům.
Camphilly i chovanci si na sebe tímto způsobem vydělávají a jsou
soběstační. Z každého, byť drobného úspěchu postiženého člověka /tzv.
rezidenta-majitele camphillu/ se všichni upřímně radují. Život tam má
pravidelný rytmus a čas v camphillu plyne beze spěchu. Absolventi
škol tohoto typu se v nich kvalitně starají o mentálně i fyzicky
postižené osoby, které žijí trvale v náhradních rodinách. Je
všeobecně známo, že postižení, a to i mentálně, mají svůj vlastní
bohatý duševní život. Nemluvě už o lidech nevidomých či neslyšících.
Ti mají často další smysly nadprůměrně vyvinuty, díky svému
postižení. Rozvíjet je jim pomáhají právě absolventi akademií
sociálního umění, školou získanými a rozvinutými výtvarnými
dovednostmi a muzikoterapií. Steinerova škola je vlastně naplněním
učení Jana Amose Komenského - Škola hrou.
Jen
u nás musí vše být pod "supervizí" státu či magistrátu.
/možno vyčíst z webů/. Podle toho to vypadá. Existují sice určité
programy na školení streetworkerů, ty mají zelenou, dotace, granty,
mezinárodní spolupráce, dokonce starostové se navštěvují, velká
sláva, ale je to těsně vedle. Tyto programy se zaměřují na péči o
bezdomovce, drogově závislé a ohrožené menšiny a prevenci kriminality
mládeže. Tímto nelze přece zdůvodňovat, že další škola podobného typu
není potřeba. Akademie sociálního umění v našem školském systému
jednoznačně chybí. Pak se vedou sáhodlouhé diskuse o klecových
lůžkách či kvalitě personálu, v médiích, dokonce na úrovni vlády a
prezidenta. Skutečný důvod nechuti /slabé slovo/ bude jiný. Patrně
spočívá již v samotném významu pojmu anthroposofie = nauka o člověku.
Správněji chápáno, o člověku celém, nejen jeho fyzické části. Jako
by naši politici nedýchali a nemysleli /I když o druhém z řečeného
lze často podle jejich počínámí s úspěchem pochybovat/! O tom, zda
mají srdce, či ono „slunce v duši“ ve smyslu
anthroposofickém si netroufám spekulovat. A právě ono podezřelé a
zavánějící "duchovno" /co to je, že, když si na TO nemůžeme
sáhnou, třeba jako na peníze/ je, uznejte sami, asi smrtelným
nebezpečím pro naši mladou a tolik, tolik křehkou demokracii.
Napadla
mne kacířská myšlenka. Co kdyby členové sdružení Paracelsus darovali
jménem signatářů prohlášení Charta 2004 a třeba i jménem všech
ostatních slušných lidí našemu panu prezidentovi a ministryni
školství k některému z příštích životních jubilejí například
„filozofický slovník“. V úterý 24. srpna 2004 hlasuje
PSP parlamentu o vyslovení důvěře vládě. Já osobně, a určitě nejen
já, bych si přála vládu jinou, více „alternativní“.
Claudie
Nikolajenková
22.8.2004