Výzva pro Radu vlády ČR pro lidská práva, aby se konečně oficiálně zabývala nerespektování lidských práv státními orgány v České republice a též vysoce společensky nebezpečnými trestnými činy těchto orgánů státní správy.
JUDr.Libor Nedorost, Ph.D.
zástupce stálého
člena rady vlády ČR pro lidská práva
Školní 205, 664 46 Radostice
Vážený pan
Svatopluk Karásek
zmocněnec vlády ČR
pro lidská práva
Vážená paní
JUDr. Renáta Vesecká
nejvyššší státní zástupkyně
Vážený pan
policejní prezident
V Brně 5. března 2006
V poslední době se stalo běžnou
součástí praxe orgánů činných v trestním řízení dehonestovat a
skandalizovat různé občany prostřednictvím mediálního šíření jejich
telefonních odposlechů, případně zkreslených informací o jejich
prověřování, nebo dokonce trestním stíhání. Ani v lidské, ale ani v
právní rovinně toto jednání státních orgánů, které mají při své
činnosti ctít zákon je zásadně nepřijatelné. Ani trestní řád, ani zákon
o státním zastupitelství neobsahují žádné oprávnění pro orgány činné v
trestním řízení, poskytovat informace a písemné materiály o
probíhajícím trestním řízení v rozsahu, v jakém se to stalo zejména u
Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality a Vrchního státního
zastupitelství v Praze běžným zvykem.
Jen namátkovým listováním zákonem o Policii ČR lze zjistit, že podle §
6 odst. 1 zákona č. 283/1991 Sb. o Policii ČR, ve znění pozdějších
předpisů, je při provádění služebních zákroků a služebních úkonů
policista povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a
nepřipustit, aby osobám v souvislosti s touto činností vznikla
bezdůvodná újma a případný zásah do jejich práv a svobod překročil míru
nezbytnou.
Podle § 42 g odst. 1 písm. b zákona č. 283/1991 Sb. o Policii ČR, ve
znění pozdějších předpisů, policie při plnění úkolů policie v
souvislosti s trestním řízením je policie při zpracovávání osobních
údajů povinna shromažďovat osobní údaje odpovídající pouze stanovenému
účelu a v rozsahu nezbytném pro naplnění stanoveného účelu. Podle odst.
4 téhož ustanovení ,je však při zpracovávání osobních údajů povinna
dbát práva na ochranu soukromého a osobního života osob, o nichž jsou
tyto údaje shromažďovány.
Podle § 52 odst. 1 zákona č. 283/1991 Sb. o Policii ČR, ve znění
pozdějších předpisů, je policista povinen zachovávat mlčenlivost o
skutečnostech, se kterými se seznámil při plnění úkolů policie nebo v
souvislosti s nimi a které v zájmu zabezpečení úkolů policie nebo v
zájmu jiných osob vyžadují, aby zůstaly utajeny před nepovolanými
osobami.
Stejná pravidla hry platí i pro státní zástupce.
Podle ust. § 2 odst. 2 zákona č. 283/1993 Sb. o státním zastupitelství,
ve znění pozdějších předpisů, je státní zastupitelství při výkonu své
působnosti povinno dbát, aby každý jeho postup byl v souladu se
zákonem, rychlý, odborný a účinný; svoji působnost vykonává nestranně,
respektuje a chrání přitom lidskou důstojnost, rovnost všech před
zákonem a dbá na ochranu základních lidských práv a svobod.
Podle ust. § 24 odst. 1, 2 zákona č. 283/1993 Sb. o státním
zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů je státní zástupce při
výkonu své funkce povinen odpovědně plnit své úkoly a respektovat
přitom zásady, které zákon pro činnost státního zastupitelství stanoví;
zejména je povinen postupovat odborně, svědomitě, odpovědně, nestranně,
spravedlivě a bez zbytečných průtahů. Státní zástupce je při výkonu své
funkce, ve svém osobním životě i při výkonu svých politických práv
povinen vystříhat se všeho, co by mohlo vzbuzovat důvodné pochybnosti o
dodržování povinností uvedených v odstavci 1, ohrozit vážnost funkce
státního zástupce nebo vážnost státního zastupitelství anebo ohrozit
důvěru v nestranný a odborný výkon působnosti státního zastupitelství
nebo státního zástupce.
Ve vztahu k veřejnému šiření obsahu odposlechů telefonních hovorů,
pořízených Policií ČR v různých trestních věcech, zejm. poslance
Doležala a tzv. věci Berka, Českou televizí a deníkem Právo, předkládám
k úvaze, že ustanovení § 240 tr. zák. chrání tajemství dopravovaných
zpráv, které je zaručeno článkem 13 LPS. Zásahy do listovních tajemství
jsou možné jen v mezích § 86 a § 87 tr. řádu (srov. vysvětlivky k těmto
ustanovením), resp. za podmínek § 88 tr. řádu a dále při cenzuře
písemného, resp. telefonního styku orgány k tomu povolanými, která
dovolují zasáhnout do práv chráněných § 239, § 240 tr. zák. Tajemstvím
je chráněn obsah písemností nebo zpráv bez ohledu na jejich hodnotu pro
adresáta, odesílatele či pachatele.
Ochrana občanské cti a lidské důstojnosti jednotlivce je jednou z
nejdůležitějších úloh demokratického státu a tedy i Policie ČR a jejího
Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality.
Uvedeným jednáním dochází k opakovanému nerespektování práv a svobod
dotčených osob, zaručených čl. 10 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod ve spojení s čl. 8 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a
základních svobod s právy a zájmy zaručenými čl. 15 odst. 1 a čl. 17
odst. 2 týž Listiny ve spojení s čl. 10 Úmluvy, o jehož obsahu Ústavní
soud ČR ve svém usnesení ze dne 19.04.2004, č.j.: IV. ÚS 606/03 uvedl,
že tento článek je aplikovatelný nejenom na "informace" nebo "ideje",
které jsou vnímány příznivě či neutrálně, ale také na ty, které uráží,
pohoršují, šokují, rozhořčují stát nebo jakoukoliv část populace.
To ale v téhle zemi, která je stále prodchnuta větrem Svaté inkvizice
nic neznamená. Když čtu deník Právo, nebo zpravodajství České televize
mám pocit, že čtu Kladivo na čarodějnice a že by jeho autoři dominikáni
Jakub Sprenger a Jindřich Institoris, stejně jako šumperský inkvizitor
Jindřich František Boblig z Edelstadtu měli z práce dnešní Policie ČR a
státního zastupitelství radost.
Je pozoruhodné, že k takzvaným únikům informací dochází vždy v rámci
přípravného řízení trestního zásadně u Útvaru odhalování korupce a
finanční kriminality, přičemž se povětšinou jedná o odposlechy, které
jsou obsahově z trestněprávního hlediska irelevantní a nemají k dané
kauze žádnou důkazní hodnotu, avšak jsou zajímavé pro média, která na
jejich podkladě fabulují tvrzení, jimiž manipulují veřejným míněním a
poškozují inkriminované osoby občansky, nelze-li je poškodit
trestněprávně.
Přitom odposlechy, které nevypovídají o žádných skutečnostech
významných pro dané trestní řízení měly být v souladu s ustanovením §
88 odst. 5 trestního řádu spolu se záznamy o nich předepsaným způsobem
zničeny. Pokud k tomu nedošlo, je za jejich následný únik odpovědná
mimo jiné i osoba, která tak měla učinit. Pokud z nich pak kdokoliv
vychází a na jejich podkladě činí jakékoliv kroky s právně relevantním
dopadem, činí tak nejen bez právního důvodu, ale dokonce protiprávně.
V dané věci jde o absurdní komedii plnou Haškovských gagů, kdy
protiprávní jednání je povyšováno nad právo, kdy osoby schovávající se
za postavení policistů nebo státních zástupců plní bezuzdného vzteku z
toho, že nemohou zvolenou oběť skolit trestněprávně, sáhnou po variantě
parforsního honu tak, aby byla vyhlédnutá oběť udrásána za řevu
policejních psíků a novinářských famfár. Jde o nedůstojný faux pas
urážející každého slušného člověka, kdy je nutno se ptát, z jakého
titulu mimo zneužití pravomoci veřejného činitele se někdo v zastoupení
státu, plete do života jiným lidem tak nechutným způsobem.
Trestného činu porušování tajemství dopravovaných zpráv podle § 240
odst.l písm. a) trestního zákona se dopustí mimo jiné ten, kdo v úmyslu
způsobit jinému škodu nebo opatřit sobě nebo jinému neoprávněný
prospěch prozradí tajemství, o němž se dozvěděl z telefonního hovoru,
který nebyl určen jemu. Vzhledem k tomu, že „škodou" se z hlediska
zákona rozumí nejen škoda materiální, nýbrž i škoda nemajetková,
zejména např. poškození práv fyzické osoby, a „neoprávněným prospěchem"
se rozumí nejen prospěch majetkový, nýbrž i jakákoliv jiná výhoda, na
kterou nemá pachatel nebo jiná zvýhodněná osoba (zde je třeba poukázat
na jiné televizní stanice, které zákon - zatím -respektují) právo, je v
daném případě nepochybně naplněna pohnutka, která tento trestný čin
charakterizuje, a to ve formě přímého úmyslu ve smyslu ustanovení § 4
písm. a) trestního zákona. O podezření z naplnění ostatních zákonných
znaků uvedené skutkové podstaty nelze pochybovat, neboť se jeho svědkem
stal každý televizní divák, který sleduje zpravodajství veřejnoprávní
televize.
Podle § 206 trestního zákona je trestně postižitelné jednání pachatele,
který o jiném sdělí nepravdivý údaj, který je způsobilý značnou měrou
ohrozit jej u spoluobčanů, zejména poškodit jej v zaměstnání, narušit
jeho rodinné vztahy nebo způsobit mu jinou vážnou újmu. V současném
znění ustanovení § 206 postačuje k trestnímu postihu pouhé srozumění
pachatele ve smyslu ust. § 4 písm. b tr. zák. s tím, že údaj, který o
jiném sděluje, je nepravdivý a současně postačí, aby takový údaj
poškozeného ohrozil. Je nepochybné, že veřejná dehonestace osob
veřejnou produkcí jejich soukromých telefonních rozhovorů účelově
novinářsky naroubovaných do prazvláštních konstrukcí naplňuje zákonné
znaky i tohoto trestného činu.
Pro naplnění formálních znaků trestného činu Pomluva je zapotřebí, aby
se jednalo o sdělení pachatelem nepravdivého údaje (objekt činu) o
napadeném ("jiném") třetí osobě (objektivní stránka). Sdělený
nepravdivý údaj musel být sdělen s úmyslem poškodit napadeného
(protiprávnost) a musel by být způsobilý takovouto škodu způsobit, tedy
buď značnou měrou ohrozit vážnost napadeného u spoluobčanů anebo
způsobit mu jinou vážnou újmu (subjektivní stránka). Postačuje při tom,
když nepravdivý údaj je pouze způsobilý následky popsané v § 206
vyvolat, nikoliv že je vyvolá, a to i když o napadeném byl sdělen pouze
jeden nepravdivý údaj a pouze jedné třetí osobě.
Ústava (v daném případě čl. 10 a 13 LPS) a zákony jsou právem,
zbudovaným na principech jimi vyjádřených a všechny subjekty práva se
jimi musí řídit. Nelze s nimi pracovat jako s tvárnými texty, které lze
přetvářet v zájmu vítězství jakýchkoli skupin. Proto není možno
přizpůsobovat výklad práva při jeho aplikaci jakýmkoliv zájmům, ať již
politickým, ideologickým či vlastnímu pojetí morálky a spravedlnosti,
byť by účel a záměr takového postupu byl sebeušlechtilejší. Zcela
samozřejmé a doposud beztrestné porušování základních lidských práv
garantovaných Ústavou a chráněných trestním zákonem se týká a může
potkat bezvýjimečně každého a pomáhá vytvářet v naší společnosti
prostředí právní nejistoty, ve kterém se občan nemůže spolehnout na
zákon a státní instituce.
V dané věci je tak nutno mít za to, že postupem nejen dotyčných
pracovníků hromadně sdělovacích prostředků byly naplněny zákonné znaky
tr.č. § 240 odst. l tr. zákona, § 206 odst. 1, 2 ale i tr. činu
zneužití pravomoci veřejného činitele podle § 158 odst. 1 a 2 tr.
zákona.
Vysoká společenská nebezpečnost jednání pracovníků jak státního
zastupitelství a policie, kteří zajištěné soukromé zprávy z trestních
spisů sdělovacím prostředkům případně poskytli, tak i pracovníků
masmedií, kteří je s vědomím, že se jedná o soukromé telefonní hovory,
zveřejnili, je dána naprosto zásadním významem práv bezvýjimečně
každého občana naší republiky, zakotvených v či. 10 odst. 3 a v či. 13
Listiny základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku
České republiky.
Tato ustanovení deklarují každému právo na ochranu před neoprávněným
zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě a současně
komukoliv zakazují, porušit listovní tajemství a tajemství
dopravovaných zpráv včetně telefonních rozhovorů. Zcela samozřejmé a
doposud beztrestné porušování uvedených základních práv a bezmoc jejich
obětí je součástí příčin, které se výrazným způsobem podílí na současné
pokleslosti nejenom právní, ale i obecné kultury.
Naprosto zásadní skutečností však podle mého názoru je také dosavadní
nečinnost ve vztahu k trestní odpovědnosti osob, které záznamy o
odposleších (ať již bez důkazní hodnoty ve věci či přímo důkazního
materiálu) zveřejňují. Podle § 2 odst. 3 tr. řádu je státní zástupce
povinen stíhat všechny trestné činy, o kterých se dozví. Ostatně, je-li
ochrana občanské cti a lidské důstojnosti jednotlivce je jednou z
nejdůležitějších úloh demokratického státu, pak je úlohou i kteréhokoli
státního zástupce. Státní orgány tak mají a měly v daných věcech konat
ex orficio zahájením úkonů trestního řízení a ne alibistickým
vytvářením jakýchsi komisí, které nejsou k ničemu.
S ohledem na shora uvedené činím, jako zástupce stálého člena rady
vlády ČR pro lidská práva, tento podnět, aby se Rada vlády ČR pro
lidská práva touto vážnou situací, která vypovídá o zásadním
nerespektování lidských práv státními orgány v České republice,
oficiálně zabývala.
JUDr. Libor Nedorost, Ph.D.