Motto: „Když se vytratí vnitřní obsah a obecná shoda o tom, co znamenají klíčové pojmy, vstupuje náš lidský svět do chaosu. Černé může být bílé a někdy nejlépe šedivé. Politika ze své podstaty se stane jen hrou stínů, kde hybatelé jsou anonymní a neznámí.“
Vládní
krize 2005 - černé divadlo české postkomunistické politiky
Napsal
Čestmír Hofhanzl
Saturday,
16 April 2005
Motto:
„Když se vytratí vnitřní obsah a obecná shoda o tom, co
znamenají klíčové pojmy, vstupuje náš lidský svět do chaosu. Černé
může být bílé a někdy nejlépe šedivé. Politika ze své podstaty se
stane jen hrou stínů, kde hybatelé jsou anonymní a neznámí.“
C
elý
svůj život, od doby kdy jsem začal brát rozum, si někdy připadám, že
mne mámí smysly. Co jasně vidím černé, okolí chápe jako šedé a
„autority“ hlásají bílé. Své vidění světa i jeho barev
jsem si v té šedi komunismu, po jeho dlouhá desetiletí, zachoval díky
tomu, že jsem nepřistoupil na „kompromis“ šedi. Čtvrt
století jsem vybíral antikvariáty a hledal pravdu v historii a
filosofii, věcech napsaných před naší šedivou érou. Po stejnou dobu
jsem sám lezl stěny v Tatrách a chodil zimní hřebeny slovenských hor,
abych pochopil pravdu našeho světa i z této strany - tam se lhát
nedalo. O zmatení pojmů hovoří to, že mé okolí mne označovalo za
anarchistu, když já trval na tom, že určité hodnoty platí jako
absolutní.
Můj
způsob života mne udržel při smyslech, zrak nepostihl šedý zákal.
Věděl jsem, že komunismus skončí, žádná společnost nemůže dlouhodobě
trvat na principech popírajících celý civilizační a kulturní vývoj. V
konci osmdesátých let jsem přirozeně vstoupil do politiky, svitla
naděje na změnu šedi.
Konec osmdesátých a počátek devadesátých let
byl jediný okamžik, kdy nezávislý solitér mohl mít příležitost
vstoupit do české politiky postkomunistického období. Osm let v české
sněmovně mi dalo příležitost vidět v přechodném, přelomovém období
politickou scénu, její aktéry i směrování zevnitř. Současně sledovat
chování a reakce společenského média, ve kterém se celá ta šaráda
odehrávala.
Je důležité si uvědomit, že politika (i když se to na
počátku devadesátých let zdálo) se nikdy neodehrává ve
vzduchoprázdnu. Rozhodující pro směrování a metody politiky jsou
zájmová mocenská uskupení a náhodně silné osobnosti. Jejich zájmy a
směrování nikdy nejsou ideální. Tato mocenská uskupení mají úpornou
snahu trvat v čase, i přes změny režimů i jejich vnější
orientaci.
Dále si je nutné po pravdě říct, že politickým národem
(tj. společenskou vrstvou, která politiku dělá a nebo na ni má vliv)
v daném období je vždy jen určitá vlivná vrstva. Za Přemyslovců bylo
politickým národem pár knížecích rodů, ostatní byli jen materiál a
dobytek. V období středověku až téměř do konce devatenáctého století
byla politickým národem v Rakouské monarchii šlechta.
Rakousko-Uherské vyrovnání bylo duální jen proto, že české země
neměly silnou vrstvu zemsky cítící šlechty. České země, v té době
hospodářsky nejsilnější část monarchie, neměly odpovídající
politickou reprezentaci. Paradoxně, česká nemohoucnost stála v té
době u kořenů zkázy této středoevropské mocnosti. Svou nemohoucností
jsme zabránili možnému vývoji k federalizaci rakouské
monarchie.
Komunismus byl ohromným mlýnkem na lidské duše, semlel
nás všechny. Hlásal beztřídní společnost a vytvořil dvě jasně
ohraničené společenské vrstvy. Vládnoucí vrstvu stranickou a vrstvi
technokratické nomenklatury. I ta druhá, ve smyslu, o kterém mluvím,
do politického národa patřila. My ostatní jsme byli, v pojetí
přemyslovského období, materiálem a dobytkem, v pojetí Orwelovském
plebsem. Mezivrstvu tvořili tolerovaní a využívaní šmelináři,
donašeči a agenti. Ta doba trvala téměř půl století. Za tak dlouhý
čas, téměř tří generací, se stávají „hodnoty“ a životní
postoje zvykem. Zařazení do společenské vrstvy má tendenci stát se
dědičným.
Na jaře 1991 jsem svým proslovem vyhnal komunistické
poslance ze sněmovny. Řekl jsem, „zničili jste základní
hodnotový systém, hodnoty a pojmy, které pro každého občana
civilizovaného státu musí platit obecně a absolutně. Není-li tomu
tak, není možno vytvořit stát na vzájemné dohodě a spolupráci. Naše
společnost má milion hodnotových systémů, každý máme jiný, nelze se
dohodnout. Nechápu, jak můžete ve svých lavicích sedět –
nepochopili jste nic. Dokud se Vám nestane, co Němcům. Ti pochopili
až tehdy, když cizí armády zbouraly německá města a jejich vojáci
znásilnili německé ženy. Dokud neprojdete něčím podobným, nebudete
jiní.“
Pobouřil jsem tehdy svou řečí a názorem všechny
citlivé duše české sněmovny. Velmi rádi si lžeme. Později jsem
pochopil, jakou jsem měl pravdu, v té době jsem to jen tušil. Realita
je taková a myslím, že již je na čase si to přiznat a otevřeně říct.
V konci osmdesátých let byla „politickým národem“ v
postsovětské Československé republice stranická a technokratická
nomenklatura totalitního komunistického státu. V té „zbořené“
společnosti neexistovala společenská vrstva uznávající společné
hodnoty, schopná koncepční spolupráce, schopná a ochotná převzít
odpovědnost za svůj stát. Nic takového zde nebylo. Měl jsem
příležitost to vidět a osobně velmi těžce „vychutnat“.
Nebylo
nic abnormálního, bylo to historicky i společensky logické, že se
režie a směrování „sametové revoluce“, ustavování a
fungování institucí demokratického státu, chopili reprezentanti
vrstvy, která jediná v té době byla „politickým národem“.
My ostatní, kteří jsme aktivně vstoupili do politiky, jsme byli pár
„solitérů“, a ochotné figurky, které se přizpůsobily nebo
byly po použití odloženy. Obtížnější často s ostudou
vykopnuty.
Množství politických stran a straniček vzniklých po
roce 1990 nebylo plodem nadšení a možností „pluralismu“.
Část z nich, zejména těch úspěšnějších, byla aktivně založena a
podporována režiséry té velké politické hry přeonačení totalitního
komunismu v poslušnou a řízenou „demokracii“. Bylo třeba
zabránit, aby entusiasmus převratu dal dohromady, proti vůli bohů
Marxe, Engelse, Lenina a jejich stoupenců, osobnosti, které by vzaly
věc vážně a vybudovaly autentickou sílu a politickou stranu.
Byl
jsem od samého počátku členem Občanské demokratické aliance. Dnes
tvrdím, po tom co jsem v průběhu let mohl pozorovat, že i nás
založili. V průběhu času k nám vložili další zaúkolované členy a
aktivisty. Dnes je již obecně jasná úloha a účel republikánské strany
censora Miloslava Sládka. Špička moravistické strany byli agenti
státní bezpečnosti. Perfektně odvedli pozornost a problém na vedlejší
kolej. Zemědělská strana slušovického profesora Trnky měla stejný
účel.
Hlavním hráčem přechodného, rizikového převratového období
byla parlamentní Komunistická strana Čech a Moravy. Svou přítomností
v „demokraticky“ voleném parlamentu garantovala
kontinuitu přechodu a vlivu společenské vrstvy totalitní stranické a
technokratické nomenklatury. Komunistická strana Čech a Moravy,
garnitura Jaroslava Ortmana, byla hlavním strategickým hráčem, který
jistil přechodné období a na veřejné parlamentní scéně garantoval
kontinuitu. Spolu s Moravisty, Sládkovci, částí občanského hnutí a
lidovců byli zárukou, že zákonodárnou částí veřejné moci nebudou
přijaty normy, které by mohly zablokovat kontinuální přechod starých
mocenských struktur do nových poměrů, tj. zejména zákaz komunistické
strany, trvání na důsledném uplatňování a vymáhání práva,
diskvalifikace a distanc prominentů a struktur minulého režimu při
privatizaci. Viděl jsem to. Kdo chcete, můžete zpochybňovat má
tvrzení. Neměli jsme šanci proti tomuto bloku navrhnout, natož
prohlasovat jakýkoliv návrh směrující tímto směrem.
Jediným
obdobím po roce 1990, kdy noví lidé, kteří chtěli významnější změnu,
získali větší vliv, byla doba od ledna 1991 do počátku roku 1992.
Využili jsme politické krize vyvolané odměnami, které si v prosinci
1990 přidělilo předsednictvo České národní rady, k novým volbám
vedení české sněmovny. V tomto období byl napsán návrh české Ústavy.
Návrh, ve kterém byla zakotvena klíčová kontrolní a stabilizační
funkce druhé parlamentní komory, Senátu. Stejně tak kontrolní funkce
Ústavního soudu, který mohl zabránit a zablokovat uplatnění zákonů
prosazených politickou mocí. Návrh ústavy byl v konci roku 1992
schválen tehdejší, ještě Českou národní radou, jen díky tomu, že se
dělil Československý stát. Mocenský poměr po volbách 1992 byl již
jiný, v té době by náš návrh sněmovnou již neprošel.
Koncem roku
1992 již měli Václav Klaus a Josef Zielenic novou, „pravicovou“
Občanskou demokratickou stranu pevně ve svých rukou. Hlasování pro
novou českou Ústavu, v tomto dějinném okamžiku, nebylo o jejím
obsahu. Hlasováním pro návrh Ústavy všichni reprezentanti
postkomunistických zájmů a struktur hlasovali pro to, že oni se
stávají první politickou garniturou svých stran.
Díky koncepci
Ústavy, pravomocím Senátu a Ústavního soudu, nepřevzali postkomunisté
celou režii české politiky a jejich ústavních institucí již v roce
1993. Ve volbách 1992 ještě dozníval vliv veřejnosti na velkou
politiku a vlastní politické dění. Na jaře 1992 ještě nově etablované
staré mocenské struktury neměly zcela v rukou sdělovací prostředky.
Hlas lidu ve volbách znamenal, že do parlamentu se nedostalo, do té
doby ve strukturách výkonné moci nejsilněji zastoupené, Občanské
hnutí. Domnívám se – z toho, co jsem mohl v té době pozorovat
–, že původně měla být vyprojektována hlavní levicová politická
strana právě z Občanského hnutí. Po krátké pauze, kdy byly činěny
pokusy o jeho resuscitaci byla zvolena varianta Sociální
demokracie.
V době mezi počátkem roku 1993 a rokem 1994 došlo
uvnitř parlamentních klubů KSČM, Moravistů, Sládkovců a Zemědělců k
vnitřním krizím a odchodům některých skupin nebo poslanců k jiným
klubům a uskupením. Domnívám se, že hlavní příčinou byla změna
politické strategie a finanční podpory těchto uskupení. Jediným
klubem, který tyto odchody nepostihly, byl klub Sociální demokracie.
Myslím, že hlavní příčinou a důvodem byl efekt působení historické
značky Sociální demokracie.
Jaroslav Ortman se svou frakcí
komunistických intelektuálů a pragmatických reformátorů vytvořil klub
Demokratické levice. Fakticky tím vypadl z hlavního politického
proudu. Tato skupina komunistických politiků, kteří ve sněmovně
nejlépe věděli o čem je politika a ovládali její techniky, splnila
svou úlohu mouřenínů. Jejich místo v politickém spektru proponované
politické scény již přebírala Václavem Klausem a Josefem Zieliencem
„normalizovaná“ „pravicová“ ODS.
V té době
byli do nevýznamné sociální demokracie vedené emigrantem Horákem
vloženi klíčoví členové bývalého Občanského hnutí - Miloš Zeman,
Pavel Rychetský a rudověrný spoluautor komunistické ústavy z roku
1960 Zdeněk Jičínský. Do čela této sociální demokracie byl zvolen
prognostik Miloš Zeman a odstraněn věrohodný a nebezpečný Ruda
Battěk. Strana dostala peníze a podporu v médiích. Úkolem nového
vedení a cílem investice a podpory v médiích bylo získání levicových
voličů, pro které byla volba komunistů ještě nepřijatelná.
Tehdy
proběhly rozhodující přesuny majetku v privatizaci a restitucích.
Základní objem majetku státu přešel do rukou lidí a uskupení
spojených s institucemi bývalého totalitního státu. Pro nevěřící
připomínám: kvalifikací Jiřího Skalického na ministra privatizace
bylo, že jeho otec byl vysokým důstojníkem vojenské kontrarozvědky.
Kvalifikací Romana Češky na šéfa fondu Národního majetku byl pokus o
krádež automobilu, při které byl student ekonomie přichycen nedlouho
před Sametovou revolucí. Jedinou politickou stranou, která měla
miliardový majetek, který jí zůstal po sametu, byla KSČM. Byl jsem v
roce 1991 členem parlamentní komise pro komunistický majetek a po
zjištění co a jak se hraje jsem z ní odstoupil.
Všechny mediální
šarády kolem financování politických stran byly účelové. Jejich
smyslem byla pacifikace, usměrňování a nebo likvidace nepohodlných
subjektů, které nezapadaly do koncepce politické hry. Do dostatečných
podrobností jsem měl příležitost nahlédnout způsob vzniku,
politického i mediálního využití dluhu ODA k její konečné likvidaci.
Je dobré si připomenout, že v průběhu let nebyly žádné mediální
kampaně kolem financování komunistů, moravistů, trnkovců i Sládkovy
strany - vyjma jejího konečného doražení.
Ve volbách 1996 měla být
„rukou voliče“, po letité mediální diskreditaci, ze scény
odstraněna ODA. Nepovedlo se, protože frakci Vladimíra Dlouhého se
nepodařilo prosadit jejich koncepci primárních vnitrostranických
voleb. Podle této koncepce měly pořadí na prvých místech volební
kandidátky určit oblastní stranické sekretariáty. V nich již měli
Vladimírovi chlapci většinu - Vladimír na rozdíl od nás měl (a chtěl)
čím uplácet. Politická krize konce roku 1997 byla uměle vyvolaná.
V době, kdy vládnoucí koalice měla ve čtvrtině svého volebního
období jedinečnou možnost navrhnout a prosadit reformy, které by do
konce volebního období přinesly ovoce, Václav Klaus všechny pokusy o
reformu blokoval. Josef Lux posloužil stejně, jako dnes Kalousek.
Nevěřím, že si mohl myslet, že svou politickou šarádou, jako
prostředník vyvolání krize zvýší preference lidové strany a vytlačí z
pozice ODS. ODA si svou účastí jen zajistila politickou smrt.
Smyslem
celé té „podivné krize“ bylo odstranit definitivně ze
scény ODA a provést vnitřní očistu ODS. Rumlův a Pilipův pokus o puč
byl tak hloupý, že nemohl být myšlen vážně. Viděl jsem vše zblízka i
znal hlavní aktéry. Nevěřím na tak cíleně úspěšnou pitomost. Neméně
významným záměrem této sebevraždy sebepodřezáním bylo dostat k moci
opoziční sociální demokracii. Celý ten politický Kocourkov korunovala
„slavná“ Havlova řeč v Rudolfinu. Byl jsem tam, seděl
mezi komunisty a poslouchal i viděl obě strany.
Skutečným záměrem
té politické mocenské hry bylo vykonat další kroky k redukci počtu
politických stran a k většinovému volebnímu systému. Nevěřím, že
Josef Lux nevěděl, co se hraje. Stejně tak to musel vědět Václav
Havel. Kdyby nevěděl, byla by to polehčující okolnost, ale pak nikdy
neměl v politice co dělat a tím je jeho vina větší.
Zde vstupuje
na scénu Stanislav Gross. Spolu s Milošem Zemanem byl v roce
1997 předkladatelem návrhu zákona „O předčasných volbách“,
kterým chtěli obejít postup a pravidla předepsaná Ústavou pro případ
vládní politické krize. Při postupu podle pravidel Ústavy by vyšlo
leccos o záměru autorů krize na veřejnost, avšak účel a úmysly bylo
nutno zakrýt. Na zákonu byla ze strany ODS, ČSSD i komunistů obecná
shoda – vyhovoval jejich záměrům. Ve sněmovní debatě jsem řekl
předkladatelům: „jednáte, jak je v této zemi zvykem, při prvé
vážné politické krizi ji neřešíte podle pravidel, která jsme si
napsali v základním zákoně země, v Ústavě. Nevyhovuje vašim záměrům,
tak děláte švindl. Dáváte příklad a otevíráte Pandořinu skříň. V
budoucnu kdykoliv nebude nějaké silné mafii vyhovovat situace,
zaplatí si média a vyvolá politickou krizi. Nedivím se, že to kolega
Gross nevidí, je mladý muž“. Stanislav Gross, byl myslím
zpravodajem zákona, se neudržel, a odpověděl mi: „poslanec
Hofhanzl je pesimista, kdežto já na rozdíl od něho jsem optimista a
nevidím to tak černě.“ Neodpustil jsem si, došel na řečniště a
řekl „jenom mladý muž“. Stejně mne již nikdo z nich
neposlouchal, tetelili se jak mají věc v kapse. O souvislostech a
důsledcích určitého veřejného jednání neměli tuchy. Svět a historie
je svině, jemnější duše mi prominou použitý výraz, někdy vrací chyby,
záludnosti a slepotu zvláště krutým způsobem.
Stejně
nezapomenutelný je pro mne výrok téhož Stanislava Grosse v prvých
létech jeho působení v parlamentní sněmovně, kdy, nevím při jaké
příležitosti to již bylo, prohlásil - „jsem mladý ještě morálně
nezkažený“. Bylo mu tehdy asi dvacet pět roků. Ten chlapec
nevěděl, co to morálka a morální jednání je.
„Opoziční
smlouva“ byla připravena již v závěru vyvolávání předčasných
voleb. Uzavřena byla v okamžiku kdy ODS a ČSSD dostali prostředky na
rozsáhlou volební kampaň. Smyslem a cílem vývojového stupně
postkomunistické politiky „politické krize“ konce roku
1997 bylo prosazení většinového volebního systému. Také to čas
prokázal. Dva společné pokusy „smluvně-opozičních“
partnerů o prosazení nového volebního zákona prošly sněmovnou. Za to,
že zákon nevstoupil v platnost a nemáme zde již dnes (tentokrát již
ne z vůle rodné strany, ale zákonem) předurčené dvě politické strany
pečující o nás idioty až do úplného vyhnití, vděčíme moudře napsané
české Ústavě. Platnost zákona jednou zablokoval Senát a po druhé
Ústavní soud.
Zákonným postupem záměry prosadit nešlo, nastoupila
se tedy zdlouhavější cesta: obsazení klíčových ústavních institucí
svými lidmi. Proto se po Václavu Havlovi prezidentem stal Václav
Klaus. Každému, kdo měl jen minimální pojem o smyslu a cílech české
postkomunistické politiky, bylo dávno před tím jasné, že bude zvolen
hlasy komunistů. Odstoupení Miloše Zemana z vedení sociální
demokracie byla rovněž strategická šaráda. Pro případ, že by se
kandidatura Václava Klause nevyvíjela příznivě, vytvářel Miloš Zeman
rezervu. Zároveň odstoupením z vedení sociální demokracie otevřel
prostor pro budoucí štěpení a rozklad potenciálně nebezpečného
politického subjektu.
Zvolení Václava Klause prezidentem a
okamžité následné jmenování Pavla Rychetského členem a zvolení
předsedou Ústavního soudu, by snad mohlo být dokladem a důkazem toho,
co píši. Výroky Ústavního soudu z poslední doby ukazují na to, jak se
změnou personálního obsazení změnil i jeho pohled na předkládané
stížnosti.
Vládní politická „krize“ roku 2005 je
závěrečným dějstvím politické hry „přeonačení“
komunistické nomenklatury a jejích legitimních dědiců v „pluralisty
a kapitalisty“. Na počátku byla jedna komunistická strana,
která z „vůle pracujícího lidu“ nás vedla k blahobytu a
spáse. Na dnešním konci mají být z „vůle občanů“,
zprostředkované jejich předvojem poslanci zákonem, dvě
postkomunistické politické strany.
Aby náhodou ti panáčci, kteří
se na scéně pohybují, svou roli nevzali vážně a nepřestali se řídit
pokyny režiséra a dirigentů, je třeba zachovat kontinuitu. Tak jako
právní kontinuita na samém počátku celé „perestrojky“ (či
po našem přeonačení) zajišťovala kontinuitu právních způsobů a
technologie. Tak kontinuita politického nástroje - komunistické
strany má jistit kontinuitu způsobů a politických cílů mateřské
základny. Technologové této perverzní společenské přeměny museli mít
smysl pro vtip a snad i legraci, když klíčovou roli v počátku svěřili
autoru absurdních dramat.
„Politická krize“ roku 2005
je virtuální mediální divadlo, Stanislav Gross jako premiér „českého
státu“ je polystyrénová součástka, záměrně vyrobená k dočasnému
a cílenému použití. Smyslem celého, komediálními prvky prokládaného,
cirkusového představení je rozklad a diskreditace politického s.r.o.
Sociální demokracie. To es-er-očko, i když jeho dnešní zaměstnanci a
personál se nepříliš liší od komunistů, má nebezpečnou, původní
historickou značku. Celé to divadlo i jeho nákladná režie je
investice vynakládaná do hlav „plebsu“. „Zisk a
zúročení“ se má projevit ve formálních výsledcích „voleb“.
Vy sami si v příštích „volbách“ ať už předčasných, či v
řádném termínu, zvolíte jako druhou nejsilnější stranu
komunisty.
Budete mít „demokratický“ postkomunismus
legálně, ztvrzený svou volbou. Stejně tak, jako si nechali potvrzovat
svou legalitu jejich rudí předchůdci devadesáti devíti procentní
účastí ve volebních aktech, které volbou nebyly. (Abych nebyl
napadán, připomínám nikdy jsem za komunistů volit nebyl.)
Měl jsem
příležitost vidět technologii přestavby totalitního komunismu v
„pluralitní komunistický kapitalismus.“ Mohl jsem jako
přímý účastník sledovat jednání jeho hlavních aktérů i postupné
kroky, kterými obnovovali pevné objetí, ve kterém nás znovu svírají.
Pokládám za zbytečné, zavádějící a mimo kontext smyslu vlastního
děje, diskutovat jednotlivé scény, které vám režie již několik měsíců
předvádí na obrazovkách i v denících. Stanislav Gross není autentický
politik, byl „vyroben“ přesně k tomu účelu, ve kterém Vám
ho nyní předvádějí. Když s jako hlavním argumentem důvodu odstoupení
z vlády, nemorálním jednáním premiéra Grosse, vystupuje předseda
Lidové strany Miloslav Kalousek, bývalý ekonomický náměstek ministra
obrany, je to skutečně špatný vtip. Kdyby se to odehrávalo uvnitř
klece a já byl vně, chechtal bych se. Jsem v té kleci s nimi a vy
také. Nebude trvat dlouho a stejná šaráda bude sehrána s dnes morálně
pobouřeným katolíkem Kalouskem. Po sociální demokracii přijde na řadu
KDU-ČSL, pečeně je již protažená slaninou a podlitá lákem.
Je dost
smutné, že schéma, kterým z nás vyrobili plebs a udržovali po celou
dobu komunismu v podobě amorfní tvarné hmoty, funguje spolehlivě
dál.
V Třeštici, dne 10. dubna 2005
Čestmír
Hofhanzl
člen
Smírčího soudu Konzervativní strany - WEB: Konzervativní
strany