Způsob, jakým došli naši „mocipáni“ k tomuto rozhodnutí mne utvrzuje v přesvědčení, že celé výběrové řízení bylo účelově zmanipulováno a vítěz byl radním předem znám, říká Tomáš Homola, členem zastupitelstva Prahy 1 za Evropské demokraty.
Byl
jednou jeden domeček …, aneb jak to bylo s Werichovou
vilou
Praha
1 je vlastníkem řady objektů, které nelze označit pouhým číslem
popisným. Jeden z takových objektů se nachází na jednom
z nejmalebnějších míst Prahy, uprostřed malostranské Kampy a
Pražané ho znají jako „Werichovu vilu“. Možná neprávem
nese dům tento symbolický název pouze po jednom ze svých dřívějších
obyvatel. Historie domu je však mnohem barevnější. Pobýval v něm
významný český učenec a slavista Josef Dobrovský, akademik Zdeněk
Wirth, miláček národa herec Jan Werich a také významný český básník
Vladimír Holan. Dům je kulturní památkou a především úcta
k osobnostem českého národa, které jej obývaly a k jeho historii
by měla být základním předpokladem pro jeho využití.
Po
povodních v srpnu 2002 dům utrpěl značné škody a museli jej opustit
jeho nájemníci. Zastupitelé Prahy 1 odmítli zainventovat rekonstrukci
domu z peněz všech občanů Prahy 1, zamítli rovněž prodej domu ve
výběrovém řízení. Na jaře loňského roku přišla na jednání
zastupitelstva požádat o pronájem vily mecenáška českého výtvarného
umění paní Meda Mládková. Chtěla ve vile vybudovat Muzeum Voskovce a
Wericha a byt pro své osobní užívání. Paní Meda po návratu z exilu
darovala Praze sbírku výtvarného umění nevyčíslitelné hodnoty.
Umělecká díla českých výtvarníků Františka Kupky, Otto Gutfreunda a
mnoha dalších můžeme vidět v Museu Kampa, o jehož vybudování se
zasloužila. To se záhy zařadilo mezi nejvýznamnější světová muzea
moderního umění.
Ani
výše uvedené zásluhy nepřesvědčily pana starostu Vihana (ODS) a
některé radní, aby objekt Werichovy vily pronajali bez dalšího právě
paní Mládkové. Radní se určitě budou ohánět tím, že „přeci
každý pronájem musí projít přes výběrové řízení“. Opak je
pravdou. Když se pan starosta Vihan nebo jeho zástupce Burgr
(KDU-ČSL) rozhodnout pronajmout cokoliv bez výběrového řízení, učiní
tak velice jednoduše. Stačí totiž na 15 dní vyvěsit na úřední desku
úřadu ve Vodičkově ulici tzv. záměr pronájmu „Pepovi Vomáčkovi“
na 50 let a je tzv. vymalováno. Tento postup opakovaně zvolili i u
ekonomicky velmi výnosných objektů, jako byl v posledních letech
např. dům na Václavském náměstí č. 43 (tzv. Rybárna) nebo aktuálně
dům v Pštrosově ulici. V případě paní Medy Mládkové zjevně zájem na
výše uvedeném postupu nebyl.
V
červnu si radní schválili pravidla, podle kterých se mělo konat
výběrové řízení. Dle těchto pravidel měli zájemci nejpozději do 22.
srpna 2005 předložit v zalepených obálkách své nabídky. Pravidla
stanovovala mnoho podmínek, které byl zájemce povinen splnit, aby
mohla být jeho nabídka vůbec hodnocena. Mezi podmínky patřilo i
prokázání schopnosti realizovat navrhovaný záměr, předložení
podrobných a průkazných referencí, prokázání zkušeností zájemce, jeho
účasti na podobných projektech včetně jejich popisu. Nabídky musely
být předloženy takovým způsobem, aby z nich nebylo možné vyjmout nebo
do nich vložit další listy, všechny listiny a doklady musely být
součástí nabídky nejpozději s jejím podáním. Nabídky měla posuzovat
tzv. „hodnotitelská komise“ a ta měla o průběhu hodnocení
pořizovat protokol. Rada také stanovila, že hodnotit se bude
především záměr, tedy to, co chce zájemce v objektu realizovat,
vhodnost tohoto záměru, schopnost dokončit rekonstrukci a schopnost
dostát svým závazkům k realizaci navrhovaného záměru. Až po
vyhodnocení popsaných parametrů mělo dojít k otevření obálek s
cenovou nabídkou.
Nabídku
nakonec podalo řádně 5 zájemců, přičemž z pěti nabídek byly čtyři
předloženy obchodními firmami a jednu nabídku předložily společně
nezisková nadace Museum Kampa a paní Meda Mládková. Obchodní firmy
většinou navrhovali ve vile provozovat méně či více luxusní
restaurační zařízení a všichni pro jistotu nabízeli „vitrínu s
fotkami Jana Wericha“. Všechny tyto nabídky prokázaly, že
jejich předkladatelé se ani nebyli schopni seznámit s historií vily a
její provoz by tak byl podřízen jedinému kriteriu, tedy „kriteriu
zisku“. Požadované reference k doložení schopnosti
provozovat vilu k navrhovanému účelu pak nedoložil praktický žádný z
těchto zájemců. V konečné fázi radní rozhodovali mezi ekonomicky
nejvýhodnějšími nabídkami firmy COLLY a paní Mládkové. Záměr,
předložený firmou COLLY je obsažen na necelé straně formátu A4 a
zahrnuje mimo jiné: „muzeum a výstavní síň s historií Kampy,
Karlova mostu a Malé Strany“, které má mimo jiné „evokovat
vzpomínky na Jana Nerudu a známé Povídky malostranské“,
promítání „laskavých filmů pro pamětníky“ a expozici
„vodníků žijících na Kampě“. Oproti tomu nabídka
předložená paní Medou Mládkovou představuje soubor dokumentů
s podrobným realizačním záměrem na využití objektu a to
především s ohledem na historii vily. Součástí záměru v tomto
případě je galerie věnovaná poctě Voskovce, Wericha a Holana, centrum
komorních výtvarných, divadelních, hudebních produkcí, odborných
přednášek a diskusí. Jedním ze základů sbírky umístěné ve vile by
měla být i sbírka rukopisů z pozůstalosti Jiřího Voskovce. Program a
provoz vily by byl garantován kurátory Musea Kampa a podporován
Sdružením pana Jana – Werichovci.
Radní
na svém jednání dne 17. října t.r. vybrali nabídku firmy COLLY a
nabídku paní Mládkové odmítli. Způsob, jakým došli naši „mocipáni“
k tomuto rozhodnutí mne utvrzuje v přesvědčení, že celé
výběrové řízení bylo účelově zmanipulováno a vítěz byl radním předem
znám. Ačkoliv měli všichni zájemci doložit konkrétní doklady již
bezprostředně s nabídkou, t.j. nejpozději do 22.8. t.r., společnost
COLLY potřebné doklady prokazující reference a doložení schopnosti
realizovat navrhovaný záměr k tomuto datu nepředložila. Namísto toho,
aby byla společnost z výběrového řízení vyřazena, dne 3.10. byla
písemně vyzvána, aby chybějící doklady doplnila. Vyhodnocování celého
výběrového řízení probíhalo v rozporu s předem stanovenými a
zveřejněnými pravidly, hodnocení neprováděla žádná „hodnotitelská
komise“, ale nakonec si tuto činnosti osvojila přímo rada, z
průběhu hodnocení nebyl sepisován žádný protokol. Pan starosta
nepředložil jednotlivé projekty pro jistotu ani Kulturní komisi rady,
která jako jediný orgán městské části má k takovému posouzení
kvalifikované odborníky. Proto se dnes nedá zjistit, jak se ve
skutečnosti hodnotilo. Jisté je, že kulturní a historická hodnota
objektu zohledněna nebyla. Jak je vidět, všem uchazečům se také
nedostalo rovného zacházení.
Co
na závěr? Vlastně nemám slov. Kdo se projevuje jako kulturní barbar a
pohrdá odkazem našich předků, nemá dle mého názoru na radnici co
pohledávat. To však musí posoudit především občané Prahy 1. Nejbližší
možnost budou mít již za rok při volbách nového zastupitelstva. Hodně
štěstí, správnou volbu a vzhůru na vodníky!
Tomáš
Homola
autor
je členem zastupitelstva Prahy 1 za Evropské demokraty