Přepis rozhovoru s Petruškou Šustrovou, Přemyslem Vachalovským, Pavlem Žáčkem, Břetislavem Rychlíkem, a JUDr. Milanem Hulíkem na téma
komunisti z totality před 1989 dnes ve vysokých státních funkcích a lži prémiéra GroSSe.
ČRO6-Studio STOP
24.8.2004: Kauza Přibyl, Ibl, aj.
Úřad
vlády už nevede Pavel Přibyl, tedy člověk, který před listopadem 1989
velel jedné z rot pohotovostního pluku Sboru národní bezpečnosti. Na
něj mohli lidé pravidelně narazit při různých demonstracích proti
tehdejšímu komunistickému režimu. Setkání to nebyla rozhodně idylická
a o rány obuškem nebyla nouze. Je proto absurdní, že se člověk s
takovouto minulostí mohl dostat na vysoký post ve státní správě. Šéf
Úřadu vlády bývá svojí důležitostí přirovnáván k ministrovi. Rovněž
absurdní je způsob, kterým se premiér Gross snažil obhájit Přibylovu
minulost.
Přibyl
navíc před tím působil jako ředitel bezpečnostního odboru
Ministerstva vnitra, kterému šéfoval rovněž Gross. Přibyl na funkci
rezignoval minulý pátek. Přiměly ho k tomu až dokumenty, podle nichž
jeho podřízení v lednu a říjnu 1989 bili odpůrce komunistického
režimu. Do té doby se bránil tím, že pod jeho velení se žádné
brutální zásahy proti demonstrantům nestaly. Ještě v neděli 15. srpna
premiér prohlásil, že Přibyla z funkce odvolat nehodlá a dosavadní
informace o jeho působení v lednu 1989 označil za nepravdivé a odpor
proti jeho jmenování za účelový. Kauza Přibyl i přes Grossovu snahu
dospěla ke správnému konci, kterým je Přibylův odchod. Vše však
nasvědčuje tomu, že na vlivných místech mohou působit i další lidé s
podobnou minulostí. Jak je to možné? Lze vůbec ohlídat, aby se
podobně kompromitovaní lidé nedostávali do význačných postů? K čemu
je v této souvislosti dobrý takzvaný lustrační zákon? Odpověď nejenom
na tyto otázky se pokusí nalézt dnešní Studio Stop. Ve studiu vítám
novinářku Petrušku Šustrovou, dále publicistu Přemysla Vachalovského,
předsedu občanských komisí a historika z Ústavu pro soudobé dějiny,
Pavla Žáčka, takže dobrý večer, vítejte ve vysílání.
Host
(Petruška Šustrová): Dobrý večer.
Host
(Přemysl Vachalovský): Dobrý večer.
Host
(Pavel Žáček): Dobrý večer.
Moderátor
(Petr Hartman): Dříve než dostanou slovo naši hosté, tak se nejprve
zaměříme na jednu věc, že naše povídání samozřejmě nemůžeme začít
jiným, než skandálem kolem dnes už bývalého šéfa Úřadu vlády Pavla
Přibyla. Proti jeho působení v takovéto významné funkci se zvedla
vlna odporu. Jedním z organizátorů protestu je Břetislav Rychlík. Co
ho motivovalo k odporu proti Přibylovi?
Host
(Břetislav Rychlík): My mluvíme o tom, že pan Přibyl se přiznal k
tomu, že velel rotě pohotovostního pluku, který v zásadě od toho roku
69, kdy byl vymyšlen komunistickou normalizační vládou, sloužil
zásadně k tomu, aby tady potlačoval veškeré projevy lidské svobody.
Čili stál na straně té totality. Nikdo si nepamatuje během těch 80.
let, že by ten pluk chodil, jak já říkám, někam na žně nebo sbírat
brambory, to určitě ne, čili si ho pamatujeme jenom jak ty lidi
tloukli a to považuji za klíčové. Pan Přibyl tam zůstal, upsal se
tam, sloužil tomu. Několikrát už byl přistižen při lži, když
například tvrdil, že tam byl jenom kvůli sportování a tak dále. Mě to
připadá absurdní. Už todleto ukazuje zásadní nezpůsobilost pro to,
aby mohl stát na postu tak vrcholného státního úředníka, který
reprezentuje tento stát. nezapomeňme si taky zdůraznit, že my
vstupujem do Evropy s panem Přibylem. Nemám touhu po sebemenší
revanši nebo něčem takovém. Nám se zdálo, že prostě 15 let po tom
převratu je ta kauza Přibyl takovým čítankovým velmi jasný
srozumitelným příkladem, skoro bych řekl jak pro malé děti, když
chodí do první třídy a učí se abecedu, abychom si řekli A, B, C. Co
se stalo s touto zemí 15 let od toho převratu? Za B, kam to ti
politici hodlají vést, na jakých hodnotách hodlají ten režim stavět.
Co voni cítí vůbec vůči občanům, kteří se tehdy nechali mlátit.
Jestli si vůbec uvědomují, že prostě kdyby ten režim nepadnul, k
čemuž přispívali nakonec i ti lidé, kteří se nechali mlátit o tom
Palachově týdnu, nakonec i studenti na Národní třídě, kdy ovšem ta
brutalita nebyla taková, jako za dob pana Přibyla a éry Palachova
týdne. Tak jestli voni vůbec si uvědomují, že bez nich by možná
většina z nich vůbec žádnými politiky nebyla.
Moderátor
(Petr Hartman): Tolik Břetislav Rychlík. Na jeho slova bychom mohli
navázat tím, že bychom se nejprve mohli zaměřit tedy na pohotovostní
pluk Sboru národní bezpečnosti, protože možná především mladí
posluchači si nemohou pamatovat nebo to vůbec nezažili, tu dobu,
takže třeba Pavel Žáček jako historik, mohl by popsat, k čemu vůbec
takovýto pluk byl dobrý a jak fungoval, co dělal?
Host
(Pavel Žáček): Pohotovostní pluk byl jednoznačně zřízen jako
speciální jednotka pro potlačování demonstrací, měl přesně stanovené
pravidla, k rozhánění těch demonstrací, používání těch takzvaných
mírných donucovacích prostředků. Součinnost s dalšími útvary Státní
bezpečnosti i Veřejné bezpečnosti včetně Útvaru zvláštního určení,
těch rudých baretů, co známe ze 17. listopadu, a také s těmi četami
vodních děl. Čili byl vytvořen pro potlačení politických
protikomunistických demonstrací po roce 69 na základě zkušenosti
útvarů, který byl před ním v 60. letech, které se angažovaly třeba
při studentských různých majálesech a při rozhánění studentů v 60.
letech.
Moderátor
(Petr Hartman): Jak se dívá Petruška Šustrová na to, že třeba Pavel
Přibyl se jeden čas hájil tím, že tam byl kvůli sportu a podobně?
znamená to, že to byl takový kroužek, kam když se někdo dostal k
policii nebo bezpečnosti, tak se mohl dobrovolně přihlásit a působit
u takovéhoto pluku nebo...
Host
(Petruška Šustrová): Pan Přibyl má sport rád, proto taky za naše
peníze jede na olympiádu, že, ale hlavně...
Host
(Pavel Žáček): Nejradši měl tréninky na Václavském náměstí.
Host
(Petruška Šustrová): ...hlavně ten pohotovostní pluk měl asi tolik
sportu, jako kterýkoliv jiný policejní útvar. No, nevím, možná
kriminalisté ne tolik. To je samozřejmě absurdní. Pohotovostní pluk
byl stejně jako jiné policejní útvary místo, kde vládla drsná
konkurence, aby tam člověk se mohl prosadit, aby tam mohl mít trvalé
místo, protože nezapomínejme, že většina lidí, kteří v tom
pohotovostním pluku byli, naprostá většina, byli frekventanti, kteří
jím prošli jako, tuším, 1,5ročním nebo 15měsíčním školením. Kdežto
pan Přibyl byl stálý zaměstnanec a to je prostě úplný nesmysl, že by
mu někdo řekl, víš co, ty sportuješ, tak tady zůstaň. To bylo místo,
o které skutečně musel usilovat, stejně jako o každé místo v té
státní správě. Nemluvím o tom, že podmínkou členství ve straně a
podobné věci. Do strany kvůli své profesi vstoupila i řada lidí,
kteří jinak celkem nic špatného neudělali. Ale tohle bylo přece
exponované místo a v době, kdy pan Přibyl byl na Václavském náměstí
za Palachova týdne, já jsem byla ohromena, když se musel dozvědět, že
někdo z jeho podřízených někoho bil. Já mám pocit, že zřejmě tedy se
díval, já nevím, kam se díval. Na tom Václavském náměstí přece
desetitisíce lidí viděly, co se tam dělo během toho týdne. To je
nesmysl, že by tam byly jednotky, které nezasahovaly. Ty jednotky tam
byly proto, aby zasahovaly a zasahovaly a já nevím, jestli pan Přibyl
se domníval, že už si to lidé snad nepamatují.
Moderátor
(Petr Hartman): Dá se tedy říci, že velitel roty pohotovostního pluku
Sboru národní bezpečnosti je velice významný post, docela důležitý a
že tam v tomto postavení mohl působit pouze velmi dobře prověřený
člověk? Přemyl Vachalovský.
Host
(Přemysl Vachalovský): No jednoznačně, já navážu na to, co řekla
Petruška, protože tam je třeba si uvědomit, že 90 procent osazenstva
toho pohotovostního pluku tvořili vlastně mladí 18,19letý chlapci,
kteří se dokonce tímto způsobem chtěli vyhnout i vojně a nastoupili
právě na ten pluk k policii, respektive ke Sboru národní bezpečnosti,
takže pan Přibyl jako velitel roty měl po sebou, tuším, 58-60
frekventantů, tak byl vlastně vychovatelem těch 60 mladých lidí a
vychovával je k tomu, aby mlátili vlastní spoluobčany, protože to, co
se odehrávalo na Václavském náměstí, to jsem bohužel zažíval nejenom
při Palachiádě, ale i při jinejch akcích na vlastní kůži a to, co se
tam odehrávalo, kolik zraněných a těžce zraněných tam bylo, lidi s
trvalými následky, kteří bohužel v té době, teď se bavím o lednu,
říjnu, srpnu 89, i ty předchozí výročí, nikde neměli dovolání a
dokonce byli zraněný těžce a nesli potom následky pracovního
charakteru, že byli vylučovaný z práce, že tam vůbec na tom
Václavském náměstí byli. A za všechno za toto mohou pochopitelně
lidé, kteří ne mlátili, ty mladý kloučkové, těm bych prominul, že mě
bouchli pendrekem, ale ti, kteří jim dávali ty rozkazy, protože to
bylo něco nechutného, co se odehrávalo a víceméně ta velitelská
pravomoc, ta je bohužel taky vázaná tehdy i dnes určitou
zodpovědností, takže za veškeré ty skutky, které se staly na
Václavském náměstí, za všechny zranění mohou pánové Přibylové a další
z těch velitelskejch postů, protože tehdy platila, i dnes zásada
nedílné velitelské pravomoci.
Moderátor
(Petr Hartman): V této souvislosti je naprosto absurdní, jak
argumentoval premiér Stanislav Gross. Mimochodem také ministr vnitra,
který několik let působil ve funkci ministra vnitra, takže moc dobře
musí vědět, jak fungovala policie před listopadem 89, takže musel moc
dobře také vědět, že velitelé rot nemuseli mít v ruce obušek, aby
mlátili, ale pokud rozdávali ty rozkazy, tak to bylo jednoznačné a
musel vědět, co se dělo nejenom v době Palachova týdne.
Host
(Přemysl Vachalovský): Tam je kuriózní ještě jedna věc. Nejenom jako
ministr vnitra. Je třeba si uvědomit, že pan Gross, když vstoupil do
politiky a ocitl se v Parlamentu České republiky, tak hned zaujal
místo v branně bezpečnostním výboru a od té doby neustále působil až
do nástupu do exekutivy. A tam je podstatná jedna věc, že to byl
právě pan Gross a pan Bašta, kteří neustále útočili na pana ministra
Rumla kvůli jednomu jedinýmu v uvozovkách pošpiněnému příslušníku
nebo zaměstnanci ministerstva a to byl pan Bělíček. A můžu vám říct,
že kdybych měl srovnat působení pana Bělíčka v resortu Ministerstva
vnitra a působení pana Přibyla, tak je to nesrovnatelné, protože pan
Bělíček nikdy nikoho asi neuhodil pendrekem, maximálně coby ...
Moderátor
(Petr Hartman): Nebo nedal rozkaz k tomu.
Host
(Přemysl Vachalovský): Nebo nedával rozkaz, že to byl rozvědčík, ale
to, co si pan Gross přivedl nejenom do vlády, ale i na Ministerstvo
vnitra, tak to je skutečně zavrženíhodný a měli by se lidé zamyslet,
jak je vůbec možný, že tenhleten člověk ještě funguje nejenom ve
vládě nebo v exekutivě, ale v politice, protože ten selhal na
plnou...Jestliže ministr vnitra, člen branně bezpečnostního výboru
dokonce, jestli se nemýlím, místopředseda, jeden čas předseda, neví,
co to byl pluk, neví, kdo byl velitelem roty, no tak to ten člověk
není vůbec vo ničem a nebude asi vědět co s náma s občany této
republiky.
Moderátor
(Petr Hartman): Je také zajímavé to, že Stanislav Gross tvrdil, že se
musí nalézt důkazní materiály. V této souvislosti jak jsou na tom
archivy, Pavle Žáčku? Jak jsou zmapovány ty krizové dny, ať už to byl
Palachův týden nebo třeba listopad 89 a samozřejmě činnost toho
pohotovostního pluku. Existují záznamy, neexistují?
Host
(Pavel Žáček): Tak samozřejmě existují, není pravda, že by
neexistovaly. Dokonce ani není pravda, že by existovaly jen na úrovni
praporu. Jsou jak materiály klíčové povahy z jednotlivých dnů,
takzvané mimořádné bezpečnostní opatření. Jsou tam hlášení za každý
den. Dokonce jsou zachovány materiály, kdy hlásili jednotliví
příslušníci pluku, když někoho mlátili mimo rámec svého úkolu, tak
okamžitě museli napsat úřední záznam. Když někoho vytahovali z davu,
tak okamžitě museli napsat úřední záznam. Dá se říct, že to je minutu
po minutě, respektive den po dni a ty materiály jsou zachovány.
Paradoxní na celé věci je a to je další dimenze této kauzy, že to
třeba Národní bezpečnostní úřad tyto materiály měl k dispozici a
pravděpodobně další orgány státní správy, na rozdíl od občanů, kterým
to slíbil premiér, nicméně ty materiály se z Ministerstva vnitra ven
nedostaly. Kde jsou, myslím, že bychom s nimi měli být seznámeni, a
trošku bych se vyjádřil i k těm podřízeným. Já si myslím, že my se
nemusíme o frekventanta toho pluku, který někoho mlátil na Václaváku,
ať už v rámci rozkazu nebo mimo něj, zajímat do té doby, pokud
nekandiduje na nějaký vysoký post veřejné či státní správy či
poslance, a na druhou stranu majora Bělíčka s velitelem roty
pohotovostního pluku myslím si, že nejde úplně srovnávat. Fakt je, že
před tím působil taky jako poradce generála Lorence. Je to složitá
věc a nelze to srovnávat, jsou to dva jiné příběhy.
Host
(Petruška Šustrová): No, věc to je složitá. Jistě, ale já nepochybuju
o tom, že pan Bělíček by nemohl nikdy dostat prověrku na stupeň, na
kterou ji dostal pan Přibyl.
Host
(Pavel Žáček): Souhlasím.
Host
(Petruška Šustrová): A to je něco, co mě na tom děsí, jo? Protože
dobře, tak máme premiéra jakého máme, budeme ho mít dva roky, pak
patrně budeme mít jiného premiéra. Myslím, že pro řadu občanů to, co
ukázal, to, jak se projevil v kauze Přibyl a v tom, co následně
odhalí sdělovací prostředky, protože to nepochybně budou v tom
pokračovat, tak myslím, že jaksi mnoho lidem to řekne, že to tedy
není člověk, na kterého lze spoléhat, že to není člověk, který by měl
skutečně demokratické smýšlení. Ale nejde mi teď o to hodnotit
premiéra Grosse, protože myslím, že ta kauza Přibyl je tak zpracovaná
a tak byla přístupná veřejnosti, že si opravdu může udělat obrázek
každý sám. Ale mě jde o Národní bezpečnostní úřad. Abychom to
pochopili, tak se musíme vrátit trochu zpátky. V Národním
bezpečnostním úřadě byl ředitelem Tomáš Kadlec, což je jeden z
takových protažé pana tehdy ještě ministra Grosse. Mimochodem dělá
teď v polostátním podniku Čepro generálního ředitele a předsedu
představenstva, to znamená, že prostě poté, co musel kvůli skandálu
opustit místo ve státní správě, tak byl odměněn touhletou trafikou,
která tedy má spíše rozměry muzea než trafiky. O zvláštních obchodech
toho podniku Čepro se nebudeme šířit, protože bychom asi zřejmě
posluchače úplně zahltili a zmátli. Ale chci říci toto. Jedním z
důvodů, proč má být odmítnuta bezpečnostní prověrka, jak velí zákon,
je skutečnost, že se takový člověk aktivně podílel na potlačování
práv a svobod jiných. A podíváme-li se na to, jak to tam probíhalo,
tak prověrku pana Přibyla skutečně nedoporučuje tajné služby. Bylo
tady jeho působení v tom pohotovostním pluku. Zda tam bylo něco
jiného, nebylo, to samozřejmě nevím, protože ta jednání nejsou
veřejná, nicméně vím, že stejně jako v případě nejméně 15 dalších
lidí a možná jich bylo 10x tolik, to prostě se nedá odhadnout, nedá
vědět, změnil ředitel Národního bezpečnostního ústavu Tomáš Kadlec
výsledek prověrky, referenti nedoporučili, ten člověk, který
zpracovával tu prověrku, nedoporučil pana Přibyla prověřit, ale
protože zákon nebyl zkonstruován jaksi příliš demokraticky, to se u
podobných institucí popravdě řečeno často děje, tak měl pan Kadlec
zákonné právo to zrušit a dát vlastní rozhodnutí a to také udělal. A
když si k tomu připočítáme všelijaká ta vyprávění o tom, jak
Stanislav Gross chodí tu s panem Kadlecem, tu s panem Přibylem na
fotbalem, mimochodem, když se podíváme do jeho životopisu v ČTK, tak
vidíme, že byl nemocen vždy na zranění z fotbalu, takže ho zřejmě
hraje buď vehementně nebo nešikovně, to je ale jedno, tak vidíme, že
tady vzniká něco úplně jiného, kde vlastně je ta minulost, ta
odbornost, to všecko lhostejné a záleží na přátelských svazcích.
Moderátor
(Petr Hartman): Musíme říci, aby posluchači měli úplně jasno, jde o
prověrky Národního bezpečnostního úřadu, které musí podstupovat
určití lidé, aby mohli působit v určitých postech nebo aby mohli
přicházet do styku s důvěrnými tajnými informacemi. Mohl by to ještě
více vysvětlit třeba Pavel Žáček?
Host
(Pavel Žáček): No tak mohu, nicméně bych přímo reagoval na jednu věc,
abych nebagatelizoval to, co se objevilo v médiích o panu Přibylovi a
vlastně o pohotovostním pluku. Já si myslím, že to je málo. Těch
materiálů v našich archivech, nezpracovaných fondech, připomeňme,
jsou to fondy Ministerstva vnitra ČSR, čili republikového, které bylo
pohlceno transformovaným federálním ministerstvem vnitra po roce
1992, čili to jsou fondy obsáhlé, rozsáhlé, naprosto nezmapované, tak
ta realita podle těch materiálů, které jsou zachovány na úrovni třeba
frekventantů a velitelů čet, rot, bude daleko horší. Teďka se dostal
ven jenom povrch ledovce. Já si myslím, že média a myslím si, že
třeba i vědci měli důstojnější vyžadovat, když jde generální, jakési
povolení premiéra, potažmo ministra vnitra nového, je, aby se to
důsledně objasnilo a aby ty materiály byly v nějaké podobě
publikovány. Čili to je jedna rovina. Druhá rovina, Národní
bezpečnostní úřad, já si myslím, když zde máme instituci, která
funguje podle zákona, a to Národní bezpečnostní úřad bez pochyby je,
které má své interní kritéria toho, co je problematické s ohledem na
národní bezpečnost v té garnituře prověřovaných lidí, to znamená
lidí, kteří by se měli seznamovat s různým stupněm tajemství, v tomto
případě myslím, že to je tajné, tak když pak zasáhne nějaká vyšší
moc, kancelář tehdy ministra vnitra nebo přímo ministr samotný a volá
řediteli Národního bezpečnostního úřadu, aby to zvrátil, tak na co
tady ta instituce je?
Moderátor
(Petr Hartman): Znamená to tedy, že kdyby Pavel Přibyl nezískal tuto
prověrku Národního bezpečnostního úřadu, tak nemohl působit už ani na
Ministerstvu vnitra.
jZnamená
to tedy, že kdyby Pavel Přibyl nezískal tuto prověrku Národního
bezpečnostního úřadu, tak nemohl působit už ani na Ministerstvu
vnitra.
Host
(Pavel Žáček): Přesně.
Host
(Petruška Šustrová): No, na Ministerstvu ano, ale určitě ne jako
ředitel kanceláře ministra. Protože tam prostě, aby tu kancelář řídil
člověk, který nesmí přicházet do styku s utajovanými materiály, to je
absurdní.
Host
(Pavel Žáček): No už tady byl kdysi náměstek prezidenta policejního,
který musel stát přede dveřmi, že jo. Toho se nakonec, ten proces
obdobný týká taky.
Host
(Petruška Šustrová): A ten nakonec tu prověrku dostal úplně stejným
způsobem, taky na intervenci.
Host
(Pavel Žáček): Čili domnívám se, až bude, nastane normální situace
vnitropolitická, tak se budou muset revokovat tyto procesy, které
zřejmě trvají.
Moderátor
(Petr Hartman): Je to tedy další důkaz toho, že pan Gross musel
minimálně vědět o nějaké podivné minulosti pana Přibyla, když zde
byly problémy s prověrkami bezpečnostními.
Host
(Pavel Žáček): Samozřejmě.
Host
(Přemysl Vachalovský): Já jenom teď navážu na to, co kolegové řekli a
pro mě tady se naskýtá otázka, zda vůbec taková instituce, jako je
Národní bezpečnostní úřad, s tolika zaměstnanci a s tak velkými
prostorami je zapotřebí, když vlastně ve finále práce složek, které
spolupracují, práce referentů, kteří skutečně asi bádají, přijde
vniveč jenom díky jednomu telefonátu jakéhosi pohlavára a rozhodnutí
šéfa toho úřadu. Takže ta instituce je zbytečná, stačí teda, v tomto
případě stačil pan Kadlec a případně ti pánové, kteří mu volali, já
budu konkrétní, vesměs se vždy jednalo teda o lidi z úseku pana
ministra Grosse, ať jsme u pana Jakubíka, ať jsme u pana Přibyla, ať
jsme u dalších, takže víceméně referenti by nemuseli bejt, nemusely
bejt ani zpravodajský služby, nemusejí spolupracovat, stačí jenom
jeden ministr a jeden človíček na tom úřadu, který by vždycky to
voštemploval.
Moderátor
(Petr Hartman): Když jsme ještě u těch prověrek, tak samozřejmě tito
lidé, ať typu pana Přibyla, kteří se zapletli s minulým režimem,
kteří působili v různých represivních složkách, tak se často ohánění
tím, že jsou čistí jednak z hlediska těch prověrek Národního
bezpečnostního úřadu, kde tvrdí, že tedy prošli, to už jsme o tom
mluvili, že ty prověrky jsou přinejmenším podivné, ale také hovoří o
tom, že prošli prověrkami po listopadu 89, kdy je prověřovaly různé
občanské komise. Tehdy ty prověrky mimo jiné prováděl také advokát
Milan Hulík, ten byl tehdy předsedou Ústřední prověrkové komise ve
sboru nápravné výchovy. Jak reaguje tedy on na argumenty lidí, že
prošli úspěšně prověrkami po listopadu 89?
Host
(Milan Hulík): Pokud pan premiér Gross mluví o tom, že někdo má
prověrku nebo prošel prověrkou a tudíž že to je jaksi tím pádem
bezúhonný člověk občansky a morálně, tak nemluví pravdu. Ty prověrky
byly dělaný tak, vzhledem k tomu, že tam skutečně všichni ti, co tam
byli, tak byli lidé, kteří byli oddaní socialismu, tak ty prověrky se
musely zastavit na určitém limitu a tím limitem byla funkčnost toho
bezpečnostního sboru. Nemohli odejít všichni. Kdyby se to bralo
skutečně podle nějakých demokratických kritérií a pravidel, pak by
prakticky všichni museli, aspoň ti, co byli v těch vedoucích
funkcích, odejít. Ale to by samozřejmě znamenalo, že by jak vězeňská
služba, tak policie, přestaly fungovat, což samozřejmě nebylo možné,
protože někdo musel hlídat vězně, někdo musel samozřejmě vykonávat
funkci policie a tak dále. takže mnozí nebo leckteří prošli s tím, že
tedy ta prověrková komise věděla, že tedy to nejsou lidé, kteří by
byli oddaní demokracii nebo lidé aspoň demokratického smýšlení, ale
musela je prověřit, aby ty bezpečnostní sbory mohly fungovat. Dejme
tomu, že to nebyly ty nejhorší, ty nejhorší museli odejít, a počítalo
se s tím, aspoň tak to bylo ve vězeňství, že v budoucnu, až přijdou
noví lidé do vězeňské služby, takže se bude vězeňský sbor postupně
demokratizovat a že i mnozí z těch, kteří byli prověřeni, takže potom
postupem doby budou muset odejít.
Moderátor
(Petr Hartman): Tolik advokát Milan Hulík. Já bych se obrátil na
Přemysla Vachalovského, který asistoval u prověřování různých lidí z
bezpečnostních složek. Jak tedy ty prověrky byly, dejme tomu,
kvalitní, jak vůbec bylo v silách občanských komisí prověřit tyto
lidi a jak třeba, pokud máte informace, prošel Pavel Přibyl těmito
prověrkami?
Host
(Přemysl Vachalovský): Já bych předeslal, že jsem asistoval i s
kolegyní, tedy s Petruškou Šustrovou, která v té době působila na
Federálním ministerstvu vnitra a my jsme byli právě na té druhé
odnoži, na tom Českém ministerstvu vnitra, kde ta situace byla
podstatně jednodušší, protože ty prověrky směřovaly pouze za jedním
účelem a to se týkalo státní bezpečnosti. A na pluku pohotovostním
působilo maximálně 4 nebo 5 příslušníků státní bezpečnosti a ty
prověrky tam proběhly vlastně jenom na úrovni náčelníků, protože to
samé mohly občanské komise, které působily při Ministerstvu České
republiky, prověřovat na obvodech, okresech a krajích, to znamená
náčelníky, jejich zástupce, maximálně politruky. A pokud se týče toho
pohotovostního pluku, tak tam je třeba si uvědomit jednu základní věc
a překvapil mě teď právě před chvílí Pavel Žáček, když řekl, že
vlastně jsou zachované archivy a veškeré podklady, že jsou, protože
nám tyto materiály už v roce 90 byly odmítnuty, protože nám bylo
sděleno, že neexistují. My jsme totiž tehdy nebyli spokojeni se
způsobem, jakým proběhly v Praze, specielně v Praze, prověrky na
některých obvodech a shodou okolností také následně se objevila
určitá, určité signály, že je něco v nepořádku na pluku, že se tam
právě ti mladý chlapci, kteří v 89. roce v listopadu, v lednu, nás
mlátili na tom Václavském náměstí, tak se mi líbí, že je ještě teď
nadále trénují a cvičí ti, kteří jim veleli. Takže tehdy byl ministr
vnitra pan Tomáš Sokol a vím, že se na nás obrátil a požádal nás,
abychom jeli prověřit dodatečně, co se tam děje, odehrává a tak dále.
Problém je tady jeden teď. Já bych velice rád, bylo by to asi
přínosný, kdybych řek ano, jeden z těch lidí, na který tam ty
stížnosti byly, je pan Přibyl. Já jsem přesvědčenej, že ano, ale
nemůžu to říct na 100 procent, takže holt si myslím, že to byl pan
Přibyl, hlavně pan Přibyl, na kterého si tam stěžovali ty lidi, kteří
tam dál působili, protože, a takovejch osob tam bylo víc, protože tam
dokonce zůstal i, my, když jsme tam přijeli v tom listopadu nebo
prosinci 90, tak dokonce tam byl ještě zástupce náčelníka a působil
dokonce ve stejné funkci. Takže z toho je vidět, že se tam vlastně
nic neodehrálo a díky tady tomu, že jsme měli možnost nahlédnout do
vlastních materiálů, které jsem předal na Ústav soudobých dějin před
rokem, abych odolal jakýmsi nástrahám ze strany Ministerstva vnitra,
které mi chtělo nechat odstíhat a udělat domovní prohlídku kvůli těm
materiálům a nebyl jsem ochoten ty materiály dát Ministerstvu vnitra,
tak jsem to předal právě na Ústav soudobých dějin. Teď jsme do nich
nahlídli a zjistili jsem, že tam vlastně proběhlo všechno tak nějak
úplně jinak než standardně a podle těch metodických pokynů, které
vycházely ze zákonů tehdy, probíhalo. Tak tam například působila
jakási pohovorová komise, kterou ustanovil ministr Hrazdíra, ještě
ten komunistický ministr, to znamená, že až do června působící, že
jo, až po volbách teprve ho nahradil pan Tomáš Hradílek, a ta
pohovorová komise, ta se sestavovala pochopitelně ze zaměstnanců
pluku, ze zaměstnanců Ministerstva vnitra, tak prověřila mimo tří
nebo čtyř lidí všechny. A teprve potom někdy, a ty pohovory, ten
rozkaz byl z února 1990 a ty pohovory proběhly až v dubnu 1990 a
vesměs všichni prošli nebo jak říkám, mimo dvou, tří lidí, dokonce u
jednoho nebo u dvou navrhli je povýšit do vyšších funkcí, než
zastávali. Týkalo se to shodou okolností jednoho velitele rot, také
teď citovaného, ale ne pana Přibyla. A teprve poté tam nastoupila
občanská komise, která nedostala do ruky jediný materiál, jediný
poklady, a pouze doporučení té pohovorové komise, to znamená těch
vnitráků, těch komunistů, komunistických esenbáků, kteří prostě ty
pohovory řídili. Já vidím, že teď Petruška tomu diví, já jsem se tomu
divil taky, protože to bylo něco nestandardního, protože to proběhlo
na tom nejexponovanějším útvaru podle pana ministra Grosse, kde
proběhly nejtvrdší a nepřísnější prověrky. Neproběhly. Teprve
dodatečně a vím, že to byl listopad, říjen-listopad 90 a nebo to byl
leden-únor 91, kdy jsme tam cosi napravili a skutečně 5 nebo 6 lidí
museli ten pluk vopustit. A jenom ještě navážu na to, když tady Pavel
říkal o těch problémech s těma archivama. Tam je docela zajímavý, že
ono se nemuselo hloubat moc v archivech, aby se zjistilo, co se na
tom Václavským náměstí dělo, protože jestli se nemýlím, tak ÚDV,
shodou okolností teda i Ministerstvo vnitra, vydávalo jejich sborníky
a tam prostě, ty byly volně k dispozici a tam se lze dočíst, co se a
kolik zraněných, kolik zasahujících příslušníků z pluku a kolik
zraněných v ten který den bylo. Já jsem se dodatečně teda, abych
pomoh panu Grossovi rozklíčovat teda, co se tam dělo, že tam nešlo o
vytlačování, že tam šlo skutečně vo likvidaci mladých zdravých lidí,
takže asi takhle. Prověrky tam prakticky neproběhly žádný, já teda
musím přiznat, v tom prvopočátku, to byly ty první prověrky, které
proběhly, proběhly tak, jak proběhly, bohužel nešťastně, protože ty
lidi, který tam přišli, nevěděli vo co go. Potom, když jsme začali
rozkličkovávat a tak dále, tak už bohužel jsme, ta naše činnost byla
omezená.
Moderátor
(Petr Hartman): Jaké zkušenosti s prověrkami po listopadu 89 má
Petruška Šustrová?
Host
(Petruška Šustrová): No, podobné, protože jednak jsme nerozuměli těm
dokumentům, které nám předložili, ale i když jsme jim nerozuměli, tak
jsme velmi záhy zjistili, že ty dokumenty jsou velmi neúplné a ono je
to hrozně problematické. Jak máte zjistit, co vlastně ten člověk
dělal, když jste odkázáni na to, co on vám řekne nebo co vám o něm
řekne někdo jiný a zase tam přece mohou hrát roli nejrůznější osobní
antipatie, sympatie, takže to bylo velmi problematické. My jsme, já
jsem v prověrkové komisi seděla na Bartolomějské, na ten druhý odbor
městské správy, to byli přímo estébáci, které vlastně jsme znali z
domovních prohlídek, z výslechů, kteří se jaksi tvářili, že jsou
vyšetřovatelé, ale ve skutečnosti to byli operativci, to byla celá
ta, celé ty akce bezpečnosti byly, to vlastně nemělo s tajnou službou
už nic společného, jo, to byl prostě, to byly...
Host
(Pavel Žáček): Mimochodem byl s pohotovákem na Václavském náměstí, ty
záběry jsou dostatečně známy, šly nedávno v televizi.
Host
(Petruška Šustrová): To jsou prostě, to byl prostě depresivní orgán,
no a víte, lidská psychika má svoje meze, takže když prostě jednomu
za druhým, tomu estébákovi říkáte ne, nemůžete už tady pracovat, jako
my vás nemůžeme doporučit, no tak když je jich 7, 8, 9, tak potom
nějak si člověk připadá strašně takovej zlej. Tak se vždycky najde
nějakej, kterej vypadá tak slušnějc nebo má eště míň papírů nebo je
mladší nebo nějak nebo ho někdo pochválí, no, takže člověk si říká,
no tak jako někoho tam přece jenom necháme. Já si myslím ale, že
takhle to působí na každého laika, který tam přijde zvenku. Jo, že
prostě něco člověku brání, aby to provedl až do konce. Takže já když
jsem potom nastoupila na vnitro, tak jsme se dohodli s panem Rumlem a
propustili jsme všechny ty, kdo pracovali po linii vnitřního
nepřítele, tedy nejenom ty druhé odbory, ale všechny ty správy.
Jenomže samozřejmě, protože jsme opět byli laici, tak jsme nevěděli,
že oni se okamžitě obrátí na české vnitro, protože je jednotný Sbor
národní bezpečnosti a dokud je v něm nějaké místo, tak vlastně nelze
nikoho propustit. To byl, na to nás přirozeně naši poradci z
Ministerstva vnitra neupozornili, protože oni nebyli tak nadšeni tím,
že jsou tam noví lidé. Nicméně bych přece jenom chtěla říct a myslím
si, považuju to za docela důležité, že v žádném sboru policejním a
tajně bezpečnostním z postkomunistických zemí neproběhla tak velká
čistka jako u nás. Tedy nepočítám NDR. NDR je opravdu jiná kapitola.
Já to nechci vykládat jako nějakou zásluhu, jenom vysvětluju, že ať
se to vzalo z kteréhokoli konce, tak to dycky bylo prostě
nedostatečně a špatně.
Host
(Přemysl Vachalovský): Já jsem musel jenom zasmát, když Petruška
říkala, jak přebíhali z toho, tak je skutečností a proto jsem
zareagoval. V době, kdy tam probíhaly prověrky, tak se najednou u nás
v tichosti ocitlo 400 nových příslušníků Sboru národní bezpečnosti z
federálu, neprověřených, my jsme museli dodatečně někdy v 91. roce
dělat prověrky a pochopitelně neprošli. Ještě jenom řeknu k tomu, jak
Petruška řekla, že neproběhly tak důkladně. Neproběhly po linii
státní bezpečnosti. S tím souhlasím. Bohužel na ty klasický a ty jsme
právě u těch lidí z toho pluku a tak dále, na ně se bohužel
nedostalo, protože jaksi nebylo na to žádný zákonný opatření. Nebyla,
metodika žádná s tím nepočítala.
Moderátor
(Petr Hartman): Pavel Žáček.
Host
(Pavel Žáček): Vzpomínám si ještě na dva momenty, já jsem tehdy dělal
ve Studentských listech a také jsme se věnovali těm prověrkám, psali
jsme o tom, Petrušku pamatujeme, vzájemné komunikace na to téma z
tehdejší doby. Pamatuju si jednu věc, že třeba ti příslušníci Státní
bezpečnosti Praha, který působili na třetím odboru, to znamená dělali
ekonomiku, s chutí udávali na ty své kolegy, který dělali toho
vnitřního nepřítele. To si pamatuju, jeden z těch náčelníků říkal:
todle ten patři do toho bicího komanda. Jo, takže je vidět, že ta
konspirace a takové ty věci, že tam úplně nefungovaly, ale když
viděli, že teda jedna z těch částí, to znamená vnitřní nepřítel, jako
je obětována a padá, tak aby zachránili svoji kůži, tak byli na ně
schopný udávat. Další věc je, pro mě bylo velice zajímavé, když jsem
se bavil s bývalými příslušníky jakožto teda vědec, na téma jejich
působení a jak oni vnímali třeba ty prověrky, jo? Tak samozřejmě
těžce nesli, když některé osoby, které oni sledovali, takže najednou
jsou na takovém postu, že můžou ovlivnit jejich bytí či nebytí u
státní bezpečnosti nebo u sboru. A interpretovali to, ty prověrky,
jakožto že se stát k nim zachoval špatně. Že oni vždycky byli státní
úředníci, že pracovali pro stát, tam nebyla řeč o Komunistické
straně, ideologii a tak dále, a že teda to je těžká věc, která se
jich dotkal, že teda stát se k nim zachoval po tolika letech věrných
služeb.
Moderátor
(Petr Hartman): Přemysl Vachalovský?
Host
(Přemysl Vachalovský): Já jenom navážu na to předchozí. Teď se
dostanu někam do osobní roviny. Já jsem v 99. roce stanul v určité
kause coby osoba obžalovaná z jistého trestného činu, a tam se
zachytil jednu tvář coby v taláru státního zástupce. A teď se dostane
zase zpětně k Přibylům a k dalším. Za mnou seděl tehdejší předseda
občanský komise, kterýho tady všichni znají, Jura Mesický, a naklonil
se ke mně a říká: Člověče, není to Šejvl? Já jsem říkal, neblázni
prosím tě, vždyť toho jsme přece vyhodili na základě prověrek
občanskejch komisí od policie. A teď si představte, že dodatečně se
zjistilo, celá ta kauza proběhla před čtyřma rokama jak v televizi
tak i zde a v novinách, že městským státním zástupcem byl náčelník
Obvodní správy pro Prahu 1, prakticky toho nejhoršího obvodu v České
republice, nejenom v Praze. Navíc člen, využívám vědomostí se
sborníku, člen Štěpánova štábu, který seshora z toho známýho roháku
Opletalov-Václavské náměstí, řídil vlastně ty Přibyly a ty další, ty
lidové milice, dával jim pokyny. Takže tenhleten človíček byl městský
státní zástupce a došlo ke kouzelný věci, když jsem navštívil tehdy
pana ministra Motejla a říkal jsem, prosím vás, jak tenhleten člověk
může, a no říkal, no já ho nemůžu vyhodit, ale jako já ho požádám,
aby...Takže ho požádal, požádal ho i vrchní státní zástupce tehdy, a
došlo ke kuriózní věci. Ministr, není už Motejl ministr, vrchní
státní zástupce není vrchním zástupcem, ale pan Šejvl coby, ale
pozor, silná osobnost toho represivního aparátu a navíc jedna z
nejlépe prověřených komunistických, po té linii komunistických, to
měl být nástupce pana Chmelíčka v tom 89. roce, je nadále státním
zástupcem a já bych nepřál žádnému člověku, který kdy dostal
pendrekem na Václavském náměstí, aby vomylem stanul proti tomuhletomu
pánovi v taláru, protože bylo by to pro něj asi šok, kdyby to
zjistil.
Host
(Pavel Žáček): Já bych k tomu doplnil jednu věc, která je velice
podstatná. To vnímání těchto lidí jako další pokračování kariéry. Oni
bezostyšně reagují, říkají, tak jste nás měli střílet, neudělali jste
to, tak nás nechte prostě pracovat, žít, ale nepoužijí tam jednu
důležitou věc, protože ji nechápou nebo protože to tak není, a to já
chci odčinit, co jsem tenkrát dělal. Podle mě toto by byl relevantní
argument. Ale oni to nepoužijí a vědí proč.
Moderátor
(Petr Hartman): Když hovoříme o těch zajímavých osobách, tak nemůžeme
nezmínit také současného předsedu poslaneckého klubu Sociální
demokracie, Petra Ibla. Ten se rovněž ohání tím, že po listopadu 89
úspěšně prošel prověrkami, že tedy nic nedělal špatného, že občanské
komise ho prověřily. O jeho prověrce hovoří advokát Milan Hulík.
Host
(Milan Hulík): Pokud si vzpomínám, já samozřejmě ty materiály už u
sebe nemám a je to přece jenom pár let, tak pan Ibl byl tehdy
náčelníkem věznice a myslím, že v Ruzyni, a jeho kádrové materiály,
to byly materiály, které se týkaly takzvaných krizových let 68-69.
Byly tam životopisy těch lidí, byly tam různá jejich vyznání vůči
socialismu, byly tam jejich hodnocení ze strany nadřízených, jejich
vyznamenání a tak dále. nikdo, kdo tehdy se neztotožňoval s politikou
Komunistické strany, tak nemohl pracovat v takovém bezpečnostním
sboru a notabene v nějaké vedoucí funkci. Pokud se týče pana Ibla,
tak si vzpomínám, že u něj to bylo na pováženou, zda-li ho prověříme
nebo neprověříme. Nakonec jsme ho prověřili právě z toho důvodu
zachování té funkčnosti sboru a pokud si znovu vzpomínám, tak myslím
si, že nebyl prověřen pro nějaké vyšší funkce. A pak odešel od sboru
právě proto, že se ucházel o nějakou vyšší funkci. Myslím, že to bylo
na Pankráci a já jsem tehdy z titulu své funkce tu jeho žádost
zamítnul a on potom z vězeňství odešel.
Moderátor
(Petr Hartman): Tolik advokát Milan Hulík. Kdybychom měli navázat na
jeho slova a vůbec na to, co zde zaznělo, tak bychom se museli
samozřejmě dostat k tomu, proč tolik lidí s podivnou minulostí působí
na tak významných místech a proč třeba zrovna Stanislav Gross k nim
má nějaký stav nebo nějak blízko, že s nimi tak rád nebo často
spolupracuje? Je to náhoda nebo co to znamená? Petruško Šustrová.
Host
(Petruška Šustrová): No, vůbec to není náhoda. To přece vyplývá jaksi
z celkové, jak se ošklivě říká, filosofie, já bych spíš řekla
politického postoje pana Grosse. Pan Gross se od začátku své
politické dráhy, protože můžeme na něj hledět jako na člověka, který
se v předsálí toho Parlamentu narodil, který tam prostě přišel na
svět. Do té doby to byl člověk bez jakéhokoliv životního zázemí nebo
zásadnější zkušenosti. Přišel tam teda naprosto jako tabularaza.
Začal pracovat v tom branně-bezpečnostním výboru, teď se to jmenuje
snad výbor pro obranu a bezpečnost, to je jedno, prostě zabývat se
bezpečnostní problematikou jako poslanec, jo? Opakuji, jako velmi
mladý a nikterak vlastně nepoznamenaný poslanec, prostě takový
chlapec nějaký, který se tam dostal řízením osudu.
Host
(Přemysl Vachalovský): Dvacetiletý asi.
Host
(Petruška Šustrová): Ano. A teď bychom si museli promítnout všechny
ty aféry těch 90. let, abychom si uvědomili, že Gross a jeho strana
měli jako opozice zásadní odpor k lidem, jako byl třeba ministr Jan
Ruml nebo já jsem v té době na vnitru už dávno nebyla, takže ze mě
opravdu nehovoří nějaká osobní zatrpklost, já už jsem dávno byla v
novinách, ale vůči lidem, kteří přišli noví. Za Rumla ve vedoucích
funkcích povětšinou opravdu působili noví lidé a to i u policie.
Jenomže Gross a další bezpečnostní expert Jaroslav Bašta se spojili s
lidmi jaksi zhrzenými pobytem v bezpečnostní službě BIS, odkud
někteří z nich museli odejít, a začali vyhledávat lidi, kteří by jim
mohli podávat informace. Část těch lidí byla z té tehdejší
Bezpečnostní informační služby, k těm patřil i pan Kadlec, a potom
tam byla část starých odborníků. No a to byli právě tihle Přibylové,
Iblové, Borníkové, já nevím, kdo všechno. Takže ona to není vůbec
náhoda, ale není to ani tak, že by snad Stanislav Gross tolik miloval
starý režim, že by vyhledával jeho prostě protagonisty z té oblasti.
Je to prostě tak, že on, který opravdu o té bezpečnosti nevěděl a
nemohl vědět nic víc, než kterýkoliv jiný dvacetiletý kluk, tak si
začal hledat lidi, kteří by mu mohli dát jednak nějaké informace, to
byli lidé z těch tehdejších struktur, kteří posléze z těch struktur
byli vyházeni za to, že donášeli informace, tajné informace politické
opozici a zásobovali ji nějakým arsenálem pro interpelace, pro různé
výpady v tisku, ale jednak také lidmi, kteří skutečně s bezpečností
nebo s tím, čemu se tady říkalo Veřejná bezpečnost, Státní
bezpečnost, kteří s tím měli něco společného a kteří tudíž znali
nejrůznější tu hantýrku, znali také ty reálie, znali různé postupy,
takže potom Stanislav Gross samozřejmě časem začal vystupovat jako
odborník. No a už z té doby, už z těch začátků 90. let, jsou tady
takové těsné vztahy, protože oni mu skutečně pomohli a on to bral
jako politik pragmaticky bez ohledu na to, jestli někoho mlátil po
hlavě, hlavně, že ví, co je operativa, hlavně, že ví, jak se
získávají informace, no a teď tedy se díky jejich pomoci
nezanedbatelné dostal až na ten nejvyšší post, no a teď je na něm,
aby splácel.
Moderátor
(Petr Hartman): A teď je samozřejmě na médiích, aby upozorňovala na
tyto lidi a aby třeba ty vazby média narušovala. Zatím se to alespoň
v kauze Přibyl podařilo. Uvidíme, nakolik to bylo důsledné, zda se
pan Přibyl neobjeví někde jinde. Pro tuto chvíli bych chtěl poděkovat
hostům dnešního Studia Stop, kteří k tomu také výrazně přispěli a to
novinářce Petrušce Šustrové, publicistovi Přemyslu Vachalovskému a
historikovi Pavlu Žáčkovi. Děkuji za účast, opět někdy na slyšenou.