Ústavní soud dne 8. března 2006 ve věci Vladimíra Hučína rozhodl a potvrdil, že komunistický režim byl zločinný, nelegitimní a zavrženíhodný, perzekuoval občany nebo jim hrozil perzekucí
a že odpor proti tomuto režimu považuje za legitimní, spravedlivý, morálně oprávněný a hodný úcty.
II. ÚS 243/05
ČESKÁ REPUBLIKA
N Á L E Z
Ústavního soudu
J m é n e m r e p u b l i k y
Ústavní
soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Stanislava Balíka a soudců
Dagmar Lastovecké a Jiřího Nykodýma o ústavní stížnosti Vladimíra
Hučína,
zastoupeného JUDr. Stanislavem Devátým, advokátem, směřující proti
usnesení Nejvyššího soudu ze dne 15. 2. 2005, sp. zn. 4 Tz 210/2004, a
usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 18. 3. 1998, sp. zn. 27 Rto
6/1997, za účasti 1) Nejvyššího soudu, a 2) Krajského soudu
v Ostravě, jako účastníků řízení, a 1) Ministra spravedlnosti,
a 2) Krajského státního zastupitelství v Ostravě, jako
vedlejších účastníků řízení, takto:
I.
Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 15. 2. 2005, sp. zn. 4 Tz 210/2004, se
zrušuje.
II.
Ve zbývající části se ústavní stížnost zamítá.
O d ů v o d n ě n í
:
Ústavní
stížností podanou dne 26. 4. 2004 se stěžovatel domáhá zrušení usnesení
Krajského soudu v Ostravě ze dne 18. 3. 1998, sp. zn. 27 Rto 6/1997,
kterým bylo zrušeno usnesení soudu prvého stupně a byl zamítnut návrh
stěžovatele, aby se rehabilitace vztahovala i na činy neuvedené v § 2
odst. 1 zákona č. 119/90 Sb., o soudní rehabilitaci ve znění pozdějších
předpisů, (dále také jen "rehabilitační zákon), pokud jde o odsouzení
rozsudkem Okresního soudu v Přerově ze dne 7. 6. 1984, č. j. 1 T
110/84-549, ve spojení s usnesením Krajského soudu v Ostravě ze dne 16.
7. 1984, sp. zn. 7 To 343/84, a ve spojení s usnesením Okresního soudu
v Přerově ze dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8, ohledně trestného
činu nedovoleného ozbrojování podle § 185 odst. 1 písm. b) tr. z. (ve
znění platném před novelou provedenou zákonem č. 175/90 Sb.), trestného
činu krádeže podle § 10 odst. 1 písm. a) - § 247 odst. 1 tr. z., a
trestného činu poškozování cizí věci podle § 9 odst. 2 - § 257 odst. 1
a 2 písm. a) tr. z., a usnesení Nejvyššího soudu ze dne 15. 2. 2005,
sp. zn. 4 Tz 210/2004, kterým byla zamítnuta stížnost pro porušení
zákona. Stěžovatel tvrdí, že jimi došlo k porušení jeho základních práv
podle čl. 36 odst. 1, a 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina"), a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a
základních svobod (dále jen "Úmluva").
Z
listin předložených stěžovatelem, z vyžádaného spisu Okresního soudu v
Olomouci, sp. zn. Rtn 14/93, a z vyžádaného spisu Okresního soudu v
Přerově, sp. zn. 1 T 110/84, zjistil Ústavní soud následující
skutečnosti.
Stěžovatel
byl rozsudkem Okresního soudu v Přerově ze dne 7. 6. 1984, č. j. 1 T
110/84-549, uznán vinným ze spáchání trestného činu hanobení státu
světové socialistické soustavy a jeho představitele podle § 104 tr. z.,
pobuřování podle § 100 odst. 1 písm. a) tr. z., nedovoleného
ozbrojování podle § 185 odst. 1 písm. b) tr. z., krádeže podle § 247
odst. 1 tr. z., a poškozování cizí věci podle § 257 odst. 1 a 2 tr. z.
Těchto činů se měl dopustit tím, že natiskl a v Přerově rozšířil
protisovětské letáky, vyjadřoval se před více osobami vulgárně o
společenském a státním zřízení Československa, a slovně napadal a
urážel členy Komunistické strany Československa a ostatních složek
Národní fronty, opatřil si bez povolení 3 ks střelných zbraní a
střelivo a vyrobil třaskavinu, zorganizoval a provedl vloupání do bytu
k odcizení střelné zbraně, a vyrobil třaskavinu a zorganizoval s ní
provedení výbuchu v domě osoby, která byla předtím vyslýchána jako
svědek v trestním řízení proti němu před Okresním soudem v Přerově pod
sp. zn. 3 T 54/77 (ve kterém byl uznán vinným z trestného činu
nedovoleného ozbrojování podle § 185 odst. 1 tr. z.), a za to byl
odsouzen k úhrnnému trestu odnětí svobody v trvání dvou a půl roku se
zařazením do druhé nápravně výchovné skupiny, a trestu propadnutí věcí.
Usnesením Krajského soudu v Ostravě ze dne 16. 7. 1984, č. j. 7 To
343/84-580, bylo jeho odvolání zamítnuto. Odvolací soud rozhodoval v
senátu složeném z předsedkyně JUDr. L. S. a soudců JUDr. J. M. a JUDr.
B. F..
Usnesením
Okresního soudu v Přerově ze dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8, byl
prohlášen za zrušený rozsudek Okresního soudu v Přerově ze dne 7. 6.
1984, č. j. 1 T 110/84-549, ve spojení s usnesením Krajského soudu v
Ostravě ze dne 16. 7. 1984, sp. zn. 7 To 343/84, ve výrocích, kterými
byl stěžovatel uznán vinným ze spáchání trestných činů hanobení státu
světové socialistické soustavy a jeho představitele podle § 104 tr. z.,
a pobuřování podle § 100 odst. 1 písm. a) tr. z., a v této části bylo
zastaveno trestní stíhání stěžovatele, za trestné činy nedovolené
ozbrojování podle § 185 odst. 1 písm. b) tr. z., krádeže podle § 247
odst. 1, a poškozování cizí věci podle § 257 odst. 1 a 2 písm. b) tr.
z. mu byl stanoven trest odnětí svobody v trvání 20 měsíců a trest
propadnutí věcí.
Návrhem
ze dne 13. 5. 1993 se stěžovatel domáhal, aby se rehabilitace
vztahovala i na činy neuvedené v § 2 odst. 1 zákona č. 119/90 Sb., o
soudní rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o
soudní rehabilitaci), pokud jde o odsouzení rozsudkem Okresního soudu v
Přerově ze dne 7. 6. 1984, č. j. 1 T 110/84-549, ve spojení s usnesením
Krajského soudu v Ostravě ze dne 16. 7. 1984, sp. zn. 7 To 343/84, a ve
spojení s usnesením Okresního soudu v Přerově ze dne 14. 8. 1990, č. j.
4 Rt 21/90-8, ohledně trestného činu nedovoleného ozbrojování podle §
185 odst. 1 písm. b) tr. z. (ve znění platném před novelou provedenou
zákonem č. 175/90 Sb.), trestného činu krádeže podle § 10 odst. 1 písm.
a) - § 247 odst. 1 tr. z., a trestného činu poškozování cizí věci podle
§ 9 odst. 2 - § 257 odst. 1 a 2 písm. a) tr. z. Usnesením Okresního
soudu v Olomouci ze dne 12. 8. 1997, č. j. Rtn 14/93-97, bylo návrhu
vyhověno, a výrok o přiměřeném trestu za tyto trestné činy z usnesení
Okresního soudu v Přerově ze dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8, a
trestní stíhání pro tyto trestné činy bylo zastaveno. Ke stížnosti
okresního státního zástupce v Olomouci bylo usnesení soudu prvého
stupně zrušeno usnesením Krajského soudu v Ostravě ze dne 18. 3. 1998,
č. j. 27 Rto 6/1997-81, kterým byl zároveň zamítnut návrh stěžovatele.
O tomto usnesení rozhodoval senát Krajského soudu v Ostravě ve složení
JUDr. Č. D., předseda, a soudci JUDr. J. S. a JUDr. J. W.. Proti tomuto
usnesení podal ministr spravedlnosti stížnost pro porušení zákona,
která byla zamítnuta usnesením Nejvyššího soudu ze dne 15. 2. 2005, sp.
zn. 4 Tz 210/2004.
Stěžovatel
v ústavní stížnosti jednak namítá, že o jeho odvolání rozhodoval v
pozici předsedy senátu odvolacího soudu tentýž soudce (JUDr. Č. D.),
který rozhodoval v pozici člena senátu o odvolání proti rozsudku, který
byl předmětem rehabilitace. Tento soudce byl přitom v době prvého
rozhodování členem předsednictva Socialistického svazu mládeže a
stranické organizace Komunistické strany Československa při Krajském
soudu v Ostravě. Proto jej nelze považovat za nestranného. Totožný
soudce přitom rozhodoval usnesením ze dne 2. 7. 2003, č. j. 27 Rto
23/2002-154, i o jeho odvolání proti rozsudku Okresního soudu v Přerově
ze dne 31. 5. 2001, č. j. Nt 1404/99-103, tedy ve věci obnovy řízení
ohledně předmětného trestního stíhání. Těmito skutečnostmi se Nejvyšší
soud nezabýval, přestože byly uvedeny v podnětu ke stížnosti pro
porušení zákona, a jsou patrny i z trestních spisů. Dále stěžovatel
nesouhlasí s názorem Nejvyššího soudu, že mezi rehabilitovanými činy a
zákonem nerehabilitovanými činy neexistuje žádná spojitost, a že jeho
jednání nebylo motivováno obranou svého života nebo svobody při
činnosti podléhající rehabilitaci. Podle něj bylo zcela legitimní,
pokud si v souvislosti se svou odbojovou činností ke své obraně pořídil
střelné zbraně. Poškozování vrat Antonína Mikeše přitom bylo motivováno
snahou o upozornění ostatních občanů na jeho vztahy se Státní
bezpečností. Argumentaci Nejvyššího soudu považuje za účelovou a tvrdí,
že mu bylo odepřeno právo na to, aby byla jeho věc projednána veřejně i
u Nejvyššího soudu. Za neúnosné považuje to, že jeho rehabilitace trvá
již téměř 15 let.
Ústavní soud vyzval
účastníky řízení, aby se vyjádřili k ústavní stížnosti.
K výzvě Ústavního
soudu se k ústavní stížnosti vyjádřili účastníci řízení.
Nejvyšší
soud uvedl, že stížnost pro porušení zákona byla projednána necelé dva
měsíce po jejím doručení a v souladu s § 274 věta poslední trestního
řádu v neveřejném zasedání, přičemž jak stěžovateli tak Nejvyššímu
státnímu zastupitelství byla dána možnost vyjádřit se ke stížnosti pro
porušení zákona. Navrhuje odmítnutí ústavní stížnosti jako nepřípustné,
neboť podle něj nelze mít za to, že by jeho rozhodnutím mohla být
porušena stěžovatelem namítaná ústavní práva.
Ministr
spravedlnosti nadále vytkl nesprávné posouzení zjištěného skutkového
stavu věci, což podrobněji rozvedl a uzavřel, že jednání stěžovatele
bylo legitimní, přiměřené a přímo související s rehabilitovanými
trestnými činy. Poukázal na obecně známou skutečnost, že odpůrci
komunistického režimu byli fyzicky likvidováni za podstatně menší
prohřešky, než byly činy, vytýkané stěžovateli.
Nejvyšší státní
zastupitelství se vzdalo postavení vedlejšího účastníka řízení.
Krajský soud v Ostravě
a Krajské státní zastupitelství v Ostravě nijak nereagovaly.
Ústavní soud je při
posuzování ústavních stížností, v souladu se zásadou ultra petitum
partium iudex condemnare non potest,
vázán návrhem stěžovatele. Proto se může zabývat jen takovými
námitkami, které mají vztah k navrhovanému petitu. Z toho důvodu se
Ústavní soud v posuzované věci nezabýval námitkami, vztahujícími se k
průtahům řízení a k usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 2. 7.
2003, č. j. 27 Rto 23/2002-154, rozsudku Okresního soudu v Přerově ze
dne 31. 5. 2001, č. j. Nt 1404/99-103, usnesení Krajského soudu v
Ostravě ze dne 16. 7. 1984, sp. zn. 7 To 343/84, usnesení Okresního
soudu v Přerově ze dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8, kterými rovněž
mělo dojít k porušení zákona. Ve vztahu k těmto námitkám se totiž
stěžovatel v mezích § 82 odst. 3 písm. a) a b) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"),
ničeho nedomáhal.
V
části týkající se usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 18. 3.
1998, sp. zn. 27 Rto 6/1997, je ústavní stížnost podána po lhůtě
stanovené zákonem pro její podání. To bylo ostatně konstatováno již v
usnesení ze dne 3. 3. 1999, sp. zn. II. ÚS 36/99, kterým bylo
rozhodnuto o ústavní stížnosti stěžovatele směřující výlučně proti
rozhodnutí odvolacího soudu, na které Ústavní soud pro stručnost
odkazuje. Podáním pozdější (tj. nynější) ústavní stížnosti se na tomto
stavu nemohlo nic změnit.
Řízení
o stížnosti pro porušení zákona, je řízením samostatným (srov. § 266 a
násl. tr. ř.). Proto je rozhodnutí v něm učiněné, v souladu s ustálenou
judikaturou Ústavního soudu, zkoumáno co do způsobilosti zasáhnout do
základních práv stěžovatele i v řízení o ústavní stížnosti samostatně,
bez přímého propojení s rozhodnutími přijatými v původním řízení (viz
např. nález sp. zn. I. ÚS 287/04 in Sbírka nálezů a usnesení. Sv. 35.
N. 174. str. 331).
O
stížnosti pro porušení zákona bylo v souladu s čl. 96 odst. 2 Ústavy
rozhodnuto v neveřejném zasedání, neboť takový procesní postup zákon
umožňuje. Ohledně obdobné námitky v jiné věci vydalo dne 28. 5. 2002
plénum Ústavního soudu stanovisko pod sp. zn. Pl. ÚS -st.-15/02, že je
věcí úvahy Nejvyššího soudu, zda o zamítnutí stížnosti pro porušení
zákona rozhodne v neveřejném zasedání, a Ústavnímu soudu zpravidla
nepřísluší do této úvahy zasahovat.
K
námitce, že o věci stěžovatele rozhodoval vyloučený soudce JUDr. Č. D.,
je třeba uvést, že podnět pro podání stížnosti pro porušení zákona není
opravným prostředkem. Z hlediska trestního práva procesního je možno ho
považovat toliko za informaci subjektu, oprávněnému k podání stížnosti
pro porušení zákona, která nezakládá zákonem stanovené právní důsledky
(viz sp. zn. III. ÚS 124/93 in Sbírka nálezů a usnesení. Sv. 2. U. 4.
str. 203). Vzhledem k tomu, že v posuzovaném případě uvedený podnět
nebyl součástí spisu, tak se o této námitce Nejvyšší soud ani
nedozvěděl. Ústavní soud přitom shledává tuto námitku zjevně
neopodstatněnou, neboť JUDr. Č. D. nebyl členem senátu, který
rozhodoval o odvolání stěžovatele a dalších osob proti rozsudku
Okresního soudu v Přerově ze dne 7. 6. 1984, č. j. 1 T 110/84-549.
Pokud tedy JUDr. Č. D. rozhodoval jako předseda senátu v rehabilitační
věci stěžovatele nebyl z důvodu angažovanosti v původní věci z
rozhodování vyloučen. Na tom nic nemění skutečnost, že JUDr. Č. D. byl
členem senátu Krajského soudu v Ostravě, který po právní moci
rozhodnutí ve věci samé rozhodoval o stížnosti stěžovatele proti
usnesení Okresního soudu v Přerově o zabrání věci. Rovněž tak nemůže
být důvodem pro vyloučení stěžovatelem ryze obecně namítaná tehdejší
angažovanost JUDr. Č. D. v Komunistické straně Československa.
V
nálezu, sp. zn. II. ÚS 187/2000 (in Sbírka nálezů a usnesení. Sv. 21.
N. 40. str. 353), Ústavní soud zdůraznil, že je v rehabilitačních
věcech nutné brát v úvahu smysl a účel rehabilitačních zákonů a motiv,
který vedl zákonodárce k jejich vydání, zřetelně vyjádřený v preambuli
a v úvodních ustanoveních. S ohledem na to je zapotřebí rehabilitační
předpisy interpretovat extenzivně ve prospěch postižených osob, neboť
na rozdíl od majetkových restitucí nemůže takový výklad vést k
nepřípustným zásahům do práv jiných osob. Tento závazný právní názor
Ústavního soudu sice byl revidován stanoviskem, sp. zn. Pl.
ÚS-st.-14/01, avšak jen tím, že byl odmítnut rozšiřující výklad pojmu
"trest", a možnost aplikace § 6 zákona č. 198/1993 Sb., o
protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu na situace,
na které dopadá zákon o soudní rehabilitaci, byla shledána
nepřípustnou. Zásadní pohled na rehabilitační řízení změněn nebyl.
Usnesením
napadeným ústavní stížností rozhodoval Nejvyšší soud o stížnosti
ministra spravedlnosti, který shledal porušení zákona v postupu
Krajského soudu v Ostravě, který dospěl k závěru, že návrh stěžovatele
na postup podle § 22a rehabilitačního zákona zamítl. Ministr
spravedlnosti mimo jiné uvedl, že krajský soud postupoval v rozporu s
ustanovením § 2 odst. 6 trestního řádu a otázku přímé souvislosti mezi
činy podléhajícími rehabilitaci podle § 2 odst. 1 rehabilitačního
zákona a činy, na které se rehabilitace podle tohoto zákona nevztahuje,
posoudil způsobem neodpovídajícím smyslu zákona především ustanovení §
22a citovaného zákona.
Nejvyšší
soud se zcela ztotožnil se závěry Krajského soudu v Ostravě, že mezi
činy, pro které byl stěžovatel uznán vinným, a které podléhají ze
zákona rehabilitaci, a dalšími činy, pro které byl stěžovatel odsouzen,
neexistuje přímá souvislost. Tento svůj závěr Nejvyšší soud podrobně
rozebral ve vztahu k jednotlivým skutkům. Zejména přitom poukázal na
tvrzení stěžovatele, že zbraně získal a držel pro případ, že by se byl
nucen bránit proti útoku Státní bezpečnosti nebo Lidových milicí, z
jejichž strany se cítil ohrožen, a dále na časové a skutkové okolnosti
případu. Takto dovodil, že samotným stěžovatelem popsaná činnost,
kvalifikovaná jako trestné činy krádeže, poškozování cizí věci a
nedovolené ozbrojování, nemohla souviset s trestnými činy hanobení
státu světové socialistické soustavy a jejího představitele a
pobuřování, pro které byl rehabilitován.
Ústavní
soud se v této souvislosti proto zaměřil v projednávané věci na
posouzení otázky, zda Nejvyšším soudem zvolená interpretace daného
ustanovení neporušuje základní práva a svobody stěžovatele.
Ustanovení
§ 22a odst. 1 písm. a) rehabilitačního zákona pojednávající o "přímé
souvislosti" není ustanovením jasným, jednoznačným, neboť pojem "přímo
souvisí" není zákonem nikterak vymezen a definován. Je třeba proto
dovodit jeho obsah ze smyslu a účelu rehabilitačního zákona, jakož i
reflexí jiných relevantních právních předpisů. Vzhledem k neurčitosti a
nejasnosti pojmu "přímo souvisí", je tedy nutné přistoupit k metodě teleologického
výkladu.
Při
interpretaci uvedeného ustanovení ve spojení s projednávanou věcí proto
Ústavní soud v duchu teleologického výkladu vzal zejména v úvahu smysl
a účel rehabilitačního zákona a morální motiv, který vedl zákonodárce k
jeho vydání. Smyslem a účelem rehabilitačního zákona je nepochybně
náprava, resp. zmírnění křivd páchaných v období nesvobody, a to formou
právní a morální rehabilitace těch osob, které v období totalitního
režimu trpěly a byly pronásledovány. Za smysl a účel tohoto zákona lze
považovat úsilí o dosažení rehabilitace co nejvíce těch, kteří v období
totalitního režimu trpěli, byli pronásledováni, perzekuováni. V tomto
kontextu lze odkázat též na smysl zákona č. 198/1993 Sb., o
protiprávnosti komunistického režimu, který mimo jiné uvádí, že
komunistický režim byl zločinný, nelegitimní a zavrženíhodný,
perzekuoval občany nebo jim hrozil perzekucí a odpor proti tomuto
režimu považuje za legitimní, spravedlivý, morálně oprávněný a hodný
úcty.
Naplnění
pojmu "přímo souvisí" je tedy na místě v duchu teleologického výkladu
posuzovat souhrnně se smyslem a účelem zákona o soudní rehabilitaci,
ale též v souvislosti se smyslem zákona o protiprávnosti komunistického
režimu a o odporu proti němu, s Preambulí Listiny základních práv a
svobod ("pamětlivo trpkých zkušeností z dob, kdy lidská práva a
základní svobody byly v naší vlasti potlačovány") a Preambulí
Všeobecné deklarací lidských práv a svobod ("vědomí
toho, že uznání přirozené důstojnosti a rovných a nezcizitelných práv
všech členů lidské rodiny je základem svobody, spravedlnosti a míru ve
světě, že zneuznání lidských práv a pohrdání jimi vedlo k barbarským
činům, urážejícím svědomí lidstva, a že vybudování světa, ve kterém
lidé, zbaveni strachu a nouze, budou se těšit svobodě projevu a
přesvědčení, bylo prohlášeno za nejvyšší cíl lidu, že je nutné, aby
lidská práva byla chráněna zákonem, nemá-li být člověk donucen
uchylovat se, když vše ostatní selhalo, k odboji proti tyranii a útlaku").
Ve
stejném duchu, jakým Ústavní soud uvažuje v rámci teleologického
výkladu, lze uvažovat též v dimenzi výkladu historického. Tedy z
hlediska zřejmého úmyslu zákonodárce, za který lze považovat zejména
úsilí o dosažení rehabilitace co nejvíce těch osob, které v období
totalitního režimu trpěly, byly pronásledovány a perzekuovány.
Požadavek
"přímé souvislosti" v § 22a odst. 1 písm. a) zákona o soudní
rehabilitaci je proto na místě vykládat z výše uvedených důvodů (s
ohledem na smysl a účel rehabilitace) extenzivně. Smyslem tohoto
ustanovení je dát co největší možnost odstranění křivd způsobených
komunistickým režimem a vyloučit, aby nedocházelo k rehabilitaci
ohledně těch skutků, které evidentně nesouvisely s podstatou a
charakterem jednání, na které se zákon o rehabilitaci vztahuje. Tím
bylo zejména zamýšleno, aby za skutky, které nebyly motivovány odporem
proti komunistickému režimu a nebyly výrazem tohoto odporu (nesouvisely
s ním), nebyly odsouzené osoby rehabilitovány, neboť takováto
rehabilitace by šla již nad rámec smyslu a účelu zákona o soudní
rehabilitaci.
Otázku,
zda je v předmětné věci dána "přímá souvislost", tzn. otázku, zda je
obsah tohoto pojmu naplněn v konkrétní projednávané věci, je třeba
zvažovat s ohledem na specifické okolnosti případu stěžovatele z
hlediska charakteru vztahu posuzovaných skutků v tom smyslu, zda i činy
neuvedené v § 2 odst. 1 zákona o soudní rehabilitaci, za které byl
uložen stěžovateli úhrnný trest, ve spojení s činy, na které se
rehabilitace podle § 2 odst. 1 zákona o soudní rehabilitaci vztahuje,
též souvisely s odporem a s činností stěžovatele proti komunistickému
režimu.
Stěžovatele
lze považovat za účastníka aktivního odporu proti komunistickému
totalitnímu systému a osoba stěžovatele byla obecně dlouhodobě
perzekuována v době trvání totalitního režimu. Činy, pro které byl pak
odsouzen a nebyl následně rehabilitován, lze považovat za související s
jeho odporem a činností zaměřenou proti komunistickému režimu (v tomto
kontextu je třeba poukázat na povahu a stupeň represí, které
komunistický režim používal proti svým odpůrcům), stejně jako činy
stěžovatele v projednávané věci, na které se rehabilitace vztahuje dle
§ 2 odst. 1 zákona o soudní rehabilitaci. V řízení vedeném proti
stěžovateli před rokem 1989 se navíc jednalo o řízení se silným
politickým podtextem, který evidentně ovlivňoval jeho průběh a omezoval
jeho objektivnost.
Ústavní
soud proto v duchu extenzivního výkladu zkoumal, zda byl v případě
stěžovatele naplněn pojem "přímo souvisí" v širším smyslu, a došel k
závěru, že obsah tohoto pojmu naplněn byl ("společným jmenovatelem"
zkoumaných činů byla v dané souvislosti ta skutečnost, že skutky
souvisely s odporem a činností stěžovatele proti komunistickému
režimu), a že v důsledku interpretace daného ustanovení Nejvyšším
soudem ČR nebylo možné naplnit ratio legis zákona o soudní
rehabilitaci v dané věci.
Napadeným
usnesením Nejvyššího soudu, kterým byla zamítnuta stížnost ministra
spravedlnosti pro porušení zákona, došlo k porušení čl. 36 odst. 1
Listiny. Proto bylo ústavní stížnosti v části, týkající se usnesení
Nejvyššího soudu, a podle § 82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon")
vyhověno. V části, týkající se usnesení Krajského soudu v Ostravě ze
dne 18. 3. 1998, sp. zn. 27 Rto 6/1997, byla ústavní stížnost podle §
82 odst. 1 zákona zamítnuta, a to podle § 43 odst. 1 písm. b) zákona.
Od
ústního jednání bylo v souladu s § 44 odst. 2 zákona upuštěno, neboť od
něj nebylo možné očekávat další objasnění věci, a všichni účastníci s
tímto postupem souhlasili.
P
o u č e n í : Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V
Brně dne 8. března 2006