mluvci
SV
Výňatek
ze stenozáznamu z 8. schůze Senátu Parlamentu České republiky
dne
1.12.2005
Prvním
bodem našeho dnešního jednání je:
Vládní
návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací Protokol č. 14
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
Tento
materiál jste dostali jako senátní tisk č. 129 a uvede jej
ministr zahraničních věcí pan Cyril Svoboda, kterému nyní uděluji
slovo. Pane ministře, prosím.
Ministr
vlády ČR Cyril Svoboda: Vážený pane předsedo, vážené paní
senátorky, vážení páni senátoři. Smyslem působení Soudu pro lidská
práva ve Štrasburku je, aby každý občan státu, který je členem Rady
Evropy a signatářem Evropské úmluvy o lidských právech, se mohl
dovolat spravedlnosti u tohoto soudu.
Tento
soud nemá právo u nás změnit jakékoli rozhodnutí, nemůže změnit ani
jakýkoli předpis, ale může uložit satisfakci, že se ze státního
rozpočtu platí náhrada za nezákonné rozhodnutí, byť v ČR nebo
v některém jiném členském státu Rady Evropy. Je to jediný
skutečný efektivní orgán Rady Evropy.
Rozšířením
Rady Evropy nastala paradoxní situace, že se tento
soud stal přetíženým stížnostmi, které přicházejí z členských
států Rady Evropy. Jeden z hlavních důvodů, proč si lidé
stěžují, je na délku řízení, že léta letoucí probíhá řízení před
soudy národními a tím se jim děje újma. Chtějí, aby Štrasburský soud
rozhodl o satisfakci. Ambivalence je v tom, že se stává
přetíženým tento soud. On sám
začíná porušovat onen princip proti jehož porušování má chránit
občany členských států Rady Evropy. Tento soud je přetížen.
Proto
se hledá řešení, které má splnit dva principy. Jeden princip je, že
rozhodování soudu musí být nadále soudcovské, tzn. Musí mít charakter
soudního rozhodování, a za druhé musí toto rozhodování být pružné.
K tomu slouží protokol č. 14 Úmluvy o ochraně lidských práv a
základních svobod.
Jsou
tam dvě základní novinky. První novinka říká, že stížnosti
kverulantů, tzn. Těch, kdy od
prvního přečtení je jasné, že nejde o nic jiného než o podání
kverulanta, může být odmítnuto samosoudcem. Druhá
novinka je, že se zpružňuje rozhodování Senátu, snižuje se počet
soudců, aby onen přetížený soud mohl rozhodovat efektivněji. To jsou
dva důvody, proč také PS vyslovila souhlas s ratifikací této
úmluvy a proč si také dovolím požádat vás, vážené senátorky a
senátoři, protože jde o smlouvu, s jejíž ratifikací musí
vyslovit souhlas obě komory parlamentu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
Senátu Petr Smutný:
Děkuji panu ministrovi. Prosím vás, abyste zaujal místo u stolku
zpravodajů.
Návrh
projednal Ústavně-právní výbor a přijal usnesení, které bylo rozdáno
jako senátní tisk č. 129/2. Zpravodajem výboru byl určen pan senátor
Jaromír Volný. Následně návrh projednal Výbor pro zahraniční věci,
obranu a bezpečnost a přijal usnesení, které vám bylo rozdáno jako
senátní tisk č. 129/3. Zpravodajem výboru byl určen pan senátor
Jirsa.
Garančním
výborem je Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a
petice. Tento výbor přijal usnesení, které jste obdrželi jako senátní
tisk č. 129/1. Zpravodajem výboru byl určen pan senátor Milan Bureš,
který si momentálně dochází pro své materiály, které nemá. Ptám se
ostatních zpravodajů, zda chtějí promluvit. Pan senátor Volný chce
promluvit, dám mu slovo. Potom požádám garančního zpravodaje, aby
hovořil.
Senátor
Jaromír Volný:
Dámy a pánové, nebudu mluvit dlouho, situaci přesně charakterizoval
pan ministr. Ústavně-právní výbor této věci věnoval dlouhý čas.
Myslím, že jednomyslně dospěl k usnesení, kterým doporučuje
Senátu, aby dal souhlas k ratifikaci protokolu č. 14. Jde tam o
takové věci, aby se hned zpočátku vyhodnotily stížnosti jako zjevně
oprávněné nebo zjevně neoprávněné
podle toho, zda soud předtím o věcně stejné stížnosti někdy
rozhodoval, aby tomu nebylo tak, že celý proces u každé stížnosti,
která tam přijde, se musí opakovat.
Po
určité přechodné době, která je asi dvouletá, bude možné, aby o
některých stížnostech rozhodoval soudce jeden. Kdo by měl námitky
proti tomuto postupu řekl bych, že za přetížení, které tam je, a
analogicky je to v jiných státech, typicky v USA, jsou dvě
možnosti řešení: buď si soud bude vybírat, některé kauzy vybere a
některé vůbec nevybere, takže žádný soudce, ani jeden o nich nebude
rozhodovat, nebo se zavede systém, který je navrhován, tzn., že po
přechodné době to přejde do režimu, kdy bude rozhodovat jeden soudce.
Velmi
zevrubně jsme to probrali, některá zamyšlení nad tím, co vládě nebo
Ministerstvu spravedlnosti či zahraničí poslal
pan prezident republiky a navrhli jsme
usnesení, které jsme uvedli, tzn., aby Senát dal souhlas k ratifikaci
tohoto protokolu.
Místopředseda
Senátu Petr Smutný:
Děkuji vám, pane kolego. Táži se dalšího zpravodaje Výboru pro
zahraniční věci pana kolegy Jirsy, zda chce vystoupit.
Senátor
Tomáš Jirsa:
Máme stejné stanovisko.

