Cenové
rozhodnutí č. 01/2005 z 25. 4. 2005 přináší změny v cenách
Českého Telecomu, které v podstatě zcela
akceptuje požadavky z mé stížnosti ze dne 26. 12. 2001!
Tehdy
ovšem soudruh inženýr David Stádník
a soudružka
inženýrka Miluše Ševerová z Českého
Telekomunikačního Úřadu smetli
moji stížnost ze stolu s
usilovnou podporou soudružky
inženýrky Jany Konopiské z Úřadu pro
ochranu hospodářské soutěže byť jak čas ukazuje jsem
měl naprostou pravdu jen bohužel o
4 roky dříve! Celé tyto 4 roky
ČTÚ a ÚHOS zcela vědomě trpěly okrádání občanů ČR Českým Telekomem! Věděli - nekonali - okrádali občany - okrádali konkurenční operátory - hamba soudruhům ze státní správy!
Odesilatel:
Robin K. Hajek
Prijemce:
krauskopfovap@ctu.cz
Predmet:
STIZNOST na ceny Telecomu 2002
Datum:
26. prosince 2001, 03.38.25
Hezky den
preji, Ing. Pavla Krauskopfova!
Podle
tiskove zpravy z 20.12.2001 vidim a doufam, ze Vas urad bude mit
tolik rozumu v prezkoumani, ze Telekomu zarazi jejich balicky a
donuti jej kdyz ne k celkovemu zruseni, alespon jeste k jednomu
dalsimu:
BALICEK
HOLY, jen za pripojeni pevne linky, nebo ISDN linky, zprosteny vsech
dalsich PRIDAVNYCH balicku s druhym pausalem na protelefonovane
minuty !!!!!
Tento
balickovy system TeleKomunistu je opet jen podvod na obcany a nekaly
zpusob podnikani se zjevnymi znaky monopolu a predem odbourava smysl
volby jineho operatora pro dalsi rok! Takove hovadiny nikde na svete
neexistuji a tak drahy Internet nikde v Evrope neni!
Vite proc
Amerika je tam kde je? Protoze prave komunikace maji mnoho let
zelenou a volani po meste stoji podle okolnosti 12$ ÷ 22$ a mohou byt
pripojeni treba cely mesic bez jedine prestavky, zadne sekundy, zadne
zhovadile balicky! A co takova smesna castka pausalu predstavuje pro
Americany k jejich platum a co k nasim platum i po prepoctu kurzem $
- Kc ? Smesne, co? Snadno si spocitate, ze.
Je obecne
znamo, ze hodne novych operatoru pocita s tim, ze byt nemaji draty do
bytu a firem, ze zakaznik pres PROVOLBU bude mit moznost volat pres
ne, ale VYNUCENY PAUSAL za provolane minuty u TeleKomunistu toto
dokonale a ucelova likviduji, to je silene, to DOPUSTITE? Pokud ano,
pak se budete podilet na monopolu Telekomu, na okradani obcanu a
zdrzovani liberalizace trzniho prostoru v telekomunikacich a na
umelem udrzovani monopolu a budete stejni jako oni ...
V kazdem
pripade podavam na balickovy system Telecomu OFICIALNI STIZNOST,
radne a vcasne vyrizeni stiznosti a zjednani napravy vidim v tom, ze
mi bude umozneno zasahem CTU mit linku ISDN zpoplatnenou vylucne
ZAKLADNI platbou za pripojeni dratu a NT v cene jak Telecom uvadi
499,- Kc a dale NEBUDE zpoplatneno JIZ NIC JINEHO, ani sekunda
nejakych pripadnych mych volani dopredu nejakym zhovadilym pausalem v
rezii Telecomu! Chci v roce 2002 volat pres jineho operatora, ktereho
si svobodne zvolim, na coz podle mnoha zakonu a vyhlasek mam
nezpochybnitelne pravo.
Dekuji za
radne vyrizeni v co nejkratsi dobe.
-----
S pozdravem,
Robin K.
Hajek
Odesilatel:
PROKOPOVÁ Radka <rprokopova@ctu.cz>
Prijemce:
Robin K. Hajek
Predmet:
Zvýšení cen společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s.
Datum:
6. února 2002, 16.38.15
Vážený
pane,
Český
telekomunikační úřad (dále jen „ČTÚ“) obdržel
elektronickou poštou dne 26. prosince 2001 e:mail, ve kterém
vyjadřujete nespokojenost týkající se zvýšení cen za služby
poskytované společností ČESKÝ TELECOM, a.s. včetně nabídky cenových
balíčků. Současně žádáte ČTÚ jako cenového regulátora o zásah nad
tímto počínáním společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s. a zjednání nápravy
v této oblasti.
V odpovědi
na Váš e:mail ČTÚ zasílá následující vyjádření.
ČTÚ stanovil
pro rok 2002 pro vybrané služby, které jsou zahrnuty do univerzální
služby celkovou cenovou hladinu, která nesmí být překročena o 3,7 %.
V souvislosti se zvýšením cen za telefonní služby poskytované
společností ČESKÝ TELECOM, a.s. bylo umožněno skokové zvýšení ceny za
používání hlavní telefonní stanice (dále jen „měsíční paušál“),
za podmínky snížení hovorného vybraných cenových programů.
K důvodům,
které vedly ČTÚ k tomu, že vytvořil cenový rámec který umožnil
společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s. radikálněji zvýšit ceny za měsíční
paušál patří:
dodržování
příslušných zákonných norem. Zde jde zejména o dodržování § 77
zákona č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů,
(dále jen „zákon“) ze kterého vyplývá, že do kompetence
ČTÚ spadá stanovení cen za služby zahrnuté do univerzální služby, a
to tak, aby ceny těchto služeb pokrývaly oprávněné náklady včetně
přiměřeného zisku,
na
provoz a údržbu přístupové sítě vynakládá každý provozovatel pevné
telefonní sítě (i zahraniční) nejvíce prostředků. Jde o tu část sítě
a příslušného zařízení, která vede od tzv. účastnického rozvaděče do
místně příslušné ústředny, ve které má každý účastník svoji
účastnickou sadu (zařízení používané účastníkem). Používání
přístupové sítě se projevuje v ceně za používání hlavní
telefonní stanice – tzv. měsíční paušál. Současná cena za
měsíční paušál nekryje prostředky vynaložené na provoz a údržbu
přístupové sítě. Zvýšením ceny za měsíční paušál se částečně pokryjí
oprávněné náklady včetně přiměřeného zisku,
základním
požadavkem liberalizace je rebalancování cen jednotlivých
telefonních služeb tj. narovnání cen dílčích služeb tak, aby u nich
došlo k odstranění největších disproporcí, tzv. „křížového
financování“ mezi náklady včetně přiměřeného zisku, což
odpovídá zákonu. V takto nastaveném prostředí, kde ceny
jednotlivých služeb pokrývají náklady včetně přiměřeného zisku budou
připraveny i ekonomické podmínky, aby mohla nastoupit účinná
konkurence v jednotlivých službách.
Nabídka
různých cenových balíčků je snahou společností ČESKÝ TELECOM, a. s. o
přizpůsobení se potřebám jednotlivých skupin uživatelů
telekomunikačních služeb, podle druhu využívaných služeb, četnosti a
délce a provozu jejich využití v souvislosti se zvyšováním cen
za služby, které jsou součástí univerzální služby.
V souvislosti
s Vaším nesouhlasem s výší cen za poskytování služby
Internet konstatujeme, že tato služba nepatří mezi služby regulované
ČTÚ.
Pokud se
týče hovorného, ČESKÝ TELECOM, a.s. vyhověl stanoveným podmínkám pro
jeho snížení, a to jednak zadáním podmínek snížení konkrétních
hovorových tarifů, jednak zavedením hovorového kreditu u regulovaných
cenových programů. ČTÚ bude do budoucna zvažovat opodstatnění
hovorového kreditu v souvislosti se zavedením služby volba resp.
předvolba operátora.
S pozdravem
Ing. Miluše
Ševerová v. r.
ředitelka
odboru ekonomické regulace
Odesilatel:
Robin K. Hajek
Prijemce:
PROKOPOVÁ Radka <rprokopova@ctu.cz>
Predmet:
Opakovana stiznost na ceny Telecomu (2)
Datum:
9. února 2002, 20.36.28
V Praze
dne 9.2.2002
Vážená
paní inženýrko Ševerová,
Obdržel jsem
Vaši odpověď č.j. 6840 z 6.2.2002 na moji stížnost e-mailem ze
dne 26.12.2002 a tato mne velice jako joke pobavila. Celá tato
odpověď nese nezpochybnitelné znaky toho, pro koho orgán Český
telekomunikační úřad (dále jen „ČTÚ“) „pracuje“.
ČTÚ nepracuje pro mne a ostatní daňové poplatníky a tedy pro svého
zaměstnavatele, ale pracuje ve prospěch monopolní soukromé
společnosti Český Telecom (dále jen „ČT“)!
Z odpovědi
plyne, že cituji: „současná cena za měsíční paušál nekryje
prostředky vynaložené na provoz a údržbu přístupové sítě“. Na
to mám snadné vysvětlení, že tomu tak není a být ani nemusí. ČT má
mnoho komerčních aktivit a nikde na světě není ničím a nikým řečeno a
zaručeno, že každá z těchto aktivit musí být aktivní.
Rozhodující je celkové aktivní podnikání společnosti a u ČT tomu tak
nepochybně je, což dokazují miliardové zisky každým rokem za
posledních 12 let. To popřít nemůžete. Pokud podnikatelskému subjektu
některá z komodit není aktivní, nikdo ho nenutí ji provozovat, ať to
klidně tedy nedělá, že. Ale o to v mé stížnosti vůbec nešlo
a to velmi dobře víte!
Moje
stížnost zcela jasně a konkrétně směřovala na „vázané služby“,
nebo-li balíčky, kterými monopolní soukromý podnik ČT vnutil
zákazníkům služby, které vůbec nereflektují a neodpovídají odebranému
množství. Ať si vyberu kterýkoliv balíček, třeba ten nejlevnější a
nebudu ½ roku vůbec telefonovat, tak jsem nucen monopolnímu ČT
platit 6x 100,- Kč za vynucené předplacené hovorné a to si myslíte že
je v pořádku? To se na mne tedy nezlobte, ale to
v pořádku není ani omylem! Plynárny, Elektrárny a Vodárny
také inkasují měsíční platby formou záloh, ale každé čtvrtletí
provedou vyúčtování a podle „skutečné“ spotřeby buď
zákazník doplatí, nebo obdrží dobropis. To je zcela normální a
srozumitelné, že. Tak tomu musí být nejen podle mne i u tohoto
monopolního ČT a nevidím žádný důvod, natož zákonný, proč by tomu tak
být nemělo a proč by měl ČT inkasovat 600,- Kč za hovorné, když někdo
nebude ½ roku telefonovat a žádnou službu z hlediska
hovorného nespotřebuje!
Takže
tímto opakovaně podávám stížnost na monopolní chování ČT a na to, že
Váš orgán ČTÚ toto monopolní chování podporuje a neřeší jej tak, jak
je v zájmu všech daňových poplatníků, nebo-li svého
zaměstnavatele.
S pozdravem
Robin Hájek
Daňový
poplatník
Odesilatel:
PROKOPOVÁ Radka <rprokopova@ctu.cz>
Prijemce:
Robin K. Hajek
Predmet:
stížnost na chování spol. ČESKÝ TELECOM, a.s.
Datum:
1. března 2002, 16.18.39
Vážený
pane,
Český
telekomunikační úřad (dále jen “ČTÚ”) obdržel
elektronickou poštou dne 6. února 2002 e-mail, jehož obsahem je
stížnost na monopolní chování společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s.
v souvislosti se zvýšení cen za služby poskytované touto
společností.
V odpovědi
na Váš e-mail zasíláme následující vyjádření:
Ve Vašem
dopise uvádíte, že společnost ČESKÝ TELECOM, a.s. nikdo nenutí
provozovat nerentabilní činnosti. V této souvislosti uvádíme, že
společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s. byla, jako poskytovateli veřejné
telefonní služby prostřednictvím veřejné pevné telekomunikační sítě,
uložena v souladu se zákonem č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích
a o změně dalších zákonů (dále jen “zákon”), povinnost
poskytovat univerzální službu. Tato univerzální služba zahrnuje, mimo
jiné, povinnost poskytovat veřejnou telefonní službu poskytovanou
prostřednictvím veřejné telekomunikační sítě, a to tak, aby ceny
těchto služeb pokrývaly oprávněné náklady včetně přiměřeného zisku.
Zákon rovněž stanoví, že nelze přerozdělovat náklady a výnosy
z veřejných telekomunikačních služeb z ostatních ani do
ostatních činností.
K předmětu
Vaší stížnosti na to, že tzv. cenové balíčky nabízené společností
ČESKÝ TELECOM, a.s. neřeší Vaše případné nevyužívání telefonní
účastnické stanice účastníkem po určitou část roku a přesto musíte
uhrazovat tzv. měsíční paušál sdělujeme, že důvodem není podpora
monopolního chování společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s. ze strany ČTÚ,
ale reálné provozní důvody. V případě, že účastník dočasně
nevyužívá telefonní účastnickou stanici, zůstává mu přesto část sítě
a příslušného zařízení, která vede od tzv. účastnického rozvaděče do
místně příslušné ústředny, ve které má účastník svoji účastnickou
sadu (zařízení používané účastníkem) a kterou společnost ČESKÝ
TELECOM, a.s. nemůže využívat pro jiného účastníka a musí ji
udržovat. Co se týče porovnání způsobu vyúčtování telefonních služeb
s odběrem plynu, elektřiny a vody sdělujeme, že vzhledem k tomu,
že náklady na pořízení a údržbu této tzv. přístupové sítě včetně
účastnické sady jsou značně vyšší než u přípojek plynu, elektřiny a
vody vedoucí od centrálních rozvodů ke spotřebiteli, není u
vyúčtování za poskytování telekomunikačních služeb uplatňován totožný
model spočívající ve způsobu úhrady záloh a dodatečného finančního
vypořádání, který se používá při odběru plynu, elektřiny a vody.
Proto tudíž jsou nabízeny cenové balíčky, u kterých je vždy, bez
ohledu na to, zda je účastnická stanice využívána či nikoliv,
započítána fixní cena za měsíční paušál.
Co se týče
Vaší stížnosti na monopolní chování společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s.,
v kontextu s povinností úhrady měsíčního paušálu,
sdělujeme, že pro Českou republiku je charakteristická existence
pouze jednoho dominantního operátora (ČESKÝ TELECOM, a.s.), který
musel investovat značné finanční prostředky do vybudování
telekomunikační sítě. Ostatní alternativní operátoři, svoji nákladnou
telekomunikační síť nebudují a se sítí dominantního operátora se
propojují. Nevznikají jim tudíž náklady spojené s výstavbou, provozem
a údržbou telekomunikační sítě a účtují si pouze ceny za uskutečněné
hovory. Pokud by cena za měsíční paušál neodrážela výše uvedené
náklady, nedošlo by k nastavení rovných podmínek pro všechny
poskytovatele telekomunikačních služeb.
S pozdravem
Ing. Miluše
Ševerová v. r.
ředitelka
odboru ekonomické regulace
Odesilatel:
Ing. Jana Konopiská <konopiska@compet.cz>
Prijemce:
<popper@volny.cz>
Predmet:
Sdeleni
Datum:
12. února 2002, 14.26.07
V e c :
Sdelení.
Urad pro
ochranu hospodarske souteze (dale jen „Urad”) obdrzel dne
11. unora 2002 kopii Vaseho e-mailu, ktery jste zaslal na Cesky
telekomunikacni urad a kde si stezujete na chovani spolecnosti CESKY
TELECOM, a.s., ktera s platnosti od 1. unora 2002 oznamila zvyseni
ceny za univerzalni sluzby.
K Vasi
stiznosti Urad sdeluje, ze pusobnost pri uplatnovani, regulaci a
kontrole cen telekomunikacnich sluzeb vykonava dle § 2b, odst. 2
zakona c. 265/1991 Sb., o pusobnosti organu Ceske republiky v oblasti
cen, v platnem zneni, Cesky telekomunikacni urad, ktery v ramci svych
pravomoci o zvyseni cen za univerzalni sluzby s platnosti od 1. unora
2002 rozhodl.
Ponevadz
jste Vasi stiznost zaslal i na Cesky telekomunikacni urad, ktery je k
zodpovezeni Vaseho dotazu kompetentni, nebude ji Urad Ceskemu
telekomunikacnimu uradu postupovat.
Ing. Jana
Konopiska
poverena
rizenim odboru