Kalendář
<<
Duben
>>
|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
| | | |
|
ANNEX
Vydáno dne 29. 08. 2005 (1895 přečtení)
Právní názor podle článku 5, odstavce 4, Opčního protokolu. ANNEX
Právní názor
Výboru pro lidská práva podle článku 5, odstavec 4, Opčního protokolu
Mezinárodní Úmluvy o občanských a politických právech.
Osmdesáté
čtvrté zasedání týkající se Podání č. 945/2000
Podané
panem: Bohumírem Maříkem (bez právního zastoupení)
Údajně
poškozený: Podatel
Stát: Česká
republika
Datum
původního podání: 8. říjen 1998
Výbor
pro lidská práva, ustavený podle článku 28 Mezinárodní Úmluvy o
Občanských a Politických Právech,
V
zasedání 26. července 2005,
Když
ukončil úvahy o podání č. 945/2000, předané Výboru pro lidská
práva ve věci pana
Bohumíra
Maříka podle Opčního protokolu k Mezinárodní Úmluvě o občanských a
politickýchprávech,
A
vzal v úvahu všechny písemné informace poskytnuté podatelem a
státem,
Přijal
toto:
Tito
členové Výboru se zúčastnili studia tohoto
podání: pan Abdelfattah Amor, pan Nisuke Ando, pan Prafullachandra
Natwarlal Bhagwati, pan Alfredo Castillero Hoyos, paní Christine
Chanet, pan Maurice Glčlč
Ahanhanzo, pan Edwin Johnson, pan Walter Kälin, pan Ahmed Tawfik
Khalil, pan Michael O´Flaherty, paní Elisabeth Palm, Sir Nigel
Rodley, pan Ivan Shearer, pan Hipólito Solari-Yrigoyen, paní Ruth
Wedgwood a pan Roman Wieruszewski.
Právní
názor podle článku
5, odstavce 4, Opčního protokolu.
Podatelem
stížnosti je Bohumír Mařík, občan Spojených států a České republiky,
narozený v Plzni v Československu, bydlící ve Spojených státech.
Tvrdí, že je obětí porušení článku 26 Mezinárodní dohody o
občanských a politických právech.
(International
Covenant on Civil and Political Rights)
Není
zastoupen právníkem.
Skutečnosti případu
V roce
1969 podatel emigroval se svou rodinou z Československa do
Spojených států a stal se pak občanem Spojených států. V roce 1972
byl odsouzen Okresním soudem v Plzni za opuštění země. Jeho
majetek, kromě jiného i dva domy v Letkově a v Plzni, byl
zkonfiskován.
23.
dubna 1990 schválila Česká a Slovenská republika zákon 119/90 Sb. O
soudních rehabilitacích,
který zrušil všechny politické rozsudky komunistických soudů.
Osoby, jejichž majetek byl zkonfiskován, byly podle odstavce 23.2
toho zákona oprávněny získat zpět svůj majetek, pokud splní
podmínky, které budou stanoveny ve zvláštním restitučním zákoně.
1.
února 1991 byl přijat zákon 87/1991 O mimosoudních rehabilitacích.
Podle něho osoba, která se domáhá restituce majetku musela být (a)
československým občanem (b) musela mít trvalý pobyt v
Československu, aby získala právo se domáhat svého majetku. K tomu
ještě podle tohoto zákona (c) bylo na žadateli, aby dokázal, že
nynější majitel získal majetek nezákonně. Ty první dvě podmínky
měly být splněny v období, v kterém se restituční žádosti mohly
podávat, t.j. mezi 1. dubnem a 1. říjnem 1991. Rozsudek Ústavního
soudu z 12. července 1994 (č. 164/1994), však zrušil podmínku
trvalého pobytu a stanovil nové lhůty, od 1. listopadu 1994 do 1.
května 1995 pro podání restitučních žádostí pro osoby, které se tak
staly oprávněnými osobami. Podle stěžovatele,
tento rozsudek zajistil právo k restitucím těm, kteří neměli
trvalý pobyt v zemi a splňovaly podmínku občanství v tom novém
období. Nejvyšší soud a Ústavní soud však
podpořily výklad, podle kterého osoby nově oprávněné jsou jen
osoby, které v původním období (1. duben až 1. říjen 1991)
splňovaly všechny podmínky, včetně podmínky občanství, s výjimkou
trvalého pobytu. Třebaže stěžovatel tvrdí, že nikdy neztratil české
občanství, stal se formálně znovu občanem v květnu 1993.
V roce
1994 stěžovatel podal dvě samostatné restituční žádosti o své domy
v Letkově a v Plzni. V prvním případě (majetek v Letkově) zamítl
okresní soud Plzeň-město restituční žádost 13. listopadu 1995,
protože žadatel nesplňoval podmínku občanství v původním období pro
restituce, t.j. nejdéle do 1. října 1991. Soud také zjistil, že
třetí podmínka pro restituci, o nelegálním získání nynějšího
majitele, v tomto případě nebyla splněna. Toto rozhodnutí bylo
potvrzeno 25. března 1996 Krajským soudem v Plzni. Žadatelovo
odvolání bylo zamítnuto Nejvyšším soudem 20. srpna 1997 protože
nebyla splněna podmínka občanství v roce 1991. Rozsudek potvrdil,
že nově stanovená lhůta nezměnila původní podmínky ale dala osobám
bez trvalého pobytu v zemi další lhůtu, v které podat restituční
žádosti. Nezabýval se jinými okolnostmi. Odvolání k Ústavnímu soudu
bylo zamítnuto 12. května 1998.
Covenant
(Úmluva) byl ratifikován Československem v prosinci 1975 a Opční
protokol v březnu 1991. Česká a Slovenská federativní republika
přestala existovat 31. prosince 1992. 22. února 1993 oznámila Česká
republika své nástupnictví k Úmluvě i k Opčnímu protokolu.
2.5 V
druhém případě (o majetku v Plzni) Okresní soud Plzeň – město
zamítl podatelovu
restituční
žádost 22. září 1995, protože nesplnil podmínku českého občanství v
roce 1991. Krajský soud potvrdil toto rozhodnutí 20. prosince 1995.
Odvolání k Nejvyššímu soudu bylo prohlášeno za nepřijatelné 26. září
1996 a odvolání k Ústavnímu soudu bylo zamítnuto 7. října 1998 pro
formalitu. Žadatel je tedy přesvědčen, že vyčerpal všechny domácí
možnosti.
Stížnost
Žadatel
si stěžuje, že je obětí porušení článku 26 Úmluvy (Covenant),
protože požadavek občanství v zákoně 87/1991 je nelegální
diskriminace. Odvolává se na rozhodnutí Výboru v případech Šimůnek
proti České republice (516/1992) a Adam proti České republice
(586/1994), kde bylo rozhodnuto, že požadavek občanství v zákoně
87/1991 je nerozumný, a že jeho dopad porušuje článek 26 Úmluvy.
Stanovisko státu o
přípustnosti a podstatě stížnosti
8.
července 2003 se stát zmínil o přijatelnosti a podstatě stížnosti.
Zdůrazňuje, že žadatel neztratil své bývalé československé
občanství nějakým rozhodnutím dřívější Československé republiky ale
podle dvoustranné mezinárodní dohody, Dohody o naturalizaci z 16.
července 1928 mezi Spojenými státy Americkými a Československou
republikou, která měla platnost až do roku 1997. Podle této úmluvy
ztratil žadatel automaticky své československé občanství tím, že
nabyl občanství Spojených států. Přesto však, od roku 1990 mohli
ti, kdo chtěli obdržet české občanství, mohli tak učinit a podat
příslušnou žádost. Žadatel, který podal žádost v roce1992 se stal
občanem 20. května 1993 ale od té doby co obdržel americké
občanství nebyl, až do 20. května 1993, českým občanem.
Stát
také zdůrazňuje, že zákon 87/1991, spolu s podmínkami občanství a
trvalého pobytu, stanovil další podmínky, které museli žadatelé
splnit, aby jejich restituční žádost byla úspěšná. Především, pro
ochranu nynějšího vlastníka majetku, o kterém jedná restituční
žádost, zákon určuje, že nynější vlastník musí vrátit majetek jen
když tento majetek obdržel při porušení zákonů, které byly tehdy v
platnosti nebo jestliže jej obdržel nelegálním upřednostněním.
Průkazní povinnost byla na žadateli. V případě restituční žádosti
na majetek v Letkově, domácí soudy tvrdily, že žadatel nedokázal,
že nynější majitelé získali majetek nezákonně. Žadateli se tedy
nepodařilo splnit tuto podmínku a ještě k tomu neměl české
občanství v roce 1991. Stát tedy tvrdí, že v tomto případě by
žadatel nebyl úspěšný ani v případě, že by podmínka občanství
neexistovala.
Dále
stát tvrdí, že ta část žádosti, která se zabývá majetkem v Plzni je
nepřijatelná pro nevyčerpání domácích možností. Účelem článku 5,
odst. 2(b) Opčního protokolu je poskytnout státům příležitost, aby
zrušily nebo napravily údajné porušení Úmluvy dříve, než se takové
stížnosti dostanou před Výbor. Stěžovatelé musí také dodržet lhůty
stanovené zákonem, zatímco čerpají domácí možnosti. V případě
plzeňského majetku, i když žadatel podal ústavní stížnost, udělal
to až po uplynutí lhůty pro toto odvolání.
Stát
nenamítá nic proti přijatelnosti žádosti, která se týká majetku v
Letkově.
Pokud
jde o vlastní věc, stát upozorňuje, že restituční zákony, včetně
zákona 87/1991, měly za úkol dosažení dvou cílů. Zaprvé zmírnit
následky nespravedlností, které se staly během komunistického
režimu, přitom si však uvědomit, že tyto nespravedlnosti nemohou
být nikdy zcela napraveny. Druhým cílem byla rychlá celková
ekonomická reforma, v zájmu zavedení fungující tržní ekonomie.
Podmínka občanství byla vložena do zákona, aby povzbudila majitele
k dobré péči o majetek po privatizaci.
Podle
státu měl žadatel možnost získat české občanství v roce 1990 a
1991. Nevyužil příležitosti splnit podmínku občanství, když si
zažádal až v roce 1992.
Záležitosti a postup
před Výborem
Dřív
než Výbor pro lidská práva posuzuje jakoukoliv žádost, musí, podle
pravidla 93 procesních pravidel se rozhodnout, jestliže je stížnost
přijatelná podle Opčního protokolu k Úmluvě.
Výbor
se ujistil, že stejná věc není projednávaná v jiném mezinárodním
vyšetřování nebo řízení podle článku 5, odstavec 2(a) Opčního
protokolu.
Pokud
jde o podmínku vyčerpání domácích možností, Výbor poznamenává, že
stát namítal proti přijatelnosti stížnosti o majetek v Plzni. Výbor
si je vědom, že jen takové možnosti se mohou čerpat, jsou-li
dosažitelné a účinné. Výbor poznamenává, že i když stěžovatel
nepodal ústavní stížnost ve lhůtě 60 dnů, stanovené zákonem v
případě majetku v Plzni, podal ji pro restituci majetku v Letkově.
Výbor připomíná svůj důležitý právní názor (586/1991, Adam
proti České republice a 857/1999 Blažek proti České republice)
a poznamenává, že žadatelova ústavní žádost o majetku v Letkově
byla zamítnuta 12. května 1998, a že jiní žadatelé, v podobné
situaci nebyli úspěšní, když se odvolávali na neústavnost zákona
87/1991 a také, že dřívější právní názory Výboru (516/1992,
Šimůnek proti České republice, 586/1994 Adam proti České republice,
857/1999 Blažek proti České republice,747/1997 De Fours Walderode
proti České republice) nebyly uplatněny. Výbor tedy míní, že
nemá-li žadatel, který neměl české občanství v roce 1991 k
dispozici zákon, podle kterého by se mohl domáhat restituce, pak
ústavní stížnost, která by byla podaná v určených lhůtách, by
žadateli neposkytla rozumnou možnost získat právo, a nebyla by
účinným prostředkem podle článku 5, odstavec 2 (b), Opčního
protokolu.
Výbor
připomíná, že stát nebyl proti přijatelnosti žádosti, která se
týkala majetku v Letkově. Proto Výbor rozhodl, že žádost je
přijatelná v obou případech, jelikož je vidět, že jsou tu věci
spadající pod článek 26 Úmluvy a pokračuje v zkoumání závažnosti
případu.
Zkoumání případu
Výbor
pro lidská práva zvážil tuto žádost ve světle všech informací
poskytnutých stranami, jak stanoví článek 5, odstavec 1 Opčního
protokolu.
Otázka
před Výborem je zda použití zákona 87/1991 způsobilo žadateli
porušení jeho práv rovnosti před zákonem a stejné ochrany zákonem,
které by odporovalo článku 26 Úmluvy.
Výbor
opakuje svůj právní názor, že ne všechny rozdílnosti v jednání se
mohou považovat za diskriminační podle článku 26. Rozdílnost, která
vyhovuje podmínkám Úmluvy a je založena na rozumném podkladě není
zakázanou diskriminací podle článku 26 (182/1984, Zwaa–de
Vries proti Holandsku). Jelikož je ale občanství měřítkem
objektivním, musí Výbor posoudit, jestli jeho uplatnění proti
žadateli bylo rozumné v okolnostech jeho případu.
Výbor
připomíná své názory v případech Šimůnek, Adam, Blažek a Des
Fours Walderode, v kterých rozhodl, že článek 26 Úmluvy byl
porušen. Žadatelé v těchto případech a v mnohých jiných, za
podobných situací opustili Československo kvůli svému politickému
přesvědčení a hledali útulek před pronásledováním v jiných zemích,
kde se nakonec natrvalo usadili a získali občanství. Vezmeme-li v
úvahu, že sám stát byl odpovědný za žadatelův útěk, bylo by v
rozporu s Úmluvou chtít na žadateli, aby si obstaral občanství jako
podmínku pro restituci svého majetku nebo pro vyplacení správné
náhrady.(Viz Stížnost 586/1994, Adam proti České republice,
rozhodnutí přijaté 23. července 1996, odstavec 12.6 a Stížnost
857/1999, Blažek proti České republice, rozhodnutí přijaté
12. července 2001, odstavec 5.8) Výbor dále připomíná svůj
právní názor, že požadavek občanství je za těchto okolností
nerozumný. (Viz stížnost 516/1992 Šimůnek proti České republice,
přijaté 19. července 1995, odstavec 11.6) Navíc, tvrzení státu, že
podmínka občanství byla v zákoně proto, aby pobídla majitele, aby
se dobře starali o majetky po privatizaci, nebylo prokázáno.
-
Výbor míní,
že precedent z předchozích případů se také vztahuje k podateli této
žádosti.Výbor
připomíná, že v případě majetku v Letkově, stát namítá, že žadatel
nesplnil třetí podmínku, t.j. prokázat, že majetek byl získán
nynějším majitelem nezákonně. Výbor uvádí, že ačkoliv nižší soudy se
o tomto prvku zmínily, Nejvyšší soud svůj rozsudek omezil jen na
podmínku občanství. Po těchto úvahách Výbor dospěl k názoru, že
uplatnění zákona 87/1991 s podmínkou občanství žadateli o restituci
zabaveného majetku porušuje jeho práva podle článku 26 Úmluvy.
Výbor
pro lidská práva, podle článku 5, odstavce 4 Opčního protokolu je
názoru, že fakta před ním zakládají porušení článku 26 Mezinárodní
Úmluvy (Covenant).
Ve
shodě s článkem 2, odstavec 3 (a) Úmluvy, je stát povinen zjednat
žadateli účinnou nápravu, což může být odškodnění a v případě
plzeňského majetku restituce nebo kompenzace. Výbor znovu uvádí, že
stát by měl zrevidovat svou legislativu a zajistit aby všichni lidé
si byli rovni před zákonem a aby požívali stejné zákonné ochrany.
Uvědomíme-li
si, že tím, že se stát stal signatářem Opčního protokolu, že uznal
že je v kompetenci Výboru, aby rozhodl, jde-li o porušení Úmluvy
nebo ne, a že podle článku 2 Úmluvy stát přijal to, že všem osobám
na svém území nebo těm, které spadají pod jeho jurisdikci patří
práva určená v Úmluvě, a že má zajistit účinnou a vymahatelnou
nápravu v případě, že porušení bylo zjištěno, Výbor si přeje obdržet
od státu do 90 dní zprávu co podnikl, aby vyhověl názoru Výboru.
(Přijato v
angličtině, francouzštině a španělštině, angličtina je originální
verze. Později bude vydáno v arabštině, čínštině a ruštině jako
součást roční zprávy Výboru Generálnímu shromáždění.)
Přeložil
Jan Sammer.
Celý článek |
Autor: Tiskové odd. |
Počet komentářů: 173 |
Přidat komentář |
 
| Zdroj: PUP BIS ČT E-MAIL
|
Horké novinky
19.08.2007: POZOR !V hlavním menu je nově VSTUP pro psaní příspěvků. Uživatelské jméno je anonym a heslo též anonym. Po napsání příspěvku je nutno redakci o této skutečnosti poslat e-mail uveřejněný vlevo dole KONTAKT. Boží Dar
12.01.2007: POZOR !Neplatné e-mailové adresy v komentářích a osobní invektivy budu nemilosrdně mazat!
24.06.2004: Pravda o rodu Kinských, jak ji jinde v ČR nenapíší.Necenzurovaná, nezmanipulovaná a ucelená fakta z historie i méně známé současnosti WEB Kinských
02.06.2004: Nová Mailing konference výboru občanů SV.
|